Dissertação

Educação em tempo integral: estudo da trajetória do Programa Mais Educação (PME) nas escolas estaduais de Santarém - PA no período de 2009 a 2015

The research addresses the theme of fulltime education, laying emphasis on the More Education Program (MEP) as a policy of inducing integral education. Analyzed the trajectory of MEP in two State schools from Santarém in the period of 2009 to 2015. In front of educational scenario that presents itse...

ver descrição completa

Autor principal: AGUIAR, Maria Sousa
Grau: Dissertação
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Oeste do Pará 2022
Assuntos:
Acesso em linha: https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/696
id ir-123456789-696
recordtype dspace
spelling ir-123456789-6962022-10-21T21:29:07Z Educação em tempo integral: estudo da trajetória do Programa Mais Educação (PME) nas escolas estaduais de Santarém - PA no período de 2009 a 2015 AGUIAR, Maria Sousa COLARES, Maria Lília Imbiriba Sousa http://lattes.cnpq.br/9671465461954562 http://orcid.org/0000-0002-5915-6742 Educação integral Educação em tempo integral Programa Mais Educação CNPQ::CIÊNCIAS HUMANAS::EDUCAÇÃO SUPERIOR:: GESTÃO EDUCACIONAL HISTÓRIA, POLÍTICA E GESTÃO EDUCACIONAL NA AMAZÔNIA HISTÓRIA, POLÍTICA E GESTÃO EDUCACIONAL NA AMAZÔNIA The research addresses the theme of fulltime education, laying emphasis on the More Education Program (MEP) as a policy of inducing integral education. Analyzed the trajectory of MEP in two State schools from Santarém in the period of 2009 to 2015. In front of educational scenario that presents itself through policies that advocate the expansion of the school day and the integral education as a way for the quality of education, that augment the functions of the school, this research starts from the following question: how the MEP was implemented in States Schools from Santarém? It has a qualitative methodological approach, with these analysis categories: conception of integral education, formation and organization of MEP. This is a bibliographic, documentary and field research. Among the references, It was used the studies from Antunes and Padilha (2010); Cavaliere (2007, 2009); Coelho (2009); Gadotti (2009); Gonçalves (2006); Libâneo (2015); Libâneo, Oliveira and Toschi (2012); Limonta and Santos (2013); Moll (2009, 2012); Paro (2009, 2016); Silva J. and Silva K. (2012, 2013), the Notebooks of More Education Series from the Ministry of Education (2009) and the legals documents that deals with the MEP. To obtain the data, it was used techniques and instruments as the document analysis and semi-structured interviews with 03 (three) directors, 04 (four) MEP's coordinators who worked in the schools surveyed, and a reference technique of the program of the 5th Regional Education Unit (ERU), totalizing 08 (eight) educators. The survey revealed that optimize the time of the student at school, meeting their diverse abilities, skills and knowledge required in contemporary times remains a challenging task for schools from the teaching network of States Schools of Santarém. The integral education of emancipating formation of man, regardless of how it develops, either in full or part time, is a commitment that must be assumed by the state as policy to all, and schools, agents and educational partners sustained by a political-pedagogical project consistent, prepared collectively, which requires investments in the structure of schools training and appreciation of educators. Universidade Federal do Oeste do Pará A pesquisa aborda a temática da educação em tempo integral, focalizando o Programa Mais Educação (PME) como uma política indutora de educação integral. Analisou a trajetória do PME em duas escolas estaduais de Santarém no período de 2009 a 2015. Frente ao cenário educacional que se apresenta por meio de políticas que defendem a ampliação da jornada escolar e a educação integral como um caminho para a qualidade da educação, ampliando as funções da escola, esta pesquisa orientou-se pela seguinte problemática: como o PME foi implementado nas escolas estaduais de Santarém? Teve uma abordagem metodológica qualitativa, com as categorias de análise: concepção de educação integral, formação e organização do PME. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica, documental e de campo. Dentre as referências foram utilizados os estudos de Antunes e Padilha (2010); Cavaliere (2007, 2009); Coelho (2009); Gadotti (2009); Gonçalves (2006); Libâneo (2015); Libâneo, Oliveira e Toschi (2012); Limonta e Santos (2013); Moll (2009, 2012); Paro (2009, 2016); Silva J. e Silva K. (2012, 2013), os Cadernos da Série Mais Educação do Ministério da Educação (2009) e os documentos legais que tratam sobre o PME. Para obtenção dos dados utilizou-se como técnicas e instrumentos a análise documental e entrevistas semiestruturadas com 03 (três) diretoras, 04 (quatro) coordenadores do PME que atuaram nas escolas pesquisadas, e uma Técnica de referência do programa da 5ª Unidade Regional de Educação (URE), totalizando 08 (oito) educadores. A pesquisa revelou que otimizar o tempo do aluno na escola, atendendo as suas diversas habilidades, competências e conhecimentos exigidos na contemporaneidade continua sendo uma tarefa desafiadora para as escolas da rede estadual de ensino de Santarém. A educação integral na perspectiva de formação emancipadora do homem, independente da forma como ela se desenvolve, seja em tempo parcial ou integral, é um compromisso que deve ser assumido pelo Estado como política destinada a todos, e pelas escolas, agentes e parceiros educativos sustentado por um Projeto Político-Pedagógico consistente, elaborado de forma coletiva, o qual requer investimentos na estrutura das escolas, formação e valorização dos educadores. 2022-10-21T21:27:27Z 2022-10-21T21:27:27Z 2016-12-07 Dissertation AGUIAR, Maria Sousa. Educação em tempo integral: estudo da trajetória do Programa Mais Educação (PME) nas escolas estaduais de Santarém - PA no período de 2009 a 2015. Orientadora: Maria Lília Imbiriba Sousa Colares. 2016. 174 f. Dissertação (Dissertação em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/696 Acesso em: https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/696 pt_BR Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ application/pdf Universidade Federal do Oeste do Pará BRASIL Programa de Pós-Graduação em Educação UFOPA Instituto de Ciências da Educação Arquivo digital
institution Repositório Institucional - Universidade Federa ldo Oeste do Pará - UFOPA
collection DSpace
language pt_BR
topic Educação integral
Educação em tempo integral
Programa Mais Educação
CNPQ::CIÊNCIAS HUMANAS::EDUCAÇÃO SUPERIOR:: GESTÃO EDUCACIONAL
HISTÓRIA, POLÍTICA E GESTÃO EDUCACIONAL NA AMAZÔNIA
HISTÓRIA, POLÍTICA E GESTÃO EDUCACIONAL NA AMAZÔNIA
spellingShingle Educação integral
Educação em tempo integral
Programa Mais Educação
CNPQ::CIÊNCIAS HUMANAS::EDUCAÇÃO SUPERIOR:: GESTÃO EDUCACIONAL
HISTÓRIA, POLÍTICA E GESTÃO EDUCACIONAL NA AMAZÔNIA
HISTÓRIA, POLÍTICA E GESTÃO EDUCACIONAL NA AMAZÔNIA
AGUIAR, Maria Sousa
Educação em tempo integral: estudo da trajetória do Programa Mais Educação (PME) nas escolas estaduais de Santarém - PA no período de 2009 a 2015
topic_facet Educação integral
Educação em tempo integral
Programa Mais Educação
CNPQ::CIÊNCIAS HUMANAS::EDUCAÇÃO SUPERIOR:: GESTÃO EDUCACIONAL
HISTÓRIA, POLÍTICA E GESTÃO EDUCACIONAL NA AMAZÔNIA
HISTÓRIA, POLÍTICA E GESTÃO EDUCACIONAL NA AMAZÔNIA
description The research addresses the theme of fulltime education, laying emphasis on the More Education Program (MEP) as a policy of inducing integral education. Analyzed the trajectory of MEP in two State schools from Santarém in the period of 2009 to 2015. In front of educational scenario that presents itself through policies that advocate the expansion of the school day and the integral education as a way for the quality of education, that augment the functions of the school, this research starts from the following question: how the MEP was implemented in States Schools from Santarém? It has a qualitative methodological approach, with these analysis categories: conception of integral education, formation and organization of MEP. This is a bibliographic, documentary and field research. Among the references, It was used the studies from Antunes and Padilha (2010); Cavaliere (2007, 2009); Coelho (2009); Gadotti (2009); Gonçalves (2006); Libâneo (2015); Libâneo, Oliveira and Toschi (2012); Limonta and Santos (2013); Moll (2009, 2012); Paro (2009, 2016); Silva J. and Silva K. (2012, 2013), the Notebooks of More Education Series from the Ministry of Education (2009) and the legals documents that deals with the MEP. To obtain the data, it was used techniques and instruments as the document analysis and semi-structured interviews with 03 (three) directors, 04 (four) MEP's coordinators who worked in the schools surveyed, and a reference technique of the program of the 5th Regional Education Unit (ERU), totalizing 08 (eight) educators. The survey revealed that optimize the time of the student at school, meeting their diverse abilities, skills and knowledge required in contemporary times remains a challenging task for schools from the teaching network of States Schools of Santarém. The integral education of emancipating formation of man, regardless of how it develops, either in full or part time, is a commitment that must be assumed by the state as policy to all, and schools, agents and educational partners sustained by a political-pedagogical project consistent, prepared collectively, which requires investments in the structure of schools training and appreciation of educators.
author_additional COLARES, Maria Lília Imbiriba Sousa
author_additionalStr COLARES, Maria Lília Imbiriba Sousa
format Dissertação
author AGUIAR, Maria Sousa
title Educação em tempo integral: estudo da trajetória do Programa Mais Educação (PME) nas escolas estaduais de Santarém - PA no período de 2009 a 2015
title_short Educação em tempo integral: estudo da trajetória do Programa Mais Educação (PME) nas escolas estaduais de Santarém - PA no período de 2009 a 2015
title_full Educação em tempo integral: estudo da trajetória do Programa Mais Educação (PME) nas escolas estaduais de Santarém - PA no período de 2009 a 2015
title_fullStr Educação em tempo integral: estudo da trajetória do Programa Mais Educação (PME) nas escolas estaduais de Santarém - PA no período de 2009 a 2015
title_full_unstemmed Educação em tempo integral: estudo da trajetória do Programa Mais Educação (PME) nas escolas estaduais de Santarém - PA no período de 2009 a 2015
title_sort educação em tempo integral: estudo da trajetória do programa mais educação (pme) nas escolas estaduais de santarém - pa no período de 2009 a 2015
publisher Universidade Federal do Oeste do Pará
publishDate 2022
url https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/696
_version_ 1829179735716921344
score 11.755432