/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Da construção do currículo à aprendizagem significativa: a prática docente de geografia na educação de jovens e adultos
The work aims to present the reality of the contemporary educational context of Youth and Adult Education (EJA) to understand students as subjects and objects in the teaching-learning process, that is, the reality, the places of experiences, their routines and their references cultural. In this wa...
Autor principal: | SOUZA, Camila Vianna de |
---|---|
Outros Autores: | SILVA, Tiago Dionísio da |
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13064 |
id |
ir-2011-13064 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-130642023-08-30T13:21:56Z Da construção do currículo à aprendizagem significativa: a prática docente de geografia na educação de jovens e adultos SOUZA, Camila Vianna de SILVA, Tiago Dionísio da Educação de Jovens e Adultos Aprendizagem significativa Currículo Prática docente em geografia Youth and Adult Education Meaningful learning Curriculum Teaching practice in geography The work aims to present the reality of the contemporary educational context of Youth and Adult Education (EJA) to understand students as subjects and objects in the teaching-learning process, that is, the reality, the places of experiences, their routines and their references cultural. In this way, teachers can organize and plan the curriculum so that the construction of knowledge has meaning and meaning in the lives of students. The research also presents an analysis of the curricular structure of the Geography discipline in the Youth and Adult Education (EJA) modality in the municipality of Duque de Caxias, RJ. The discussions in this article point to the need to reconfigure the school curriculum of that municipality and the relevance of working with the contents based on the students' socio-spatial practices, as this way students can (re) know themselves within their reality, enabling meaningful learning, making the student the subject of the didactic-pedagogical process in Geography. O trabalho visa apresentar a realidade do contexto educacional contemporâneo da Educação de Jovens e Adultos (EJA) para compreender os estudantes como sujeitos e objetos no processo de ensinoaprendizagem, ou seja, a realidade, os lugares de vivências, suas rotinas e referências culturais são centralidades deste artigo. Desse modo, os professores podem organizar e planejar o currículo para que a construção do conhecimento tenha sentido e significado na vida dos discentes. A pesquisa também apresenta uma análise da estrutura curricular da disciplina de Geografia na modalidade Educação de Jovens e Adultos (EJA) no município de Duque de Caxias, RJ. As discussões presentes neste artigo apontam para a necessidade da reconfiguração do currículo escolar do referido município, e para a relevância de se trabalhar com os conteúdos a partir das práticas socioespaciais dos discentes, pois assim os estudantes podem se (re) conhecer dentro de sua realidade, possibilitando a aprendizagem significativa e tornando o discente um sujeito do processo didático-pedagógico em Geografia. 2021-03-25T00:16:32Z 2021-03-25T00:16:32Z 2021-03 Artigo de Periódico SOUZA, Camila Vianna de; SILVA, Tiago Dionísio da. Da construção do currículo à aprendizagem significativa: a prática docente de geografia na educação de jovens e adultos. Nova Revista Amazônica, Bragança, v. 9, n. 1, p. 205-218, mar. 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/nra.v8i1.10030. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13064. Acesso em:. 2318-1346 http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13064 10.18542/nra.v8i1.10030 por Nova Revista Amazônica Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://www.periodicos.ufpa.br/index.php/nra/article/view/10030 |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Educação de Jovens e Adultos Aprendizagem significativa Currículo Prática docente em geografia Youth and Adult Education Meaningful learning Curriculum Teaching practice in geography |
spellingShingle |
Educação de Jovens e Adultos Aprendizagem significativa Currículo Prática docente em geografia Youth and Adult Education Meaningful learning Curriculum Teaching practice in geography SOUZA, Camila Vianna de Da construção do currículo à aprendizagem significativa: a prática docente de geografia na educação de jovens e adultos |
topic_facet |
Educação de Jovens e Adultos Aprendizagem significativa Currículo Prática docente em geografia Youth and Adult Education Meaningful learning Curriculum Teaching practice in geography |
description |
The work aims to present the reality of the contemporary educational context of Youth and Adult
Education (EJA) to understand students as subjects and objects in the teaching-learning process, that is,
the reality, the places of experiences, their routines and their references cultural. In this way, teachers
can organize and plan the curriculum so that the construction of knowledge has meaning and meaning
in the lives of students. The research also presents an analysis of the curricular structure of the
Geography discipline in the Youth and Adult Education (EJA) modality in the municipality of Duque
de Caxias, RJ. The discussions in this article point to the need to reconfigure the school curriculum of
that municipality and the relevance of working with the contents based on the students' socio-spatial
practices, as this way students can (re) know themselves within their reality, enabling meaningful
learning, making the student the subject of the didactic-pedagogical process in Geography. |
format |
Artigo |
author |
SOUZA, Camila Vianna de |
author2 |
SILVA, Tiago Dionísio da |
author2Str |
SILVA, Tiago Dionísio da |
title |
Da construção do currículo à aprendizagem significativa: a prática docente de geografia na educação de jovens e adultos |
title_short |
Da construção do currículo à aprendizagem significativa: a prática docente de geografia na educação de jovens e adultos |
title_full |
Da construção do currículo à aprendizagem significativa: a prática docente de geografia na educação de jovens e adultos |
title_fullStr |
Da construção do currículo à aprendizagem significativa: a prática docente de geografia na educação de jovens e adultos |
title_full_unstemmed |
Da construção do currículo à aprendizagem significativa: a prática docente de geografia na educação de jovens e adultos |
title_sort |
da construção do currículo à aprendizagem significativa: a prática docente de geografia na educação de jovens e adultos |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2021 |
url |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13064 |
_version_ |
1787149424142581760 |
score |
11.675608 |