Monografia

Práticas de educação ambiental na educação infantil por meio da ludicidade: o disposto nos documentos oficiais

This research addresses the theme: Practices of Environmental Education in Early Childhood Education through playfulness. In view of the above, the present study aims to: Research on environmental education practices in early childhood education through play. In more specific terms, we sought to: Kn...

ver descrição completa

Autor principal: Lima, Celijane Souza
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2024
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/6884
id ir-11612-6884
recordtype dspace
spelling ir-11612-68842024-08-03T06:07:06Z Práticas de educação ambiental na educação infantil por meio da ludicidade: o disposto nos documentos oficiais Lima, Celijane Souza Silva, Alexandre Oliveira da Educação ambiental Educação infantil Ludicidade Ensino e aprendizagem CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This research addresses the theme: Practices of Environmental Education in Early Childhood Education through playfulness. In view of the above, the present study aims to: Research on environmental education practices in early childhood education through play. In more specific terms, we sought to: Know the Environmental Education Policies in Brazil; identify the importance of developing recreational activities as a methodology for environmental education in early childhood education; and to quantify and analyze environmental education in the educational documents DCNEI, BNCC, DCT and Educational Parameters of Early Childhood Education. In order to achieve the proposed objectives, the following question was asked: How to work with playfulness in early childhood education based on the practice of environmental education? From the methodological point of view, the research has a qualitative approach, carried out through bibliographical and documental research. It should be noted that playfulness for teaching environmental education in early childhood education is an instrument of great importance for the teaching and learning process, because if the child learns spontaneously, playfulness becomes crucial not only in the development of teaching and learning as well as in the social formation of the child, leading the same to form an environmental conscience, understanding itself as a subject of the natural environment and responsible for the maintenance of the environment. A presente pesquisa aborda o tema: Práticas de Educação Ambiental na Educação Infantil por meio da ludicidade. Em face do exposto, o presente estudo tem por objetivo: Pesquisar sobre as práticas de educação ambiental na educação infantil por meio da ludicidade. Em termos mais específicos buscou-se: Conhecer as Políticas da Educação Ambiental no Brasil; identificar a importância de desenvolver atividades lúdicas como metodologia para a educação ambiental na educação infantil; e quantificar e analisar a educação ambiental nos documentos educacionais DCNEI, BNCC, e Parâmetros Nacionais de Qualidade para a Educação Infantil. Para alcançarmos os objetivos propostos, teve-se como questionamento: Como trabalhar a ludicidade na educação infantil a partir da prática da educação ambiental? Do ponto de vista metodológico, a pesquisa é de uma abordagem qualitativa, realizada por meio de pesquisa bibliográfica e documental. Ressalta-se que a ludicidade para o ensino da educação ambiental na educação infantil é instrumento de grande importância para o processo de ensino e aprendizagem, pois se a criança aprende de maneira espontânea, a ludicidade passa a ter significado crucial não só no desenvolvimento do ensino e aprendizagem como também na formação social da criança, levando a mesma a formar uma consciência ambiental, entendendo-se como sujeito do meio natural e responsável pela manutenção do meio ambiente. 2024-08-02T14:08:14Z 2024-08-02T14:08:14Z 2024-08-02 Monografia LIMA, Celijane Souza. Práticas de educação ambiental na educação infantil por meio da ludicidade: o disposto nos documentos oficiais. 2023. 49f. Monografia (Graduação em Pedagogia) - Universidade Federal do Tocantins, Campus de Miracema, Miracema do Tocantins, 2024. http://hdl.handle.net/11612/6884 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Miracema CURSO::MIRACEMA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIA Miracema Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Educação ambiental
Educação infantil
Ludicidade
Ensino e aprendizagem
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Educação ambiental
Educação infantil
Ludicidade
Ensino e aprendizagem
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Lima, Celijane Souza
Práticas de educação ambiental na educação infantil por meio da ludicidade: o disposto nos documentos oficiais
topic_facet Educação ambiental
Educação infantil
Ludicidade
Ensino e aprendizagem
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research addresses the theme: Practices of Environmental Education in Early Childhood Education through playfulness. In view of the above, the present study aims to: Research on environmental education practices in early childhood education through play. In more specific terms, we sought to: Know the Environmental Education Policies in Brazil; identify the importance of developing recreational activities as a methodology for environmental education in early childhood education; and to quantify and analyze environmental education in the educational documents DCNEI, BNCC, DCT and Educational Parameters of Early Childhood Education. In order to achieve the proposed objectives, the following question was asked: How to work with playfulness in early childhood education based on the practice of environmental education? From the methodological point of view, the research has a qualitative approach, carried out through bibliographical and documental research. It should be noted that playfulness for teaching environmental education in early childhood education is an instrument of great importance for the teaching and learning process, because if the child learns spontaneously, playfulness becomes crucial not only in the development of teaching and learning as well as in the social formation of the child, leading the same to form an environmental conscience, understanding itself as a subject of the natural environment and responsible for the maintenance of the environment.
author_additional Silva, Alexandre Oliveira da
author_additionalStr Silva, Alexandre Oliveira da
format Monografia
author Lima, Celijane Souza
title Práticas de educação ambiental na educação infantil por meio da ludicidade: o disposto nos documentos oficiais
title_short Práticas de educação ambiental na educação infantil por meio da ludicidade: o disposto nos documentos oficiais
title_full Práticas de educação ambiental na educação infantil por meio da ludicidade: o disposto nos documentos oficiais
title_fullStr Práticas de educação ambiental na educação infantil por meio da ludicidade: o disposto nos documentos oficiais
title_full_unstemmed Práticas de educação ambiental na educação infantil por meio da ludicidade: o disposto nos documentos oficiais
title_sort práticas de educação ambiental na educação infantil por meio da ludicidade: o disposto nos documentos oficiais
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2024
url http://hdl.handle.net/11612/6884
_version_ 1806611294552326144
score 11.755432