Monografia

O Ensino de Geografia por Meio de Mapas

The research aimed to understand how it is possible to use maps that present socioeconomic indicators in the teaching of Geography, which content is available in the 8th year of basic education. The National Common Curricular Base (BNCC) describes the importance of studying indicators, as in specifi...

ver descrição completa

Autor principal: SILVA, Weslleny Souto
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2024
Assuntos:
IDH
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/6702
id ir-11612-6702
recordtype dspace
spelling ir-11612-67022024-04-16T06:04:17Z O Ensino de Geografia por Meio de Mapas SILVA, Weslleny Souto AGUIAR, Vinicius Gomes de mapas, IDH IDHM ensino maps teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA The research aimed to understand how it is possible to use maps that present socioeconomic indicators in the teaching of Geography, which content is available in the 8th year of basic education. The National Common Curricular Base (BNCC) describes the importance of studying indicators, as in specific competence 4 of Geography teaching. Being included in the skill (EF08GE18) highlighting the use of cartographic representation for data analysis. Furthermore, it addressed the indexes of the Municipal Human Development Index (IDHM) of Tocantins with a focus on the municipality of Araguaína - TO, presenting the variables of health, education and income and how these aspects influence the social and economic development of the global, state and municipal. The analysis of these indicators was through SIGWEB such as Altas Brasil, Fundação João Pinheiro (FJP), United Nations Development Program (UNDP). The methodology was descriptive, adding the importance of cartography to the study of these socioeconomic indicators within the teaching of geography to elementary school students. The results included analysis of maps with indicators, education, income and longevity in Tocantins, with emphasis on Araguaína-TO, referring to the IDHM. A pesquisa teve como objetivo compreender como é possível utilizar mapas que apresentam indicadores socioeconômicos no ensino da Geografia, o qual esse conteúdo fica disposto no 8º ano do ensino fundamental da educação básica. A Base Nacional Comum Curricular (BNCC), descreve a importância de estudo de indicadores, como na competência específica 4 do ensino da Geografia. Sendo contemplado na habilidade (EF08GE18) destacando o uso da representação cartográfica para análise de dados. Além disso, foi abordando os índices do Índice do Desenvolvimento Humano Municipal (IDHM) do Tocantins com recorte do município de Araguaína - TO, apresentando as variáveis de saúde, educação e renda e como esses aspectos influenciam no desenvolvimento social e econômico do global, estadual e municipal. A análise desses indicadores foi por meio dos SIGWEB como o Altas Brasil, Fundação João Pinheiro (FJP), Programa das Nações Unidas para Desenvolvimento (PNUD). A metodologia foi descritiva, crescentando a importância da cartografia para o estudo desses indicadores socioeconômicos dentro do ensino da geografia para os alunos do ensino fundamental. Os resultados contaram com analise de mapas com indicadores, educação, renda e longevidade do Tocantins com destaque em Araguaína-TO, referente ao IDHM 2024-04-15T21:14:03Z 2024-04-15T21:14:03Z 2023 Monografia SILVA, Weslleny Souto. O Ensino de Geografia por Meio de Mapas. 2023. 36 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Geografia) – Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2023 http://hdl.handle.net/11612/6702 pt_BR Weslleny Souto Silva application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::GEOGRAFIA Araguaína Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic mapas,
IDH
IDHM
ensino
maps
teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
spellingShingle mapas,
IDH
IDHM
ensino
maps
teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
SILVA, Weslleny Souto
O Ensino de Geografia por Meio de Mapas
topic_facet mapas,
IDH
IDHM
ensino
maps
teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
description The research aimed to understand how it is possible to use maps that present socioeconomic indicators in the teaching of Geography, which content is available in the 8th year of basic education. The National Common Curricular Base (BNCC) describes the importance of studying indicators, as in specific competence 4 of Geography teaching. Being included in the skill (EF08GE18) highlighting the use of cartographic representation for data analysis. Furthermore, it addressed the indexes of the Municipal Human Development Index (IDHM) of Tocantins with a focus on the municipality of Araguaína - TO, presenting the variables of health, education and income and how these aspects influence the social and economic development of the global, state and municipal. The analysis of these indicators was through SIGWEB such as Altas Brasil, Fundação João Pinheiro (FJP), United Nations Development Program (UNDP). The methodology was descriptive, adding the importance of cartography to the study of these socioeconomic indicators within the teaching of geography to elementary school students. The results included analysis of maps with indicators, education, income and longevity in Tocantins, with emphasis on Araguaína-TO, referring to the IDHM.
author_additional AGUIAR, Vinicius Gomes de
author_additionalStr AGUIAR, Vinicius Gomes de
format Monografia
author SILVA, Weslleny Souto
title O Ensino de Geografia por Meio de Mapas
title_short O Ensino de Geografia por Meio de Mapas
title_full O Ensino de Geografia por Meio de Mapas
title_fullStr O Ensino de Geografia por Meio de Mapas
title_full_unstemmed O Ensino de Geografia por Meio de Mapas
title_sort o ensino de geografia por meio de mapas
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2024
url http://hdl.handle.net/11612/6702
_version_ 1797188844818268160
score 11.755432