/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Música e movimento corporal no contexto da educação física adaptada: um estudo na APAE de Tocantinópolis
The study aims to understand the relationship between music and body movement in the development of students at APAE in Tocantinópolis -TO. Documentary research was carried out involving: Pedagogical Political Project - school PPP; reports from the leading teachers, support professionals and the...
Autor principal: | Souza, Tiago De Oliveira |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/6173 |
id |
ir-11612-6173 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-61732023-12-07T06:04:37Z Música e movimento corporal no contexto da educação física adaptada: um estudo na APAE de Tocantinópolis Souza, Tiago De Oliveira Bernardes, Carliene Freitas da Silva Música Movimento Corporal Educação Física Adaptada APAE Music Body Movement Adapted Physical Education APAE CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA The study aims to understand the relationship between music and body movement in the development of students at APAE in Tocantinópolis -TO. Documentary research was carried out involving: Pedagogical Political Project - school PPP; reports from the leading teachers, support professionals and the Physical Education teacher from the year 2022. The results demonstrate that musical interventions are used in the daily life of the school as a pedagogical strategy in regular classes, associated with curricular content in recreational activities, at festive events, institutional and dance festivals. The body practices worked on are Dance, Athletics, Futsal and Swimming. Music and body movement are associated, mainly, in Dance activities. It is concluded that the relationship between music and body movement energizes regular and Physical Education classes, bringing benefits to the motor, cognitive and psychosocial development of students. O estudo objetiva compreender a relação música e movimento corporal no desenvolvimento de estudantes na APAE de Tocantinópolis-To. Realizou-se pesquisa documental envolvendo: Projeto Político Pedagógico - PPP da escola; relatórios dos professores regentes, profissionais de apoio e da professora de Educação Física do ano de 2022. Os resultados demonstram que as intervenções musicais são trabalhadas no cotidiano da escola como estratégia pedagógica nas aulas regulares, associada aos conteúdos curriculares nas atividades recreativas, nos eventos festivos institucionais e nos festivais de dança. As práticas corporais trabalhadas são Dança, Atletismo, Futsal e Natação. Música e movimento corporal estão associados, principalmente, nas atividades de Dança. Conclui-se que a relação música e movimento corporal dinamizam as aulas regulares e de Educação Física, trazendo benefícios para o desenvolvimento motor, cognitivo e psicossocial dos estudantes. 2023-12-06T11:03:59Z 2023-12-06T11:03:59Z 2023-12-06 Artigo Tiago De Oliveira Souza. Música e movimento corporal no contexto da educação física adaptada: um estudo na APAE de Tocantinópolis. 20 f. 2023. Artigo (Graduação) - Curso de Educação Física, UFT, Tocantinópolis - TO. http://hdl.handle.net/11612/6173 pt_BR Acesso Livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Tocantinópolis CURSO::TOCANTINÓPOLIS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::EDUCAÇÃO FÍSICA Tocantinópolis Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Música Movimento Corporal Educação Física Adaptada APAE Music Body Movement Adapted Physical Education APAE CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA |
spellingShingle |
Música Movimento Corporal Educação Física Adaptada APAE Music Body Movement Adapted Physical Education APAE CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA Souza, Tiago De Oliveira Música e movimento corporal no contexto da educação física adaptada: um estudo na APAE de Tocantinópolis |
topic_facet |
Música Movimento Corporal Educação Física Adaptada APAE Music Body Movement Adapted Physical Education APAE CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA |
description |
The study aims to understand the relationship between music and body movement in the
development of students at APAE in Tocantinópolis -TO. Documentary research was carried
out involving: Pedagogical Political Project - school PPP; reports from the leading teachers,
support professionals and the Physical Education teacher from the year 2022. The results
demonstrate that musical interventions are used in the daily life of the school as a pedagogical
strategy in regular classes, associated with curricular content in recreational activities, at festive
events, institutional and dance festivals. The body practices worked on are Dance, Athletics,
Futsal and Swimming. Music and body movement are associated, mainly, in Dance activities.
It is concluded that the relationship between music and body movement energizes regular and
Physical Education classes, bringing benefits to the motor, cognitive and psychosocial
development of students. |
author_additional |
Bernardes, Carliene Freitas da Silva |
author_additionalStr |
Bernardes, Carliene Freitas da Silva |
format |
Artigo |
author |
Souza, Tiago De Oliveira |
title |
Música e movimento corporal no contexto da educação física adaptada: um estudo na APAE de Tocantinópolis |
title_short |
Música e movimento corporal no contexto da educação física adaptada: um estudo na APAE de Tocantinópolis |
title_full |
Música e movimento corporal no contexto da educação física adaptada: um estudo na APAE de Tocantinópolis |
title_fullStr |
Música e movimento corporal no contexto da educação física adaptada: um estudo na APAE de Tocantinópolis |
title_full_unstemmed |
Música e movimento corporal no contexto da educação física adaptada: um estudo na APAE de Tocantinópolis |
title_sort |
música e movimento corporal no contexto da educação física adaptada: um estudo na apae de tocantinópolis |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2023 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/6173 |
_version_ |
1787134313381232640 |
score |
11.653393 |