/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
A autonomia dos sujeitos do campo: métodos e identidades
The article discusses the autonomy of the subjects of the field, under the aegis of Field Education, regarding their protagonisms and identities whether in the School or outside it. The objective is to signal the need to focus efforts towards the existential valorization of these men and wome...
Autor principal: | BENTES, Haroldo de Vasconcelos |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12943 |
id |
ir-2011-12943 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-129432023-08-30T14:51:51Z A autonomia dos sujeitos do campo: métodos e identidades BENTES, Haroldo de Vasconcelos Autonomia Educação do campo Iniciação científica Autonomy Education field Scientific initiation The article discusses the autonomy of the subjects of the field, under the aegis of Field Education, regarding their protagonisms and identities whether in the School or outside it. The objective is to signal the need to focus efforts towards the existential valorization of these men and women and their productions in space and time, in a strategic way, broadening the legitimate, global-local dialogue and vice versa. In the line of argument, two questions: on the assumptions of autonomy and legitimacy, temporality of knowledge, collective memory, and its specificities? And the importance of the global-local relationship in the existence of those, at the confluence of the paradigm of scientificity and connections with technological advances? The theoretical and methodological foundation aligns the presuppositions of the dialectic, scientificity and Scientific Initiation. In the conclusions: the subjects of the field need to be treated as political agents in the analytical process of reality; Dialogue with connections between local and global, scientificity and technologies as recognized and validated knowledge; The methodological, political and epistemic make of the teacher promoting new possibilities in adult learning; Scientific initiation as a method that broadens and deepens the vision of reality. O artigo discute a autonomia dos sujeitos do campo, sob a égide da Educação do Campo, no que tange a seus protagonismos e identidades seja na Escola ou fora dela. O objetivo é sinalizar com a necessidade de centrar esforços na direção da valorização existencial desses homens e mulheres e suas produções no espaço e tempo, de forma estratégica, alargando o diálogo legítimo, global-local e vice-versa. Na linha de argumentação, duas questões: sobre os pressupostos da autonomia e legitimidade, temporalidade de saberes, memória coletiva, e suas especificidades? E a importância da relação global-local na existência daqueles, na confluência do paradigma da cientificidade e conexões com os avanços tecnológicos? A fundamentação teórica e metodológica alinha os pressupostos da dialética, cientificidade e Iniciação Científica. Nas conclusões: os sujeitos do campo precisam ser tratados como agentes políticos no processo analítico da realidade; o diálogo com conexões entre o local e o global, cientificidade e tecnologias como conhecimentos reconhecidos e validados; o fazer metodológico, político e epistêmico do professor promovendo novas possibilidades na aprendizagem do adulto; a iniciação científica como método que alarga e aprofunda a visão do real. 2021-03-05T01:40:12Z 2021-03-05T01:40:12Z 2016-12 Artigo de Periódico BENTES, Haroldo de Vasconcelos. A autonomia dos sujeitos do campo: métodos e identidades. Margens, online, v. 10, n. 15, p. 98-114, dez. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v10i15.4514. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12943. Acesso em:. 1982-5374 http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12943 10.18542/rmi.v10i15.4514 por Margens Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistamargens/article/view/4514 |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Autonomia Educação do campo Iniciação científica Autonomy Education field Scientific initiation |
spellingShingle |
Autonomia Educação do campo Iniciação científica Autonomy Education field Scientific initiation BENTES, Haroldo de Vasconcelos A autonomia dos sujeitos do campo: métodos e identidades |
topic_facet |
Autonomia Educação do campo Iniciação científica Autonomy Education field Scientific initiation |
description |
The article discusses the
autonomy of the subjects of the field, under
the aegis of Field Education, regarding
their protagonisms and identities whether
in the School or outside it. The objective is
to signal the need to focus efforts towards
the existential valorization of these men
and women and their productions in space
and time, in a strategic way, broadening
the legitimate, global-local dialogue and
vice versa. In the line of argument, two
questions: on the assumptions of autonomy
and legitimacy, temporality of knowledge,
collective memory, and its specificities?
And the importance of the global-local
relationship in the existence of those, at
the confluence of the paradigm of
scientificity and connections with
technological advances? The theoretical
and methodological foundation aligns the
presuppositions of the dialectic,
scientificity and Scientific Initiation. In the
conclusions: the subjects of the field need
to be treated as political agents in the
analytical process of reality; Dialogue
with connections between local and
global, scientificity and technologies as
recognized and validated knowledge; The
methodological, political and epistemic
make of the teacher promoting new
possibilities in adult learning; Scientific
initiation as a method that broadens and
deepens the vision of reality. |
format |
Artigo |
author |
BENTES, Haroldo de Vasconcelos |
title |
A autonomia dos sujeitos do campo: métodos e identidades |
title_short |
A autonomia dos sujeitos do campo: métodos e identidades |
title_full |
A autonomia dos sujeitos do campo: métodos e identidades |
title_fullStr |
A autonomia dos sujeitos do campo: métodos e identidades |
title_full_unstemmed |
A autonomia dos sujeitos do campo: métodos e identidades |
title_sort |
autonomia dos sujeitos do campo: métodos e identidades |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2021 |
url |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12943 |
_version_ |
1832602864616210432 |
score |
11.755432 |