Artigo

Vivências e desafios da educação física nos anos iniciais do ensino fundamental: um relato de experiência

The objective of the work was to describe the challenges and experiences experienced in the initial years of elementary school in the Physical Education Degree Course with a focus on the school routine and activities developed by children in a municipal school in the North of Tocantins. This is a...

ver descrição completa

Autor principal: Brandão, Fernanda Alves Da Conceição
Grau: Artigo
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2024
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/6673
id ir-11612-6673
recordtype dspace
spelling ir-11612-66732024-04-04T06:03:25Z Vivências e desafios da educação física nos anos iniciais do ensino fundamental: um relato de experiência Brandão, Fernanda Alves Da Conceição Grangeiro, Adriano Filipe Barreto Atividade física Educação física Educação fundamental Ginástica Physical activity Physical education Elementary school Gymnastics CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA The objective of the work was to describe the challenges and experiences experienced in the initial years of elementary school in the Physical Education Degree Course with a focus on the school routine and activities developed by children in a municipal school in the North of Tocantins. This is a descriptive research, with a qualitative approach, an experience report carried out with students in the initial years of elementary school and the participation of two classes, one in the morning shift and the other in the afternoon shift. Playful activities were developed with emphasis on body culture of movement and emphasis on gymnastics in Physical Education classes through observation, planning and execution stages with demonstration of the development of equipment as educational teaching resources that the school did not have to support practical classes. Gymnastics content can be inserted and taught in the classroom, also allowing reflection on the benefits of the this theme and the teaching resources produced. However, the difficulties encountered due to the lack of materials to compose the theme and how to overcome these problems were noticeable. Students in the early years of elementary school experienced the cultural diversity of movements, which is characterized as a formative, transformative and challenging resource, promoting reflection in the execution of these practices in the training of students on the Degree in Physical Education in the face of the reality of the profession. Therefore, it is inferred that it is completely viable to try different types of gymnastics and that more schools and teachers can experience this practice, highlighting how innovative it is for the practice of body culture from the early years of elementary school onwards. O objetivo do trabalho foi descrever os desafios e experiências vivenciadas nos anos iniciais do ensino fundamental do Curso de Licenciatura em Educação Física com enfoque na rotina escolar e atividades desenvolvidas pelas crianças em uma escola municipal do Norte do Tocantins. Trata-se de um pesquisa descritiva, com abordagem qualitativa, do tipo relato de experiência realizada com alunos dos anos iniciais do ensino fundamental e participação de duas turmas sendo uma, do turno matutino e a outra do turno vespertino. Foram desenvolvidas atividades lúdicas com destaque para cultura corporal de movimento e ênfase na ginástica nas aulas de Educação Física por meio das etapas de observação, planejamento e execução com demonstração da elaboração de equipamentos como recursos didáticos pedagógicas que a escola não possuía para suporte das aulas práticas. O conteúdo pode de ginástica pode ser inserido e ministrado em sala de aula, permitindo também uma reflexão sobre os benefícios dessa temática e dos recursos didáticos produzidos. No entanto, as dificuldades encontradas devido à falta de materiais para compor o tema e como contornar esses problemas foram perceptíveis. Os alunos dos anos iniciais do ensino fundamental vivenciaram a diversidade cultural de movimentos, que se caracteriza como um recurso formador, transformador e desafiador, promovendo a reflexão na execução dessas práticas na formação do acadêmico do Curso de Licenciatura em Educação Física diante da realidade da profissão. Portanto, infere-se que é totalmente viável experimentar os diferentes tipos de ginásticas e que mais escolas e professores possam vivenciar essa prática, evidenciando o quanto ela é inovadora para a prática da cultura corporal a partir dos anos iniciais do ensino fundamental. 2024-04-03T11:58:16Z 2024-04-03T11:58:16Z 2024-04-03 Artigo Fernanda Alves Da Conceição Brandão. Vivências e desafios da educação física nos anos iniciais do ensino fundamental: um relato de experiência. 25 f. 2023. Artigo (Graduação) - Curso de Educação Física, Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT), Tocantinópolis - TO. http://hdl.handle.net/11612/6673 pt_BR Acesso Livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Tocantinópolis CURSO::TOCANTINÓPOLIS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::EDUCAÇÃO FÍSICA Tocantinópolis Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Atividade física
Educação física
Educação fundamental
Ginástica
Physical activity
Physical education
Elementary school
Gymnastics
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
spellingShingle Atividade física
Educação física
Educação fundamental
Ginástica
Physical activity
Physical education
Elementary school
Gymnastics
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
Brandão, Fernanda Alves Da Conceição
Vivências e desafios da educação física nos anos iniciais do ensino fundamental: um relato de experiência
topic_facet Atividade física
Educação física
Educação fundamental
Ginástica
Physical activity
Physical education
Elementary school
Gymnastics
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
description The objective of the work was to describe the challenges and experiences experienced in the initial years of elementary school in the Physical Education Degree Course with a focus on the school routine and activities developed by children in a municipal school in the North of Tocantins. This is a descriptive research, with a qualitative approach, an experience report carried out with students in the initial years of elementary school and the participation of two classes, one in the morning shift and the other in the afternoon shift. Playful activities were developed with emphasis on body culture of movement and emphasis on gymnastics in Physical Education classes through observation, planning and execution stages with demonstration of the development of equipment as educational teaching resources that the school did not have to support practical classes. Gymnastics content can be inserted and taught in the classroom, also allowing reflection on the benefits of the this theme and the teaching resources produced. However, the difficulties encountered due to the lack of materials to compose the theme and how to overcome these problems were noticeable. Students in the early years of elementary school experienced the cultural diversity of movements, which is characterized as a formative, transformative and challenging resource, promoting reflection in the execution of these practices in the training of students on the Degree in Physical Education in the face of the reality of the profession. Therefore, it is inferred that it is completely viable to try different types of gymnastics and that more schools and teachers can experience this practice, highlighting how innovative it is for the practice of body culture from the early years of elementary school onwards.
author_additional Grangeiro, Adriano Filipe Barreto
author_additionalStr Grangeiro, Adriano Filipe Barreto
format Artigo
author Brandão, Fernanda Alves Da Conceição
title Vivências e desafios da educação física nos anos iniciais do ensino fundamental: um relato de experiência
title_short Vivências e desafios da educação física nos anos iniciais do ensino fundamental: um relato de experiência
title_full Vivências e desafios da educação física nos anos iniciais do ensino fundamental: um relato de experiência
title_fullStr Vivências e desafios da educação física nos anos iniciais do ensino fundamental: um relato de experiência
title_full_unstemmed Vivências e desafios da educação física nos anos iniciais do ensino fundamental: um relato de experiência
title_sort vivências e desafios da educação física nos anos iniciais do ensino fundamental: um relato de experiência
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2024
url http://hdl.handle.net/11612/6673
_version_ 1797188861703487488
score 11.653393