/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Escola Sem Partido e o ensino de história no tempo presente
The aim of the article is to present the PL n. 687 de 2015 and defend the thesis that history teaching is the object of intervention by republican governments and how history teachers, as well as historians, bother who is in power. In this sense, we want to discuss the debates surrounding the te...
Autor principal: | FONTES, Edilza Joana Oliveira |
---|---|
Outros Autores: | ALVES, Davison Hugo Rocha |
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Estadual do Paraná
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/16120 |
id |
ir-2011-16120 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-161202023-12-06T15:34:04Z Escola Sem Partido e o ensino de história no tempo presente School Without Party and the teaching of history at present time Escuela Sin Partido y la enseñanza de historia en el tiempo presente FONTES, Edilza Joana Oliveira ALVES, Davison Hugo Rocha Escola Sem Partido História do Tempo Presente História Pública Relação professor-aluno School Without Party History of Present Time Public History Teacher-student relationship The aim of the article is to present the PL n. 687 de 2015 and defend the thesis that history teaching is the object of intervention by republican governments and how history teachers, as well as historians, bother who is in power. In this sense, we want to discuss the debates surrounding the teaching of History in our time, starting from the assumption that the school historical knowledge is a view of the past produced by teacher and student mediation in the classroom. Questioned by the project in progress in the National Congress, the teaching profession is at stake in our postmodern society, increasingly mediatized. O objetivo do artigo é apresentar o PL n. 687 de 2015 e defender a tese de que o ensino de História é objeto de intervenção dos governos republicanos e como os professores de História, bem como os historiadores, incomodam quem está no poder. Neste sentido, queremos discutir os embates e os debates envolvendo o ensino de História em nosso tempo, partindo do pressuposto de que o conhecimento histórico escolar é uma leitura do passado produzida pela mediação do professor e com os alunos em sala de aula. Questionada pelo projeto em tramitação no Congresso Nacional, a profissão docente está colocada em jogo em nossa sociedade pós-moderna, cada vez mais midiatizada. El objetivo del artículo es presentar el PL n. 687 de 2015 y defender la tesis de que la enseñanza de la historia es objeto de intervención de los gobiernos republicanos y cómo los profesores de historia, así como los historiadores, molestan a quien está en el poder. En este sentido queremos discutir los embates y los debates involucrando la enseñanza de Historia en nuestro tiempo, partiendo del supuesto de que el conocimiento histórico escolar es una lectura del pasado producida por la mediación del profesor y alumno en aula. Cuestionada por el proyecto en tramitación en el Congreso Nacional, la profesión docente está puesta en juego en nuestra sociedad posmoderna, cada vez más mediática. UFPA - Universidade Federal do Pará 2023-12-06T15:29:30Z 2023-12-06T15:29:30Z 2019 Artigo de Periódico FONTES, Edilza; ALVES, Davison. Escola Sem Partido e o ensino de história no tempo presente. Revista NUPEM, online, v. 11, n. 24, p. 94-107, 2019. DOI: https://doi.org/10.33871/nupem.v11i24.630. Disponível em: https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/16120. Acesso em:. 2176-7912 https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/16120 10.33871/nupem.v11i24.630 por Revista NUPEM Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ application/pdf Universidade Estadual do Paraná Brasil UFPR https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/nupem/article/view/5728 |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Escola Sem Partido História do Tempo Presente História Pública Relação professor-aluno School Without Party History of Present Time Public History Teacher-student relationship |
spellingShingle |
Escola Sem Partido História do Tempo Presente História Pública Relação professor-aluno School Without Party History of Present Time Public History Teacher-student relationship FONTES, Edilza Joana Oliveira Escola Sem Partido e o ensino de história no tempo presente |
topic_facet |
Escola Sem Partido História do Tempo Presente História Pública Relação professor-aluno School Without Party History of Present Time Public History Teacher-student relationship |
description |
The aim of the article is to present the PL n. 687 de 2015 and defend the thesis that history teaching is
the object of intervention by republican governments and how history teachers, as well as historians, bother who is
in power. In this sense, we want to discuss the debates surrounding the teaching of History in our time, starting
from the assumption that the school historical knowledge is a view of the past produced by teacher and student
mediation in the classroom. Questioned by the project in progress in the National Congress, the teaching profession is at stake in our postmodern society, increasingly mediatized. |
format |
Artigo |
author |
FONTES, Edilza Joana Oliveira |
author2 |
ALVES, Davison Hugo Rocha |
author2Str |
ALVES, Davison Hugo Rocha |
title |
Escola Sem Partido e o ensino de história no tempo presente |
title_short |
Escola Sem Partido e o ensino de história no tempo presente |
title_full |
Escola Sem Partido e o ensino de história no tempo presente |
title_fullStr |
Escola Sem Partido e o ensino de história no tempo presente |
title_full_unstemmed |
Escola Sem Partido e o ensino de história no tempo presente |
title_sort |
escola sem partido e o ensino de história no tempo presente |
publisher |
Universidade Estadual do Paraná |
publishDate |
2023 |
url |
https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/16120 |
_version_ |
1787147545758138368 |
score |
11.755432 |