Dissertação

A paisagem no ensino de Geografia: reflexões a partir da abordagem de professores e livros didáticos de ensino médio

The present work consists of a study about the landscape in the teaching of Geography, whose general objective is to analyze how the concept of landscape by teachers and Didactic Book in High School in the public schools of Porto Nacional - TO is approached. In order to reach the general objectiv...

ver descrição completa

Autor principal: Freire, Laurecy Rodrigues
Grau: Dissertação
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2018
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/940
id ir-11612-940
recordtype dspace
spelling ir-11612-9402019-05-25T06:19:44Z A paisagem no ensino de Geografia: reflexões a partir da abordagem de professores e livros didáticos de ensino médio Freire, Laurecy Rodrigues Pereira, arolina Machado Rocha Busch Espaço geográfico Coleção didática Ensino Aprendizagem Geographic Space Didactic Collection Teaching Learning CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA The present work consists of a study about the landscape in the teaching of Geography, whose general objective is to analyze how the concept of landscape by teachers and Didactic Book in High School in the public schools of Porto Nacional - TO is approached. In order to reach the general objective, a bibliographical survey was carried out concerning the concept of landscape in geographic science and the concept of landscape present in the didactic book adopted by the schools studied was also investigated. In order to do so, we analyzed 7 didactic collections of High School, each collection has 03 volumes. The Guide of the PNLD 2015 Textbook was used because it is the guiding guide for the analyzed collections that belong to the triennium 2015, 2016 and 2017. For this analysis was taken into consideration: landscape conception - to observe how the author understands this concept (the elements that consider members of the landscape) to verify if the landscape appears as a specific content (unit of the book) or is recurrent throughout the didactic book; to observe if there is any suggestion of practical activity in relation to the concept of landscape; as the author of the book suggests working with this concept, as well as with the bibliographical suggestion. It was also analyzed the methods adopted by the teachers to work the landscape in High School and its relation with the Didactic Book. We interviewed 7 teachers of Geography of the state public schools that offer High School in the municipality of Porto Nacional - TO. It was possible to verify that the concept of landscape is mentioned in the books from the concept of geographic space, being little worked in the didactic collections in general. Based on the interviews, it was found that teachers understand the importance of the concept of landscape for the development of students and seek to approach this concept from the student's daily life, thus enhancing their prior knowledge. The teachers stated that despite the difficulties encountered to perform the practical classes, it is necessary to create viable alternatives so that the process of teaching learning occurs in a significant way. O presente trabalho consiste em um estudo sobre a paisagem no ensino de Geografia que tem como objetivo geral analisar como é abordado o conceito de paisagem por professores e Livro Didático, no Ensino Médio, nas escolas públicas de Porto Nacional – TO. Para atingir o objetivo geral foi realizado levantamento bibliográfico referente ao conceito de paisagem na ciência geográfica e investigou-se, também, o conceito de paisagem presente no Livro Didático adotado pelas escolas pesquisadas. Para tanto, foram analisadas 07 coleções didáticas do Ensino Médio, cada coleção possui 03 volumes. Utilizou-se o Guia do Livro Didático PNLD 2015, pelo fato de ser este o guia norteador das coleções analisadas que pertencem ao triênio 2015, 2016 e 2017. Para esta análise foi levado em consideração: concepção de paisagem – observar a forma como o autor compreende esse conceito (os elementos que considera integrantes da paisagem) verificar se a paisagem aparece como um conteúdo específico (unidade do livro) ou é recorrente em todo o Livro Didático; observar se existe alguma sugestão de atividade prática em relação ao conceito de paisagem; como o autor do livro sugere trabalhar com esse conceito, assim com a sugestão bibliográfica. Analisou-se, também, os métodos adotados pelos professores para trabalhar a paisagem no Ensino Médio e sua relação com o Livro Didático. Foram entrevistados 7 professores de Geografia das escolas públicas estaduais que oferecem Ensino Médio do município de Porto Nacional – TO. Foi possível constatar que o conceito de paisagem é mencionado nos livros a partir do conceito de espaço geográfico, sendo pouco trabalhado nas coleções didáticas em geral. A partir das entrevistas concedidas constatou-se que os professores compreendem a importância do conceito de paisagem para o desenvolvimento dos alunos e procuram abordar esse conceito a partir do cotidiano do aluno, assim valoriza o seu conhecimento prévio. Os professores afirmaram que apesar das dificuldades encontradas para realizarem as aulas práticas, é necessário criar alternativas viáveis para que o processo de ensino aprendizagem ocorra de forma significativa. 2018-06-13T18:28:50Z 2018-06-13T18:28:50Z 2018-03-26 Dissertação FREIRE, Laurecy Rodrigues. A paisagem no ensino de Geografia: reflexões a partir da abordagem de professores e livros didáticos de ensino médio.2018. 117f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Geografia, Porto Nacional, 2018. http://hdl.handle.net/11612/940 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGG Porto Nacional
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Espaço geográfico
Coleção didática
Ensino
Aprendizagem
Geographic Space
Didactic Collection
Teaching
Learning
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
spellingShingle Espaço geográfico
Coleção didática
Ensino
Aprendizagem
Geographic Space
Didactic Collection
Teaching
Learning
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
Freire, Laurecy Rodrigues
A paisagem no ensino de Geografia: reflexões a partir da abordagem de professores e livros didáticos de ensino médio
topic_facet Espaço geográfico
Coleção didática
Ensino
Aprendizagem
Geographic Space
Didactic Collection
Teaching
Learning
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
description The present work consists of a study about the landscape in the teaching of Geography, whose general objective is to analyze how the concept of landscape by teachers and Didactic Book in High School in the public schools of Porto Nacional - TO is approached. In order to reach the general objective, a bibliographical survey was carried out concerning the concept of landscape in geographic science and the concept of landscape present in the didactic book adopted by the schools studied was also investigated. In order to do so, we analyzed 7 didactic collections of High School, each collection has 03 volumes. The Guide of the PNLD 2015 Textbook was used because it is the guiding guide for the analyzed collections that belong to the triennium 2015, 2016 and 2017. For this analysis was taken into consideration: landscape conception - to observe how the author understands this concept (the elements that consider members of the landscape) to verify if the landscape appears as a specific content (unit of the book) or is recurrent throughout the didactic book; to observe if there is any suggestion of practical activity in relation to the concept of landscape; as the author of the book suggests working with this concept, as well as with the bibliographical suggestion. It was also analyzed the methods adopted by the teachers to work the landscape in High School and its relation with the Didactic Book. We interviewed 7 teachers of Geography of the state public schools that offer High School in the municipality of Porto Nacional - TO. It was possible to verify that the concept of landscape is mentioned in the books from the concept of geographic space, being little worked in the didactic collections in general. Based on the interviews, it was found that teachers understand the importance of the concept of landscape for the development of students and seek to approach this concept from the student's daily life, thus enhancing their prior knowledge. The teachers stated that despite the difficulties encountered to perform the practical classes, it is necessary to create viable alternatives so that the process of teaching learning occurs in a significant way.
author_additional Pereira, arolina Machado Rocha Busch
author_additionalStr Pereira, arolina Machado Rocha Busch
format Dissertação
author Freire, Laurecy Rodrigues
title A paisagem no ensino de Geografia: reflexões a partir da abordagem de professores e livros didáticos de ensino médio
title_short A paisagem no ensino de Geografia: reflexões a partir da abordagem de professores e livros didáticos de ensino médio
title_full A paisagem no ensino de Geografia: reflexões a partir da abordagem de professores e livros didáticos de ensino médio
title_fullStr A paisagem no ensino de Geografia: reflexões a partir da abordagem de professores e livros didáticos de ensino médio
title_full_unstemmed A paisagem no ensino de Geografia: reflexões a partir da abordagem de professores e livros didáticos de ensino médio
title_sort paisagem no ensino de geografia: reflexões a partir da abordagem de professores e livros didáticos de ensino médio
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2018
url http://hdl.handle.net/11612/940
_version_ 1787134701510590464
score 11.653393