Monografia

Ensino da gramática da Libras sob a perspectiva dos professores em formação inicial

This work discusses the teaching of Libras grammar in the context of basic education, from the perspective of teachers in initial training, with the aim of promoting reflections on the teaching of grammar in the Libras discipline. Therefore, the relevance of grammar in language teaching stands out a...

ver descrição completa

Autor principal: Bonfim, Rosirene Souza
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2024
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/7265
id ir-11612-7265
recordtype dspace
spelling ir-11612-72652024-12-04T06:06:02Z Ensino da gramática da Libras sob a perspectiva dos professores em formação inicial Bonfim, Rosirene Souza Coura, Felipe de Almeida Libras Gramática Educação básica Formação de Professores Grammar Basic education Training of Teachers CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS This work discusses the teaching of Libras grammar in the context of basic education, from the perspective of teachers in initial training, with the aim of promoting reflections on the teaching of grammar in the Libras discipline. Therefore, the relevance of grammar in language teaching stands out as the problem of this research. Considering that Libras is a natural language, the hypothesis raised is whether the teachers in training, during the practice of the supervised internship, perceived grammar in the teaching of the Libras subject as an element with characteristics specific to the language. To obtain the information contained in this work, it was necessary to search scientific articles, books, websites and documents from this university, thus constituting the research as bibliographic and documentary, in a qualitative approach. To collect data, a field survey was carried out, using a digital questionnaire on the Google Forms platform consisting of 5 questions with the participation of 10 teachers in training in the Literature/Library course at UFT. Este trabalho discorre sobre o ensino da gramática da Libras no contexto da educação básica, sob a perspectiva dos professores em formação inicial, com o objetivo de promover reflexões acerca do ensino da gramática na disciplina de Libras. Com isso, a problemática dessa pesquisa é, qual a relevância do ensino da gramática no ensino da língua, sob a perspectiva dos professores em formação inicial? Tendo em vista que, a Libras é uma língua natural, a hipótese levantada é, se os professores em formação, na prática de estágio supervisionado perceberam no ensino da disciplina de Libras, a gramática como elemento relevante na aquisição e uso formal da língua. A metodologia usada para obter as informações contidas neste trabalho foram necessárias buscas em artigos científicos, livros, sites e documentos desta universidade, constituindo assim a pesquisa como bibliográfica e documental, numa abordagem qualitativa. Para a coleta de dados foi feita uma pesquisa de campo, através de questionário digital na plataforma Google Forms composto por 5 questões enviadas a 10 professores em formação no curso de Letras/Libras na UFT no ano de 2023. 2024-12-03T20:01:07Z 2024-12-03T20:01:07Z 2023-12-14 Monografia BONFIM, Rosirene Souza. Ensino da gramática da Libras sob a perspectiva dos professores em formação inicial. 2023. 35 f. TCC (Graduação) - Curso de Letras Libras, Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, 2023. http://hdl.handle.net/11612/7265 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Porto Nacional CURSO::PORTO NACIONAL Porto Nacional Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Libras
Gramática
Educação básica
Formação de Professores
Grammar
Basic education
Training of Teachers
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
spellingShingle Libras
Gramática
Educação básica
Formação de Professores
Grammar
Basic education
Training of Teachers
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
Bonfim, Rosirene Souza
Ensino da gramática da Libras sob a perspectiva dos professores em formação inicial
topic_facet Libras
Gramática
Educação básica
Formação de Professores
Grammar
Basic education
Training of Teachers
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description This work discusses the teaching of Libras grammar in the context of basic education, from the perspective of teachers in initial training, with the aim of promoting reflections on the teaching of grammar in the Libras discipline. Therefore, the relevance of grammar in language teaching stands out as the problem of this research. Considering that Libras is a natural language, the hypothesis raised is whether the teachers in training, during the practice of the supervised internship, perceived grammar in the teaching of the Libras subject as an element with characteristics specific to the language. To obtain the information contained in this work, it was necessary to search scientific articles, books, websites and documents from this university, thus constituting the research as bibliographic and documentary, in a qualitative approach. To collect data, a field survey was carried out, using a digital questionnaire on the Google Forms platform consisting of 5 questions with the participation of 10 teachers in training in the Literature/Library course at UFT.
author_additional Coura, Felipe de Almeida
author_additionalStr Coura, Felipe de Almeida
format Monografia
author Bonfim, Rosirene Souza
title Ensino da gramática da Libras sob a perspectiva dos professores em formação inicial
title_short Ensino da gramática da Libras sob a perspectiva dos professores em formação inicial
title_full Ensino da gramática da Libras sob a perspectiva dos professores em formação inicial
title_fullStr Ensino da gramática da Libras sob a perspectiva dos professores em formação inicial
title_full_unstemmed Ensino da gramática da Libras sob a perspectiva dos professores em formação inicial
title_sort ensino da gramática da libras sob a perspectiva dos professores em formação inicial
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2024
url http://hdl.handle.net/11612/7265
_version_ 1818750853977210880
score 11.755432