/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Dissertação
Etnomatemática nas relações entre ensino da matemática e vivências ribeirinhas no some de Abaetetuba – Pa
This paper seeks to establish connections between the curricular contents of the students of the riverside schools of the region of the islands of Abaetetuba and the daily practices of these students, based on the principles of Ethnomathematics, following the teachings of D'Ambrósio (2018), Verga...
Autor principal: | COSTA, José do Socorro dos Santos da |
---|---|
Grau: | Dissertação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/16167 |
id |
ir-2011-16167 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-161672024-09-25T19:06:10Z Etnomatemática nas relações entre ensino da matemática e vivências ribeirinhas no some de Abaetetuba – Pa COSTA, José do Socorro dos Santos da BARROS, Osvaldo dos Santos http://lattes.cnpq.br/8886478452699437 https://orcid.org/0000-0002-7185-4009 Ensino de matemática Educação matemática Etnomatemática Práticas culturais ribeirinhas Sistema de organização modular de ensino (SOME) Mathematics teaching Mathematics education Ethnomathematics Riverside cultural practices System of modular organization of teaching (SOME) CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA ENSINO, APRENDIZAGEM E FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICAS This paper seeks to establish connections between the curricular contents of the students of the riverside schools of the region of the islands of Abaetetuba and the daily practices of these students, based on the principles of Ethnomathematics, following the teachings of D'Ambrósio (2018), Vergani (2007) and Bishop (1999). During 11 years of experience in the Modular Teaching Organization System - SOME, we identified many of the students' learning needs and even more their difficulties related to the lack of understanding of the applications of the contents studied in mathematics classes. In this sense, we raised the following question: How to motivate students to learn, in riverside school classes, by introducing traditional practices, as auxiliary themes to the understanding of mathematical concepts? As an alternative to overcome the situations we present, we developed didactic material for mathematics classes, based on thematic units of the BNCC of mathematics for elementary school II, seeking to promote dialogues between the experiences of students from riverside schools and the mathematical concepts of the school curriculum in the Modular Teaching System - SOME. The development of our study led us to conduct a research of applied purpose, regarding the implementation of didactic proposals, organized into an educational product for the teaching of mathematical disciplinary concepts in a class of elementary school II. We adopted a qualitative approach, as presented by Severino (2007, p. 119). In order to discuss the pedagogical practices of teaching mathematics in riverside schools, we make a case study of the SOME classes, held in the islands of Abaetetuba. Este estudo busca estabelecer conexões entre os conteúdos curriculares dos alunos das escolas ribeirinhas da região das ilhas de Abaetetuba-PA e as práticas cotidianas desses estudantes do campo. A pesquisa teve como base os princípios da Etnomatemática, seguindo os preceitos de D’Ambrósio (2018), Vergani (2007) e Bishop (1999). Em decorrência da experiência de atuação no Sistema de Organização Modular de Ensino - SOME, por 11 anos, identificou-se uma série de necessidades de aprendizagem dos alunos e, mais ainda, suas dificuldades relacionadas à falta de compreensão das aplicações dos conteúdos estudados nas aulas de matemática. Nesse sentido, levantamos como questão: Como motivar os alunos à aprendizagem, nas turmas de escolas ribeirinhas, a partir da introdução de práticas tradicionais, como temas auxiliares à compreensão de conceitos matemáticos? Como alternativa à superação das situações que apresentamos elaboramos material didático voltado às aulas de matemática, com base em unidades temáticas da BNCC de Matemática do Ensino Fundamental II, buscando promover diálogos entre as vivências dos estudantes das escolas ribeirinhas e os conceitos matemáticos do currículo escolar no Sistema Modular de Ensino – SOME. O desenvolvimento do estudo conduziu à realização de uma pesquisa de finalidade aplicada, quanto à realização das propostas didáticas, as quais estão organizadas em um produto educacional para o ensino dos conceitos matemáticos disciplinares em uma turma do Ensino Fundamental II. Como percurso metodológico adotamos a abordagem qualitativa, conforme apresenta Severino (2007, p. 119). No sentido de discutirmos as práticas pedagógicas de ensino da matemática em escolas ribeirinhas, fazemos um estudo de caso de turmas do SOME das ilhas de Abaetetuba. SECRETARIAEXECUTIVA DE EDUCAÇÃO DO ESTADO DO PARÁ-SEDUC 2024-01-09T19:40:46Z 2024-01-09T19:40:46Z 2023-07-01 Dissertação COSTA, José do Socorro dos Santos da. Etnomatemática nas relações entre ensino da matemática e vivências ribeirinhas no some de Abaetetuba – Pa. Orientador: Prof. Dr. Osvaldo dos Santos Barros. 2023. 191 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Docência em Educação em Ciências e Matemáticas) - Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, Instituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará, Belém, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/16167. Acesso em:. https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/16167 por Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Educação Matemática e Científica UFPA Programa de Pós-Graduação em Docência em Educação em Ciências e Matemáticas 1 CD-ROM |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Ensino de matemática Educação matemática Etnomatemática Práticas culturais ribeirinhas Sistema de organização modular de ensino (SOME) Mathematics teaching Mathematics education Ethnomathematics Riverside cultural practices System of modular organization of teaching (SOME) CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA ENSINO, APRENDIZAGEM E FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICAS |
spellingShingle |
Ensino de matemática Educação matemática Etnomatemática Práticas culturais ribeirinhas Sistema de organização modular de ensino (SOME) Mathematics teaching Mathematics education Ethnomathematics Riverside cultural practices System of modular organization of teaching (SOME) CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA ENSINO, APRENDIZAGEM E FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICAS COSTA, José do Socorro dos Santos da Etnomatemática nas relações entre ensino da matemática e vivências ribeirinhas no some de Abaetetuba – Pa |
topic_facet |
Ensino de matemática Educação matemática Etnomatemática Práticas culturais ribeirinhas Sistema de organização modular de ensino (SOME) Mathematics teaching Mathematics education Ethnomathematics Riverside cultural practices System of modular organization of teaching (SOME) CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA ENSINO, APRENDIZAGEM E FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICAS |
description |
This paper seeks to establish connections between the curricular contents of the
students of the riverside schools of the region of the islands of Abaetetuba and the
daily practices of these students, based on the principles of Ethnomathematics,
following the teachings of D'Ambrósio (2018), Vergani (2007) and Bishop (1999).
During 11 years of experience in the Modular Teaching Organization System -
SOME, we identified many of the students' learning needs and even more their
difficulties related to the lack of understanding of the applications of the contents
studied in mathematics classes. In this sense, we raised the following question: How
to motivate students to learn, in riverside school classes, by introducing traditional
practices, as auxiliary themes to the understanding of mathematical concepts? As an
alternative to overcome the situations we present, we developed didactic material for
mathematics classes, based on thematic units of the BNCC of mathematics for
elementary school II, seeking to promote dialogues between the experiences of
students from riverside schools and the mathematical concepts of the school
curriculum in the Modular Teaching System - SOME. The development of our study
led us to conduct a research of applied purpose, regarding the implementation of
didactic proposals, organized into an educational product for the teaching of
mathematical disciplinary concepts in a class of elementary school II. We adopted a
qualitative approach, as presented by Severino (2007, p. 119). In order to discuss the
pedagogical practices of teaching mathematics in riverside schools, we make a case
study of the SOME classes, held in the islands of Abaetetuba. |
author_additional |
BARROS, Osvaldo dos Santos |
author_additionalStr |
BARROS, Osvaldo dos Santos |
format |
Dissertação |
author |
COSTA, José do Socorro dos Santos da |
title |
Etnomatemática nas relações entre ensino da matemática e vivências ribeirinhas no some de Abaetetuba – Pa |
title_short |
Etnomatemática nas relações entre ensino da matemática e vivências ribeirinhas no some de Abaetetuba – Pa |
title_full |
Etnomatemática nas relações entre ensino da matemática e vivências ribeirinhas no some de Abaetetuba – Pa |
title_fullStr |
Etnomatemática nas relações entre ensino da matemática e vivências ribeirinhas no some de Abaetetuba – Pa |
title_full_unstemmed |
Etnomatemática nas relações entre ensino da matemática e vivências ribeirinhas no some de Abaetetuba – Pa |
title_sort |
etnomatemática nas relações entre ensino da matemática e vivências ribeirinhas no some de abaetetuba – pa |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2024 |
url |
https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/16167 |
_version_ |
1811330032682926080 |
score |
11.755432 |