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Dissertação
Os sentidos de violência para adolescentes privados de liberdade: uma experiência no Centro Socioeducativo do Baixo Amazonas – CSEBA
The present dissertation has as its theme “The meanings of violence for adolescents deprived of liberty: an experience in the Socio-Educational Center of Baixo Amazonas” and aims to identify the meanings of violence from the narratives of adolescents in conflict with the law in compliance with th...
Autor principal: | DUTRA, Josefa Antonia de Sousa |
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Grau: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Oeste do Pará
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/1201 |
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ir-123456789-12012023-11-16T21:59:00Z Os sentidos de violência para adolescentes privados de liberdade: uma experiência no Centro Socioeducativo do Baixo Amazonas – CSEBA DUTRA, Josefa Antonia de Sousa GALVÃO, Juarez Bezerra http://lattes.cnpq.br/9436222631929060 SILVA NETO, Nirson Medeiros da http://lattes.cnpq.br/0694691059822359 https://orcid.org/0000-0002-9487-0941 Adolescentes Privação de Liberdade Violência Medidas Socioeducativas Processos Circulares CNPQ::CIÊNCIAS HUMANAS The present dissertation has as its theme “The meanings of violence for adolescents deprived of liberty: an experience in the Socio-Educational Center of Baixo Amazonas” and aims to identify the meanings of violence from the narratives of adolescents in conflict with the law in compliance with the socio-educational measure of hospitalization. The post-structuralist cultural theory (HAAL, 1992), the expansion of the understanding of violence (CHAUÍ, 2003), adolescence (BOCK, 2002), among other authors, were used to discuss and analyze the roots of violence in capitalist society, conceiving identity as a social production and the principles of the National System of Socio-Educational Assistance as a national policy for socio-educational measures were discussed. This is a qualitative research, based on the method of dialectical materialism, with nineteen teenagers from the Socio-Educational Center of Baixo Amazonas, in Santarém/Pará, as subjects. The instruments used consisted of observation, document analysis, visits to the Socio-Educational Center, socio-demographic questionnaire, semistructured interviews and peacemaking circles - Restorative Justice tool used in conflict resolution and criminal justice as an advance in which advocates the Child and Adolescent Statute. Field, bibliographic and documentary research was carried out. Nineteen interviews were carried out with adolescents deprived of liberty, document analysis, application of the sociodemographic questionnaire of the Google Forms tool and the realization of three circles of dialogues with six adolescents in each one. The treatment of the collected data followed the procedures of critical analysis of the content according to Bardin (2002), as well as the discursive textual technique, according to Moraes (2003). The narratives pointed out the categories: rationalization of the crime; affective abandonment; violence/resignation/punishment; social vulnerability/poverty to understand the practice of infractions. From them, the meanings of violence for the interviewed adolescents were identified, such as: violence is a crime according to the law; violence is not violence; Violence directed at affective relationships; violence as an inducement to crime; Violence as punishment; violence as loss and violence as moral judgment. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Brasil (CAPES) A presente dissertação tem como tema “Os sentidos da violência para adolescentes privados de liberdade: uma experiência no Centro Socioeducativo do Baixo Amazonas” e objetiva identificar os sentidos de violência a partir das narrativas de adolescente em conflito com a lei em cumprimento da medida socioeducativa de internação. A Teoria cultural pós-estruturalista (HAAL, 1992), a ampliação do entendimento da violência (CHAUÍ, 2003), adolescência (BOCK, 2002), dentre outros autores, foram utilizados para discutir e analisar as raízes da violência na sociedade capitalista, concebendo a identidade como produção social e discutiu-se os princípios do Sistema Nacional de Atendimento Socioeducativo como política nacional das medidas socioeducativa. Trata-se de uma pesquisa de natureza qualitativa, à luz do método do materialismo dialético, tendo como sujeitos dezenove adolescentes do Centro Socioeducativo do Baixo Amazonas, em Santarém/Pará. Os instrumentos utilizados se constituíram de observação, análise de documentos, visitas ao Centro Socioeducativo, questionário sociodemográfico, entrevistas semiestruturadas e os círculos de Construção de Paz (peacemaking circles) – ferramenta da Justiça Restaurativa utilizada na resolução de conflitos e na justiça criminal como avanço no que preconiza o Estatuto da Criança e do Adolescente. Realizou-se pesquisa de campo, bibliográfica e documental. Foram realizadas dezenove entrevistas com os adolescentes privados de liberdade, análise de documentos, aplicação do questionário sociodemográfico da ferramenta do Google Forms e a realização de três círculos de diálogos com seis adolescentes em cada um. O tratamento dos dados coletados seguiu os procedimentos de análise crítica do conteúdo segundo Bardin (2002), bem como a técnica textual discursiva, segundo Moraes (2003). As narrativas apontaram as categorias: racionalização do crime; abandono afetivo; violência/resignação/punição; vulnerabilidade social/pobreza para compreender a prática dos atos infracionais. A partir delas identificou-se os sentidos da violência para os adolescentes entrevistados como: violência é crime conforme a lei; violência não é violência; Violência direcionada as relações afetivas; violência como indução ao crime; Violência como punição; violência como perda e violência como julgamento moral. 2023-11-16T21:56:51Z 2023-11-16T21:56:51Z 2022-12-27 Dissertation DUTRA, Josefa Antonia de Sousa. Os sentidos de violência para adolescentes privados de liberdade: uma experiência no Centro Socioeducativo do Baixo Amazonas – CSEBA. Orientador: Juarez Bezerra Galvão; Coorientador: Nirson Medeiros da Silva Neto. 2022.108f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Sociedade) – Universidade Federal do Oeste do Pará, Pró-reitoria de Pesquisa, Pós-graduação e Inovação tecnológica, Instituto de Ciências da Sociedade, Programa de Pós Graduação em Ciências da Sociedade, Santarém, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/1201 https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/1201 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Oeste do Pará Brasil Programa de Pós-Graduação em Ciências da Sociedade UFOPA Instituto de Ciências da Sociedade |
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Repositório Institucional - Universidade Federa ldo Oeste do Pará - UFOPA |
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compliance with the socio-educational measure of hospitalization. The post-structuralist
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adolescence (BOCK, 2002), among other authors, were used to discuss and analyze the roots
of violence in capitalist society, conceiving identity as a social production and the principles of
the National System of Socio-Educational Assistance as a national policy for socio-educational
measures were discussed. This is a qualitative research, based on the method of dialectical
materialism, with nineteen teenagers from the Socio-Educational Center of Baixo Amazonas,
in Santarém/Pará, as subjects. The instruments used consisted of observation, document
analysis, visits to the Socio-Educational Center, socio-demographic questionnaire, semistructured interviews and peacemaking circles - Restorative Justice tool used in conflict
resolution and criminal justice as an advance in which advocates the Child and Adolescent
Statute. Field, bibliographic and documentary research was carried out. Nineteen interviews
were carried out with adolescents deprived of liberty, document analysis, application of the
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of dialogues with six adolescents in each one. The treatment of the collected data followed the
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