Tese

A trajetória de uma educadora e sua produção didático-pedagógica: Ester Nunes Bibas e a educação do Pará

The thesis discusses the educational thought of Professor paraEster Nani Queens, circumscribed on didactic-pedagogical of your authorship entitled, Brazilian Pages; addressed to the primary education of the State of Pará. Considering that the author and your production didactics are hidden in the cu...

ver descrição completa

Autor principal: CORRÊA, Ana Maria Maciel
Grau: Tese
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2018
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/9490
id ir-2011-9490
recordtype dspace
spelling ir-2011-94902018-02-24T05:21:21Z A trajetória de uma educadora e sua produção didático-pedagógica: Ester Nunes Bibas e a educação do Pará CORRÊA, Ana Maria Maciel PAIXÃO, Carlos Jorge http://lattes.cnpq.br/5926523492011056 Educação (PA) História da educação (PA) CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO EDUCAÇÃO, CULTURA E SOCIEDADE EDUCAÇÃO The thesis discusses the educational thought of Professor paraEster Nani Queens, circumscribed on didactic-pedagogical of your authorship entitled, Brazilian Pages; addressed to the primary education of the State of Pará. Considering that the author and your production didactics are hidden in the current context in the face of scant records that denote a presence-absence and a place of invisibility of this writer in the history of teacher education; the thesis proposes breaking with this historical conditioning, to direct all investigative process to unveil the personal, professional and intellectual trajectory of this teacher writer with the intention to seize andunderstand the contributions and this educator and your textbooks in your time-place for the history of education.Such a process is marked in locating documents, poetic writings of author and family, still reporting that indication, as flags from the trajectory of this educator. With respect to the apprehension and understanding of the educational thought of Ester Nani Queens, the third and the fifth book of Brazilian Pages (1950-1960), then located, became corpus of study, analysis and understanding of materials, marks as elements developers of educational purposes and directions brought by the textbooks cited; as well as the discursive analysis of textual genres selected for the seizure of the speeches and the interdiscursos that limited women's thinking, teacher and writer Esther Nunes Queens in education. All this route of research, study and analysis processes moved the paths of cultural history, including the women's history, intellectual history, biographical history, life story of teachers and lecturers, knowledge in the field of language, the literature and Linguistics, theoretical and methodological as subsidies and its interfaces with the history of education for the construction of a historical narrative about life and the educational thought of teacher for primary and secondary schools, Ester Nani Queens, subject-object, under the gaze of epistemic subject of field of education para. A tese aborda o pensamento educacional da professora paraense Ester Nunes Bibas,circunscrito na coletânea Didático-Pedagógica de sua autoria, intitulada, Páginas Brasileiras; endereçada ao ensino primário do Estado do Pará. Considerando que a autora e sua produção didática encontram-se ocultas no contexto atual em face de escassos registros que denotam uma presença-ausência e um lugar de invisibilidade desta professora escritora na história da educação local; a tese propõe romper com esse condicionamento histórico, ao direcionar todo processo investigativo para desvelar a trajetória pessoal, profissional e intelectual desta professora escritora com a intenção de apreender e compreender as contribuições e o lugar desta educadora e seus livros didáticos no seu tempo-lugar para a história da educação do Pará. Tal processo se pautou na localização de documentos, de escritos poéticos da escritora e de relato familiares, ainda que indiciários, como sinalizadores da trajetória desta educadora. Com relação à apreensão e a compreensão do pensamento educacional de Ester Nunes Bibas, o terceiro e o quinto livro da coletânea Páginas Brasileiras (1950-1960), então, localizados, tornaram-se corpus de estudos, análises e compreensão das marcas materiais, como elementos reveladores dos propósitos e dos sentidos educacionais trazidos pelos livros didáticos citados; assim como pela análise discursiva dos gêneros textuais selecionados para a apreensão dos discursos e dos interdiscursos que circunscrevem o pensamento da mulher, professora e escritora Ester Nunes Bibas no âmbito da educação. Todo esse percurso da pesquisa, do estudo e dos processos de análise transitou pelos caminhos da história cultural, entre os quais, a história da mulher, história intelectual, história biográfica, história de vida de professores e saberes docentes, pelo campo da linguagem, da literatura e da linguística, como subsídios teórico-metodológicos e suas interfaces com a história da educação com vistas à construção de uma narrativa histórica sobre a vida e o pensamento educacional da professora normalista, Ester Nunes Bibas, como sujeito-objeto, sob o olhar de sujeito epistêmico do campo da educação paraense. 2018-02-23T14:50:50Z 2018-02-23T14:50:50Z 2017-11-14 Tese CORRÊA, Ana Maria Maciel. A trajetória de uma educadora e sua produção didático-pedagógica: Ester Nunes Bibas e a educação do Pará. 2017. 250 f. Tese (Doutorado) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Ciências da Educação, Belém, 2017. Programa de Pós-Graduação em Educação. Disponível em: <http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/9490>. Acesso em:. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/9490 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Ciências da Educação UFPA Programa de Pós-Graduação em Educação 1 CD-ROM
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Educação (PA)
História da educação (PA)
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
EDUCAÇÃO, CULTURA E SOCIEDADE
EDUCAÇÃO
spellingShingle Educação (PA)
História da educação (PA)
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
EDUCAÇÃO, CULTURA E SOCIEDADE
EDUCAÇÃO
CORRÊA, Ana Maria Maciel
A trajetória de uma educadora e sua produção didático-pedagógica: Ester Nunes Bibas e a educação do Pará
topic_facet Educação (PA)
História da educação (PA)
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
EDUCAÇÃO, CULTURA E SOCIEDADE
EDUCAÇÃO
description The thesis discusses the educational thought of Professor paraEster Nani Queens, circumscribed on didactic-pedagogical of your authorship entitled, Brazilian Pages; addressed to the primary education of the State of Pará. Considering that the author and your production didactics are hidden in the current context in the face of scant records that denote a presence-absence and a place of invisibility of this writer in the history of teacher education; the thesis proposes breaking with this historical conditioning, to direct all investigative process to unveil the personal, professional and intellectual trajectory of this teacher writer with the intention to seize andunderstand the contributions and this educator and your textbooks in your time-place for the history of education.Such a process is marked in locating documents, poetic writings of author and family, still reporting that indication, as flags from the trajectory of this educator. With respect to the apprehension and understanding of the educational thought of Ester Nani Queens, the third and the fifth book of Brazilian Pages (1950-1960), then located, became corpus of study, analysis and understanding of materials, marks as elements developers of educational purposes and directions brought by the textbooks cited; as well as the discursive analysis of textual genres selected for the seizure of the speeches and the interdiscursos that limited women's thinking, teacher and writer Esther Nunes Queens in education. All this route of research, study and analysis processes moved the paths of cultural history, including the women's history, intellectual history, biographical history, life story of teachers and lecturers, knowledge in the field of language, the literature and Linguistics, theoretical and methodological as subsidies and its interfaces with the history of education for the construction of a historical narrative about life and the educational thought of teacher for primary and secondary schools, Ester Nani Queens, subject-object, under the gaze of epistemic subject of field of education para.
author_additional PAIXÃO, Carlos Jorge
author_additionalStr PAIXÃO, Carlos Jorge
format Tese
author CORRÊA, Ana Maria Maciel
title A trajetória de uma educadora e sua produção didático-pedagógica: Ester Nunes Bibas e a educação do Pará
title_short A trajetória de uma educadora e sua produção didático-pedagógica: Ester Nunes Bibas e a educação do Pará
title_full A trajetória de uma educadora e sua produção didático-pedagógica: Ester Nunes Bibas e a educação do Pará
title_fullStr A trajetória de uma educadora e sua produção didático-pedagógica: Ester Nunes Bibas e a educação do Pará
title_full_unstemmed A trajetória de uma educadora e sua produção didático-pedagógica: Ester Nunes Bibas e a educação do Pará
title_sort trajetória de uma educadora e sua produção didático-pedagógica: ester nunes bibas e a educação do pará
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2018
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/9490
_version_ 1787147940510302208
score 11.675608