/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Monografia
Ensino da gramática da Libras sob a perspectiva dos professores em formação inicial
This work discusses the teaching of Libras grammar in the context of basic education, from the perspective of teachers in initial training, with the aim of promoting reflections on the teaching of grammar in the Libras discipline. Therefore, the relevance of grammar in language teaching stands out a...
Autor principal: | Bonfim, Rosirene Souza |
---|---|
Grau: | Monografia |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/7265 |
id |
ir-11612-7265 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-72652024-12-04T06:06:02Z Ensino da gramática da Libras sob a perspectiva dos professores em formação inicial Bonfim, Rosirene Souza Coura, Felipe de Almeida Libras Gramática Educação básica Formação de Professores Grammar Basic education Training of Teachers CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS This work discusses the teaching of Libras grammar in the context of basic education, from the perspective of teachers in initial training, with the aim of promoting reflections on the teaching of grammar in the Libras discipline. Therefore, the relevance of grammar in language teaching stands out as the problem of this research. Considering that Libras is a natural language, the hypothesis raised is whether the teachers in training, during the practice of the supervised internship, perceived grammar in the teaching of the Libras subject as an element with characteristics specific to the language. To obtain the information contained in this work, it was necessary to search scientific articles, books, websites and documents from this university, thus constituting the research as bibliographic and documentary, in a qualitative approach. To collect data, a field survey was carried out, using a digital questionnaire on the Google Forms platform consisting of 5 questions with the participation of 10 teachers in training in the Literature/Library course at UFT. Este trabalho discorre sobre o ensino da gramática da Libras no contexto da educação básica, sob a perspectiva dos professores em formação inicial, com o objetivo de promover reflexões acerca do ensino da gramática na disciplina de Libras. Com isso, a problemática dessa pesquisa é, qual a relevância do ensino da gramática no ensino da língua, sob a perspectiva dos professores em formação inicial? Tendo em vista que, a Libras é uma língua natural, a hipótese levantada é, se os professores em formação, na prática de estágio supervisionado perceberam no ensino da disciplina de Libras, a gramática como elemento relevante na aquisição e uso formal da língua. A metodologia usada para obter as informações contidas neste trabalho foram necessárias buscas em artigos científicos, livros, sites e documentos desta universidade, constituindo assim a pesquisa como bibliográfica e documental, numa abordagem qualitativa. Para a coleta de dados foi feita uma pesquisa de campo, através de questionário digital na plataforma Google Forms composto por 5 questões enviadas a 10 professores em formação no curso de Letras/Libras na UFT no ano de 2023. 2024-12-03T20:01:07Z 2024-12-03T20:01:07Z 2023-12-14 Monografia BONFIM, Rosirene Souza. Ensino da gramática da Libras sob a perspectiva dos professores em formação inicial. 2023. 35 f. TCC (Graduação) - Curso de Letras Libras, Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, 2023. http://hdl.handle.net/11612/7265 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Porto Nacional CURSO::PORTO NACIONAL Porto Nacional Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Libras Gramática Educação básica Formação de Professores Grammar Basic education Training of Teachers CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
spellingShingle |
Libras Gramática Educação básica Formação de Professores Grammar Basic education Training of Teachers CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS Bonfim, Rosirene Souza Ensino da gramática da Libras sob a perspectiva dos professores em formação inicial |
topic_facet |
Libras Gramática Educação básica Formação de Professores Grammar Basic education Training of Teachers CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
This work discusses the teaching of Libras grammar in the context of basic education, from the perspective of teachers in initial training, with the aim of promoting reflections on the teaching of grammar in the Libras discipline. Therefore, the relevance of grammar in language teaching stands out as the problem of this research. Considering that Libras is a natural language, the hypothesis raised is whether the teachers in training, during the practice of the supervised internship, perceived grammar in the teaching of the Libras subject as an element with characteristics specific to the language. To obtain the information contained in this work, it was necessary to search scientific articles, books, websites and documents from this university, thus constituting the research as bibliographic and documentary, in a qualitative approach. To collect data, a field survey was carried out, using a digital questionnaire on the Google Forms platform consisting of 5 questions with the participation of 10 teachers in training in the Literature/Library course at UFT. |
author_additional |
Coura, Felipe de Almeida |
author_additionalStr |
Coura, Felipe de Almeida |
format |
Monografia |
author |
Bonfim, Rosirene Souza |
title |
Ensino da gramática da Libras sob a perspectiva dos professores em formação inicial |
title_short |
Ensino da gramática da Libras sob a perspectiva dos professores em formação inicial |
title_full |
Ensino da gramática da Libras sob a perspectiva dos professores em formação inicial |
title_fullStr |
Ensino da gramática da Libras sob a perspectiva dos professores em formação inicial |
title_full_unstemmed |
Ensino da gramática da Libras sob a perspectiva dos professores em formação inicial |
title_sort |
ensino da gramática da libras sob a perspectiva dos professores em formação inicial |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2024 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/7265 |
_version_ |
1818750853977210880 |
score |
11.755432 |