Artigo

Da construção do currículo à aprendizagem significativa: a prática docente de geografia na educação de jovens e adultos

The work aims to present the reality of the contemporary educational context of Youth and Adult Education (EJA) to understand students as subjects and objects in the teaching-learning process, that is, the reality, the places of experiences, their routines and their references cultural. In this wa...

ver descrição completa

Autor principal: SOUZA, Camila Vianna de
Outros Autores: SILVA, Tiago Dionísio da
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13064
id ir-2011-13064
recordtype dspace
spelling ir-2011-130642023-08-30T13:21:56Z Da construção do currículo à aprendizagem significativa: a prática docente de geografia na educação de jovens e adultos SOUZA, Camila Vianna de SILVA, Tiago Dionísio da Educação de Jovens e Adultos Aprendizagem significativa Currículo Prática docente em geografia Youth and Adult Education Meaningful learning Curriculum Teaching practice in geography The work aims to present the reality of the contemporary educational context of Youth and Adult Education (EJA) to understand students as subjects and objects in the teaching-learning process, that is, the reality, the places of experiences, their routines and their references cultural. In this way, teachers can organize and plan the curriculum so that the construction of knowledge has meaning and meaning in the lives of students. The research also presents an analysis of the curricular structure of the Geography discipline in the Youth and Adult Education (EJA) modality in the municipality of Duque de Caxias, RJ. The discussions in this article point to the need to reconfigure the school curriculum of that municipality and the relevance of working with the contents based on the students' socio-spatial practices, as this way students can (re) know themselves within their reality, enabling meaningful learning, making the student the subject of the didactic-pedagogical process in Geography. O trabalho visa apresentar a realidade do contexto educacional contemporâneo da Educação de Jovens e Adultos (EJA) para compreender os estudantes como sujeitos e objetos no processo de ensinoaprendizagem, ou seja, a realidade, os lugares de vivências, suas rotinas e referências culturais são centralidades deste artigo. Desse modo, os professores podem organizar e planejar o currículo para que a construção do conhecimento tenha sentido e significado na vida dos discentes. A pesquisa também apresenta uma análise da estrutura curricular da disciplina de Geografia na modalidade Educação de Jovens e Adultos (EJA) no município de Duque de Caxias, RJ. As discussões presentes neste artigo apontam para a necessidade da reconfiguração do currículo escolar do referido município, e para a relevância de se trabalhar com os conteúdos a partir das práticas socioespaciais dos discentes, pois assim os estudantes podem se (re) conhecer dentro de sua realidade, possibilitando a aprendizagem significativa e tornando o discente um sujeito do processo didático-pedagógico em Geografia. 2021-03-25T00:16:32Z 2021-03-25T00:16:32Z 2021-03 Artigo de Periódico SOUZA, Camila Vianna de; SILVA, Tiago Dionísio da. Da construção do currículo à aprendizagem significativa: a prática docente de geografia na educação de jovens e adultos. Nova Revista Amazônica, Bragança, v. 9, n. 1, p. 205-218, mar. 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/nra.v8i1.10030. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13064. Acesso em:. 2318-1346 http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13064 10.18542/nra.v8i1.10030 por Nova Revista Amazônica Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://www.periodicos.ufpa.br/index.php/nra/article/view/10030
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Educação de Jovens e Adultos
Aprendizagem significativa
Currículo
Prática docente em geografia
Youth and Adult Education
Meaningful learning
Curriculum
Teaching practice in geography
spellingShingle Educação de Jovens e Adultos
Aprendizagem significativa
Currículo
Prática docente em geografia
Youth and Adult Education
Meaningful learning
Curriculum
Teaching practice in geography
SOUZA, Camila Vianna de
Da construção do currículo à aprendizagem significativa: a prática docente de geografia na educação de jovens e adultos
topic_facet Educação de Jovens e Adultos
Aprendizagem significativa
Currículo
Prática docente em geografia
Youth and Adult Education
Meaningful learning
Curriculum
Teaching practice in geography
description The work aims to present the reality of the contemporary educational context of Youth and Adult Education (EJA) to understand students as subjects and objects in the teaching-learning process, that is, the reality, the places of experiences, their routines and their references cultural. In this way, teachers can organize and plan the curriculum so that the construction of knowledge has meaning and meaning in the lives of students. The research also presents an analysis of the curricular structure of the Geography discipline in the Youth and Adult Education (EJA) modality in the municipality of Duque de Caxias, RJ. The discussions in this article point to the need to reconfigure the school curriculum of that municipality and the relevance of working with the contents based on the students' socio-spatial practices, as this way students can (re) know themselves within their reality, enabling meaningful learning, making the student the subject of the didactic-pedagogical process in Geography.
format Artigo
author SOUZA, Camila Vianna de
author2 SILVA, Tiago Dionísio da
author2Str SILVA, Tiago Dionísio da
title Da construção do currículo à aprendizagem significativa: a prática docente de geografia na educação de jovens e adultos
title_short Da construção do currículo à aprendizagem significativa: a prática docente de geografia na educação de jovens e adultos
title_full Da construção do currículo à aprendizagem significativa: a prática docente de geografia na educação de jovens e adultos
title_fullStr Da construção do currículo à aprendizagem significativa: a prática docente de geografia na educação de jovens e adultos
title_full_unstemmed Da construção do currículo à aprendizagem significativa: a prática docente de geografia na educação de jovens e adultos
title_sort da construção do currículo à aprendizagem significativa: a prática docente de geografia na educação de jovens e adultos
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2021
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13064
_version_ 1787149424142581760
score 11.675608