/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
A Biblioteca escolar como incentivadora da educação ambiental
Presents the educational mission of the school library, points out the possibility of the librarian as an educator and discusses environmental issues, making the historical context of the 1960s to the 2030 agenda for sustainable development. The objective is to point out the importance of the school...
Autor principal: | RABELO, Fabiane do Socorro Lopes |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2019
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1251 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-1251 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-12512019-06-25T16:38:53Z A Biblioteca escolar como incentivadora da educação ambiental RABELO, Fabiane do Socorro Lopes SANTOS, Nara Raimunda de Almeida http://lattes.cnpq.br/5262252766774913 Biblioteca escolar Educação ambiental Bibliotecário educador CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO Presents the educational mission of the school library, points out the possibility of the librarian as an educator and discusses environmental issues, making the historical context of the 1960s to the 2030 agenda for sustainable development. The objective is to point out the importance of the school library for the development of projects that encourage environmental education. The methodology used was documented (printed and electronic). The research is qualitative and quantitative. The results point out that the school library is indispensable for the educational process, when it works in conjunction with the school it can encourage environmental education through the elaboration of projects and events that address this theme, it should be directed by a proactive librarian, who embraces the side social science of librarianship and transform the library into an active and dynamic space, thus contributing to the creation of critical thinking in children and adolescents about environmental issues. Apresenta a missão educativa da biblioteca escolar, aponta a possibilidade de atuação do bibliotecário como educador e discorre acerca das questões ambientais fazendo o contexto histórico da década 60 até a agenda 2030 para o desenvolvimento sustentável. O objetivo é apontar a importância da biblioteca escolar para a elaboração de projetos que incentivem a educação ambiental. A metodologia utilizada ocorreu por meio de levantamento documental (impresso e eletrônico). A pesquisa é qualitativa e quantitativa. Os resultados apontam que a biblioteca escolar é indispensável para o processo educacional, quando trabalha em conjunto com a escola pode incentivar a educação ambiental através da elaboração de projetos e eventos que abordem essa temática, deve ser dirigida por um bibliotecário proativo, que abrace o lado social da biblioteconomia e transforme a biblioteca em um espaço atuante e dinâmico, contribuindo, assim, para a criação de um pensamento crítico em crianças e adolescentes acerca das questões ambientais. 2019-04-03T17:55:53Z 2019-04-03T17:55:53Z 2018 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação RABELO, Fabiane do Socorro Lopes. A Biblioteca escolar como incentivadora da educação ambiental. Orientador: Nara Raimunda de Almeida Santos. 2018. 59 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Biblioteconomia) – Universidade Federal do Pará, Belém, 2018. Disponível em: http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1251. Acesso em:. http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1251 Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Biblioteca escolar Educação ambiental Bibliotecário educador CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO |
spellingShingle |
Biblioteca escolar Educação ambiental Bibliotecário educador CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO RABELO, Fabiane do Socorro Lopes A Biblioteca escolar como incentivadora da educação ambiental |
topic_facet |
Biblioteca escolar Educação ambiental Bibliotecário educador CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO |
description |
Presents the educational mission of the school library, points out the possibility of the librarian as an educator and discusses environmental issues, making the historical context of the 1960s to the 2030 agenda for sustainable development. The objective is to point out the importance of the school library for the development of projects that encourage environmental education. The methodology used was documented (printed and electronic). The research is qualitative and quantitative. The results point out that the school library is indispensable for the educational process, when it works in conjunction with the school it can encourage environmental education through the elaboration of projects and events that address this theme, it should be directed by a proactive librarian, who embraces the side social science of librarianship and transform the library into an active and dynamic space, thus contributing to the creation of critical thinking in children and adolescents about environmental issues. |
author_additional |
SANTOS, Nara Raimunda de Almeida |
author_additionalStr |
SANTOS, Nara Raimunda de Almeida |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
RABELO, Fabiane do Socorro Lopes |
title |
A Biblioteca escolar como incentivadora da educação ambiental |
title_short |
A Biblioteca escolar como incentivadora da educação ambiental |
title_full |
A Biblioteca escolar como incentivadora da educação ambiental |
title_fullStr |
A Biblioteca escolar como incentivadora da educação ambiental |
title_full_unstemmed |
A Biblioteca escolar como incentivadora da educação ambiental |
title_sort |
biblioteca escolar como incentivadora da educação ambiental |
publishDate |
2019 |
url |
http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/1251 |
_version_ |
1787154675898777600 |
score |
11.753735 |