/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Dissertação
As representações sociais dos jovens do campo acerca de suas escolas
This article aimed study the social representations of the country about it´s schools in the municipality of Bragança-PA. It had as central issue analyze the ways that happen interferences of the social representations of the youngsters of the country, about their schools, towards the practices o...
Autor principal: | LOPES, Wiama de Jesus Freitas |
---|---|
Grau: | Dissertação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2011
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/1730 |
id |
ir-2011-1730 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-17302019-05-22T12:46:29Z As representações sociais dos jovens do campo acerca de suas escolas The social representations of the young of the field concerning its schools LOPES, Wiama de Jesus Freitas COELHO, Wilma de Nazaré Baía http://lattes.cnpq.br/1035616337472088 Bragança - PA Escola rural Juventude rural Inclusão escolar Educação rural Pará - Estado Amazônia brasileira CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO RURAL This article aimed study the social representations of the country about it´s schools in the municipality of Bragança-PA. It had as central issue analyze the ways that happen interferences of the social representations of the youngsters of the country, about their schools, towards the practices of inclusion-exclusion of the educational action started in the country schools. For that, this research was based on the theory of social representations for the structuration of it’s theoretical-methodological references of data collection and treatment of curricular studies in a progressist conception, realized by the social movements currently linked to the struggle for land. In this work, there is also an incursion around the structural living conditions and the definition about being a youngster in the country. As well as there are concept researches related to the education in the country and afterwards the necessary social function of the schools in the country. The curricular, infrastructural and civil administration limitations of the educational unities in the country are some of the forgotten issues in this production for being presented as an element of constitution of social representations of the youngsters of the country about their schools. This study was developed with the objective of contributing for the improvement of the living conditions of the people of the country, aiming resignify some curricular practices strained in the inclusion-exclusion relations, outbroken in the educational action towards the youth of the country. Neste trabalho objetivou-se estudar as representações sociais dos jovens do campo acerca de suas escolas no município de Bragança, Estado do Pará. Como questão central analisar as formas pelas quais acontec(;(m interferências dessas representações sociais dos jovens do campo, acerca de suas escolas,para com as práticas de inclusão-exclusão da ação educativa desencadeada nas escolas no campo. Para tanto, esta pesquisa balizou-se metodologicamente pela teoria das representações sociais para a estruturação de seu referendal teórico-metodológico de coleta e tratamento de dados e dos estudos de currículo, em uma concepção progressista, preconizada pelos movimentos sociais ligados atualmente à luta pela terra. Nesta produção, também há uma incursão acerca das condições estruturais de vivência e definição de ser jovem no campo; bem como há levantamentos conceituais relativos à educação do campo e, por conseguinte, da função social necessária às escolas do campo. As limitações curriculares, infra-estruturais e de gestão pública das unidades educacionais no campo é uma das questões transversalizadas nessa produção por se apresentar como um elemento de constituição das representações sociais dos jovens do campo acerca de suas escolas. Este estudo desdobrou-se no propósito de contribuir para com as bases de melhoria das condições de vida dos povos do campo, tendo em vista a ressignificação de algumas práticas curriculares tensionadas nas relações de inclusão-exclusão, deflagradas na ação educativa dispensada aos jovens do campo. 2011-03-23T21:19:20Z 2011-03-23T21:19:20Z 2008-04-01 Dissertação LOPES, Wiama de Jesus Freitas. As representações sociais dos jovens do campo, acerca de suas escolas. 2008. 145 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Ciências da Educação, Belém, 2008. Programa de Pós-Graduação em Educação. http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/1730 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Ciências da Educação UFPA Programa de Pós-Graduação em Educação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Bragança - PA Escola rural Juventude rural Inclusão escolar Educação rural Pará - Estado Amazônia brasileira CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO RURAL |
spellingShingle |
Bragança - PA Escola rural Juventude rural Inclusão escolar Educação rural Pará - Estado Amazônia brasileira CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO RURAL LOPES, Wiama de Jesus Freitas As representações sociais dos jovens do campo acerca de suas escolas |
topic_facet |
Bragança - PA Escola rural Juventude rural Inclusão escolar Educação rural Pará - Estado Amazônia brasileira CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO RURAL |
description |
This article aimed study the social representations of the country about it´s
schools in the municipality of Bragança-PA. It had as central issue analyze the ways that
happen interferences of the social representations of the youngsters of the country, about their
schools, towards the practices of inclusion-exclusion of the educational action started in the
country schools. For that, this research was based on the theory of social representations for
the structuration of it’s theoretical-methodological references of data collection and treatment
of curricular studies in a progressist conception, realized by the social movements currently
linked to the struggle for land. In this work, there is also an incursion around the structural
living conditions and the definition about being a youngster in the country. As well as there
are concept researches related to the education in the country and afterwards the necessary
social function of the schools in the country. The curricular, infrastructural and civil
administration limitations of the educational unities in the country are some of the forgotten
issues in this production for being presented as an element of constitution of social
representations of the youngsters of the country about their schools. This study was developed
with the objective of contributing for the improvement of the living conditions of the people
of the country, aiming resignify some curricular practices strained in the inclusion-exclusion
relations, outbroken in the educational action towards the youth of the country. |
author_additional |
COELHO, Wilma de Nazaré Baía |
author_additionalStr |
COELHO, Wilma de Nazaré Baía |
format |
Dissertação |
author |
LOPES, Wiama de Jesus Freitas |
title |
As representações sociais dos jovens do campo acerca de suas escolas |
title_short |
As representações sociais dos jovens do campo acerca de suas escolas |
title_full |
As representações sociais dos jovens do campo acerca de suas escolas |
title_fullStr |
As representações sociais dos jovens do campo acerca de suas escolas |
title_full_unstemmed |
As representações sociais dos jovens do campo acerca de suas escolas |
title_sort |
as representações sociais dos jovens do campo acerca de suas escolas |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2011 |
url |
http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/1730 |
_version_ |
1832604466675712000 |
score |
11.755432 |