Artigo

A construção da formação docente do campo e os desafios da inclusão do estudante surdo

Understanding the need for reflection and educational action based on the teachers training in the rural, with emphasis on the process of inclusion of deaf students, it’s one of the objectives of this article. The construction of teacher training of the rural has been a con...

ver descrição completa

Autor principal: NEVES, Miranilde Oliveira
Outros Autores: MAGALHÃES, Claudia do Socorro Azevedo
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Brazilian Journals Publicações de Periódicos 2022
Assuntos:
Acesso em linha: https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/332
id oai:10.0.2.15:prefix-332
recordtype dspace
spelling oai:10.0.2.15:prefix-3322023-06-26T23:56:21Z A construção da formação docente do campo e os desafios da inclusão do estudante surdo The construction of the field teaching formation and the challenges of inclusion of the deaf student NEVES, Miranilde Oliveira MAGALHÃES, Claudia do Socorro Azevedo Formação docente do campo Inclusão Estudante - surdo Teacher training in the rural Inclusion Deaf student CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Understanding the need for reflection and educational action based on the teachers training in the rural, with emphasis on the process of inclusion of deaf students, it’s one of the objectives of this article. The construction of teacher training of the rural has been a constant concern, due to the specificities that the rural presents and when we talk about inclusion and deafness, the problem is greater. This text, focused on the Public Policy Legislation for Rural Education, reflects the analysis of Skliar (2013), Caldart (2002, 2009), Quadros (2005, 2008), Molina (2017), Arroyo (2019), among other scholars and intends to contribute to the knowledge of the issue in focus. In the course of this investigation, it was inferred that the introduction of the Lawof Directives and Basis of National Education 9394/96 and the implementation of public policies such as PRONERA, the emergence of the National Institute for the Education of the Deaf, the establishment of Law 10.436, Decree 5,626/2005, Decree 7.352/2010 and the Brazilian Inclusion Law -Law 13.146 of 2015 were actions that favored more inclusive perspectives in the rural, but they contradict the withdrawal of social rights and the distructure of Rural schools. Compreender a necessidade de reflexão e ação educativa a partir da formação docente do campo com destaque para o processo de inclusão do estudante surdo, constitui um dos objetivos deste artigo. A construção da formação docente do campo tem sido uma preocupação constante, devido às especificidades que o campo apresenta e quando falamos em inclusão e surdez,o problema é maior. Este texto, focado na Legislação de Políticas Públicas da Educação do Campo, reflete a análise de Skliar (2013), Caldart (2002, 2009), Quadros (2005, 2008), Molina (2017), Arroyo (2019), dentre outros estudiosos e pretende contribuir para maior compreensão da questão em foco. No decorrer desta investigação, inferiu-se que a instauração da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional 9394/96 e da execução de políticas públicas como PRONERA, o surgimento do Instituto Nacional da Educação de Surdos, a instauração da Lei 10.436, do decreto 5.626/2005, Decreto 7.352/2010 e da Lei Brasileira de Inclusão -Lei 13.146 de 2015 foram ações que favoreceram perspectivas mais inclusivas no campo, mas contradizem a retirada de direitos sociais e desestrutura das escolas camponesas. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará 2022-10-17T18:30:28Z 2022-10-17T18:30:28Z 2020-06-18 Artigo de Periódico NEVES, Miranilde Oliveira; MAGALHÃES, Claudia do Socorro Azevedo. A construção da formação docente do campo e os desafios da inclusão do estudante surdo. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 6, p. 38719-38736, jun. 2020. Disponível em: https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/332. Acesso em:. DOI:10.34117/bjdv6n6-423 2525-8761 https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/332 por Brazilian Journal of Development Acesso aberto Brazilian Journals Publicações de Periódicos Brasil BJD https://brazilianjournals.com/ojs/index.php/BRJD/article/view/11863/9924
institution Repositório Institucional - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará
collection RI-IFPA
language por
topic Formação docente do campo
Inclusão
Estudante - surdo
Teacher training in the rural
Inclusion
Deaf student
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Formação docente do campo
Inclusão
Estudante - surdo
Teacher training in the rural
Inclusion
Deaf student
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
NEVES, Miranilde Oliveira
A construção da formação docente do campo e os desafios da inclusão do estudante surdo
topic_facet Formação docente do campo
Inclusão
Estudante - surdo
Teacher training in the rural
Inclusion
Deaf student
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description Understanding the need for reflection and educational action based on the teachers training in the rural, with emphasis on the process of inclusion of deaf students, it’s one of the objectives of this article. The construction of teacher training of the rural has been a constant concern, due to the specificities that the rural presents and when we talk about inclusion and deafness, the problem is greater. This text, focused on the Public Policy Legislation for Rural Education, reflects the analysis of Skliar (2013), Caldart (2002, 2009), Quadros (2005, 2008), Molina (2017), Arroyo (2019), among other scholars and intends to contribute to the knowledge of the issue in focus. In the course of this investigation, it was inferred that the introduction of the Lawof Directives and Basis of National Education 9394/96 and the implementation of public policies such as PRONERA, the emergence of the National Institute for the Education of the Deaf, the establishment of Law 10.436, Decree 5,626/2005, Decree 7.352/2010 and the Brazilian Inclusion Law -Law 13.146 of 2015 were actions that favored more inclusive perspectives in the rural, but they contradict the withdrawal of social rights and the distructure of Rural schools.
format Artigo
author NEVES, Miranilde Oliveira
author2 MAGALHÃES, Claudia do Socorro Azevedo
author2Str MAGALHÃES, Claudia do Socorro Azevedo
title A construção da formação docente do campo e os desafios da inclusão do estudante surdo
title_short A construção da formação docente do campo e os desafios da inclusão do estudante surdo
title_full A construção da formação docente do campo e os desafios da inclusão do estudante surdo
title_fullStr A construção da formação docente do campo e os desafios da inclusão do estudante surdo
title_full_unstemmed A construção da formação docente do campo e os desafios da inclusão do estudante surdo
title_sort construção da formação docente do campo e os desafios da inclusão do estudante surdo
publisher Brazilian Journals Publicações de Periódicos
publishDate 2022
url https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/332
_version_ 1799147367486717952
score 11.755432