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Dissertação
Gestão de conteúdos informacionais nas Instituições Federais de ensino superior: um roteiro para implantação de repositórios nas Bibliotecas Universitárias
The Institutional Repository is a key part of the scientific dissemination process, offering new opportunities for information sharing, contributing to the development of science, as it provides visibility, storage and retrieval of information from the scientific productions of Universities. IR adhe...
Autor principal: | SHIBAYAMA, Marília Dione Salvador |
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Grau: | Dissertação |
Publicado em: |
UNIFAP - Universidade Federal do Amapá
2022
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Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.unifap.br:80/jspui/handle/123456789/723 |
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ir-123456789-7232022-08-26T12:45:35Z Gestão de conteúdos informacionais nas Instituições Federais de ensino superior: um roteiro para implantação de repositórios nas Bibliotecas Universitárias SHIBAYAMA, Marília Dione Salvador SHIBAYAMA, Marília Dione Salvador COUTO, Dilneia Rochana Tavares do http://lattes.cnpq.br/4795329647093176 https://orcid.org/0000-0002-1130-3942 Repositório Institucional Divulgação científica Acesso aberto Gestão do conhecimento Guia de diretrizes - Repositório Produção do conhecimento CNPQ:: CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS The Institutional Repository is a key part of the scientific dissemination process, offering new opportunities for information sharing, contributing to the development of science, as it provides visibility, storage and retrieval of information from the scientific productions of Universities. IR adheres to the Open Access movement to scientific information. In addition to serving as a financial sustainability that aims to contribute to society through support and research development. In order to consolidate all the information necessary to carry out the desirable activities, thus ensuring greater assertiveness and prior correction of any problems, a Guide with guidelines for the implementation of Institutional Repositories in University Libraries is presented. As a research technique, a qualitative approach is adopted, using literature review, exploratory research and documental survey. A survey was carried out in the Registry of Open Access Repositories - ROAR Directory of Federal Universities that have IR and that use Dspace. This Directory lists all Open Access Academic Repositories, allows identification, navigation and search of Repositories based on a range of resources such as location, software or type of material maintained. As a roadmap strategy, there are important phases, such as the construction of the Guideline, the draft Institutional Repository Management Policies, the User Manual, Software requirements for implementing the Repository and the Communication Plan. Despite advances in the implementation of RI in Federal Universities, it was found that there are still libraries that do not use this tool, because of the 69 Brazilian Federal Universities, 34 Institutions have RI, that is, about 49% of the Institutions, according to ROAR. Therefore, based on the relevance of scientific knowledge produced in Brazil, the Repository has the role of boosting technological development and innovation, contributing to the production of knowledge, research and expansion of access to the intellectual production of Higher Education Institutions - HEI for that the population knows what has been done in the academic and scientific spheres. O Repositório Institucional é uma peça-chave para o processo de divulgação científica, oferecendo novas oportunidades para o compartilhamento da informação, contribuindo para o desenvolvimento da ciência, uma que vez que proporciona visibilidade, armazenamento e a recuperação da informação das produções científicas das Universidades. Os RI fazem adesão ao movimento de acesso aberto (Open Access) à informação científica. Além de servir de sustentabilidade financeira que visa contribuir com a sociedade por meio de apoio e desenvolvimento de pesquisa. Para que haja uma consolidação de todas as informações necessárias para a concretização das atividades desejáveis, garantindo assim maior assertividade e correção prévia de eventuais problemas, apresenta-se um Guia de diretrizes de implantação de Repositório Institucional nas Bibliotecas Universitárias. Como técnica de pesquisa, adota-se uma abordagem qualitativa, utilizando-se de revisão bibliográfica, pesquisa exploratória e levantamento documental. Realizou-se um levantamento no Diretório Registry of Open Access Repositories - ROAR das Universidades Federais que possuem RI e que utilizam o Dspace. Esse Diretório lista todos os Repositórios acadêmicos de acesso aberto, permite a identificação, navegação e busca de Repositórios, com base em uma gama de recursos, como localização, software ou tipo de material mantido. Como estratégia de roteiro há fases importantes, como a construção do Guia de diretrizes, das minutas das Políticas de Gestão do Repositório Institucional, o Manual do Usuário, Requisitos de software para implantação de Repositório e Plano de Comunicação. Apesar dos avanços na implantação dos RI nas Universidades Federais, verificou-se que ainda existem Bibliotecas que não usam essa ferramenta, pois das 69 Universidades Federais brasileiras, 34 Instituições possuem RI, ou seja, cerca de 49% das Instituições, conforme o ROAR. Portanto, tendo como base a relevância do conhecimento científico produzido no Brasil, o Repositório tem o papel de impulsionar o desenvolvimento tecnológico e a inovação, contribuindo para produção do conhecimento, pesquisa e ampliação do acesso à produção intelectual das Instituições Federais de Ensino Superior - IFES para que a população conheça o que se tem feito em âmbito acadêmico e científico. 2022-04-07T11:19:17Z 2022-04-07T11:19:17Z 08-09-2021 Dissertação SHIBAYAMA, Marília Dione Salvador Shibayama. Gestão de conteúdos informacionais nas Instituições Federais de ensino superior: um roteiro para implantação de repositórios nas Bibliotecas Universitárias. Orientadora: Dilnéia Rochana Tavares do Couto. 2021. 188 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Propriedade Intelectual) - Departamento de Pós-Graduação, Universidade Federal do Amapá, Macapá, 2021. Disponível em: http://repositorio.unifap.br:80/jspui/handle/123456789/723. Acesso em:. http://repositorio.unifap.br:80/jspui/handle/123456789/723 Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ application/pdf UNIFAP - Universidade Federal do Amapá Brasil Via SIPAC |
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The Institutional Repository is a key part of the scientific dissemination process, offering new opportunities for information sharing, contributing to the development of science, as it provides visibility, storage and retrieval of information from the scientific productions of Universities. IR adheres to the Open Access movement to scientific information. In addition to serving as a financial sustainability that aims to contribute to society through support and research development. In order to consolidate all the information necessary to carry out the desirable activities, thus ensuring greater assertiveness and prior correction of any problems, a Guide with guidelines for the implementation of Institutional Repositories in University Libraries is presented. As a research technique, a qualitative approach is adopted, using literature review, exploratory research and documental survey. A survey was carried out in the Registry of Open Access Repositories - ROAR Directory of Federal Universities that have IR and that use Dspace. This Directory lists all Open Access Academic Repositories, allows identification, navigation and search of Repositories based on a range of resources such as location, software or type of material maintained. As a roadmap strategy, there are important phases, such as the construction of the Guideline, the draft Institutional Repository Management Policies, the User Manual, Software requirements for implementing the Repository and the Communication Plan. Despite advances in the implementation of RI in Federal Universities, it was found that there are still libraries that do not use this tool, because of the 69 Brazilian Federal Universities, 34 Institutions have RI, that is, about 49% of the Institutions, according to ROAR. Therefore, based on the relevance of scientific knowledge produced in Brazil, the Repository has the role of boosting technological development and innovation, contributing to the production of knowledge, research and expansion of access to the intellectual production of Higher Education Institutions - HEI for that the population knows what has been done in the academic and scientific spheres. |
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