Dissertação

Etnomatemática nas relações entre ensino da matemática e vivências ribeirinhas no some de Abaetetuba – Pa

This paper seeks to establish connections between the curricular contents of the students of the riverside schools of the region of the islands of Abaetetuba and the daily practices of these students, based on the principles of Ethnomathematics, following the teachings of D'Ambrósio (2018), Verga...

ver descrição completa

Autor principal: COSTA, José do Socorro dos Santos da
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2024
Assuntos:
Acesso em linha: https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/16167
id ir-2011-16167
recordtype dspace
spelling ir-2011-161672024-09-25T19:06:10Z Etnomatemática nas relações entre ensino da matemática e vivências ribeirinhas no some de Abaetetuba – Pa COSTA, José do Socorro dos Santos da BARROS, Osvaldo dos Santos http://lattes.cnpq.br/8886478452699437 https://orcid.org/0000-0002-7185-4009 Ensino de matemática Educação matemática Etnomatemática Práticas culturais ribeirinhas Sistema de organização modular de ensino (SOME) Mathematics teaching Mathematics education Ethnomathematics Riverside cultural practices System of modular organization of teaching (SOME) CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA ENSINO, APRENDIZAGEM E FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICAS This paper seeks to establish connections between the curricular contents of the students of the riverside schools of the region of the islands of Abaetetuba and the daily practices of these students, based on the principles of Ethnomathematics, following the teachings of D'Ambrósio (2018), Vergani (2007) and Bishop (1999). During 11 years of experience in the Modular Teaching Organization System - SOME, we identified many of the students' learning needs and even more their difficulties related to the lack of understanding of the applications of the contents studied in mathematics classes. In this sense, we raised the following question: How to motivate students to learn, in riverside school classes, by introducing traditional practices, as auxiliary themes to the understanding of mathematical concepts? As an alternative to overcome the situations we present, we developed didactic material for mathematics classes, based on thematic units of the BNCC of mathematics for elementary school II, seeking to promote dialogues between the experiences of students from riverside schools and the mathematical concepts of the school curriculum in the Modular Teaching System - SOME. The development of our study led us to conduct a research of applied purpose, regarding the implementation of didactic proposals, organized into an educational product for the teaching of mathematical disciplinary concepts in a class of elementary school II. We adopted a qualitative approach, as presented by Severino (2007, p. 119). In order to discuss the pedagogical practices of teaching mathematics in riverside schools, we make a case study of the SOME classes, held in the islands of Abaetetuba. Este estudo busca estabelecer conexões entre os conteúdos curriculares dos alunos das escolas ribeirinhas da região das ilhas de Abaetetuba-PA e as práticas cotidianas desses estudantes do campo. A pesquisa teve como base os princípios da Etnomatemática, seguindo os preceitos de D’Ambrósio (2018), Vergani (2007) e Bishop (1999). Em decorrência da experiência de atuação no Sistema de Organização Modular de Ensino - SOME, por 11 anos, identificou-se uma série de necessidades de aprendizagem dos alunos e, mais ainda, suas dificuldades relacionadas à falta de compreensão das aplicações dos conteúdos estudados nas aulas de matemática. Nesse sentido, levantamos como questão: Como motivar os alunos à aprendizagem, nas turmas de escolas ribeirinhas, a partir da introdução de práticas tradicionais, como temas auxiliares à compreensão de conceitos matemáticos? Como alternativa à superação das situações que apresentamos elaboramos material didático voltado às aulas de matemática, com base em unidades temáticas da BNCC de Matemática do Ensino Fundamental II, buscando promover diálogos entre as vivências dos estudantes das escolas ribeirinhas e os conceitos matemáticos do currículo escolar no Sistema Modular de Ensino – SOME. O desenvolvimento do estudo conduziu à realização de uma pesquisa de finalidade aplicada, quanto à realização das propostas didáticas, as quais estão organizadas em um produto educacional para o ensino dos conceitos matemáticos disciplinares em uma turma do Ensino Fundamental II. Como percurso metodológico adotamos a abordagem qualitativa, conforme apresenta Severino (2007, p. 119). No sentido de discutirmos as práticas pedagógicas de ensino da matemática em escolas ribeirinhas, fazemos um estudo de caso de turmas do SOME das ilhas de Abaetetuba. SECRETARIAEXECUTIVA DE EDUCAÇÃO DO ESTADO DO PARÁ-SEDUC 2024-01-09T19:40:46Z 2024-01-09T19:40:46Z 2023-07-01 Dissertação COSTA, José do Socorro dos Santos da. Etnomatemática nas relações entre ensino da matemática e vivências ribeirinhas no some de Abaetetuba – Pa. Orientador: Prof. Dr. Osvaldo dos Santos Barros. 2023. 191 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Docência em Educação em Ciências e Matemáticas) - Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, Instituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará, Belém, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/16167. Acesso em:. https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/16167 por Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Educação Matemática e Científica UFPA Programa de Pós-Graduação em Docência em Educação em Ciências e Matemáticas 1 CD-ROM
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Ensino de matemática
Educação matemática
Etnomatemática
Práticas culturais ribeirinhas
Sistema de organização modular de ensino (SOME)
Mathematics teaching
Mathematics education
Ethnomathematics
Riverside cultural practices
System of modular organization of teaching (SOME)
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
ENSINO, APRENDIZAGEM E FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICAS
spellingShingle Ensino de matemática
Educação matemática
Etnomatemática
Práticas culturais ribeirinhas
Sistema de organização modular de ensino (SOME)
Mathematics teaching
Mathematics education
Ethnomathematics
Riverside cultural practices
System of modular organization of teaching (SOME)
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
ENSINO, APRENDIZAGEM E FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICAS
COSTA, José do Socorro dos Santos da
Etnomatemática nas relações entre ensino da matemática e vivências ribeirinhas no some de Abaetetuba – Pa
topic_facet Ensino de matemática
Educação matemática
Etnomatemática
Práticas culturais ribeirinhas
Sistema de organização modular de ensino (SOME)
Mathematics teaching
Mathematics education
Ethnomathematics
Riverside cultural practices
System of modular organization of teaching (SOME)
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
ENSINO, APRENDIZAGEM E FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICAS
description This paper seeks to establish connections between the curricular contents of the students of the riverside schools of the region of the islands of Abaetetuba and the daily practices of these students, based on the principles of Ethnomathematics, following the teachings of D'Ambrósio (2018), Vergani (2007) and Bishop (1999). During 11 years of experience in the Modular Teaching Organization System - SOME, we identified many of the students' learning needs and even more their difficulties related to the lack of understanding of the applications of the contents studied in mathematics classes. In this sense, we raised the following question: How to motivate students to learn, in riverside school classes, by introducing traditional practices, as auxiliary themes to the understanding of mathematical concepts? As an alternative to overcome the situations we present, we developed didactic material for mathematics classes, based on thematic units of the BNCC of mathematics for elementary school II, seeking to promote dialogues between the experiences of students from riverside schools and the mathematical concepts of the school curriculum in the Modular Teaching System - SOME. The development of our study led us to conduct a research of applied purpose, regarding the implementation of didactic proposals, organized into an educational product for the teaching of mathematical disciplinary concepts in a class of elementary school II. We adopted a qualitative approach, as presented by Severino (2007, p. 119). In order to discuss the pedagogical practices of teaching mathematics in riverside schools, we make a case study of the SOME classes, held in the islands of Abaetetuba.
author_additional BARROS, Osvaldo dos Santos
author_additionalStr BARROS, Osvaldo dos Santos
format Dissertação
author COSTA, José do Socorro dos Santos da
title Etnomatemática nas relações entre ensino da matemática e vivências ribeirinhas no some de Abaetetuba – Pa
title_short Etnomatemática nas relações entre ensino da matemática e vivências ribeirinhas no some de Abaetetuba – Pa
title_full Etnomatemática nas relações entre ensino da matemática e vivências ribeirinhas no some de Abaetetuba – Pa
title_fullStr Etnomatemática nas relações entre ensino da matemática e vivências ribeirinhas no some de Abaetetuba – Pa
title_full_unstemmed Etnomatemática nas relações entre ensino da matemática e vivências ribeirinhas no some de Abaetetuba – Pa
title_sort etnomatemática nas relações entre ensino da matemática e vivências ribeirinhas no some de abaetetuba – pa
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2024
url https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/16167
_version_ 1811330032682926080
score 11.755432