Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Orientação sexual: concepções e práticas pedagógicas dos docentes da Escola Municipal Gleba Pernambuco em Inhangapí-PA

This work has the theme "Sexual Orientation: Conceptions and pedagogical practices of the teachers of the Gleba Pernambuco Municipal School in Inhangapí - PA". It has as justification, since the theme must be worked in the process of teaching and learning by the teachers, in a transversal and interd...

ver descrição completa

Autor principal: CERQUEIRA, Monica Maciel
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Idioma: por
Publicado em: 2019
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2571
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-2571
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-25712019-11-20T03:04:37Z Orientação sexual: concepções e práticas pedagógicas dos docentes da Escola Municipal Gleba Pernambuco em Inhangapí-PA Sexual orientation: conceptions and pedagogical practices of teachers at Gleba Pernambuco Municipal School in Inhangapí-PA CERQUEIRA, Monica Maciel MAIA, Marinaldo Carreira http://lattes.cnpq.br/0226123394612096 Educação sexual Prática de ensino Orientação sexual Inhangapi (PA) Sex instruction Student teaching Sexual orientation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS This work has the theme "Sexual Orientation: Conceptions and pedagogical practices of the teachers of the Gleba Pernambuco Municipal School in Inhangapí - PA". It has as justification, since the theme must be worked in the process of teaching and learning by the teachers, in a transversal and interdisciplinary way. We emphasize as problematic the absence of a work in the school that contemplates the theme so that the teachers can develop different practical activities. The general objective is: To analyze the procedures and methodologies used by teachers in the development of the subject in their pedagogical practices. The research is of the bibliographic type, of qualitative character, where data was collected with the support of a questionnaire, as an aid instrument for the semi-structured interview technique. We develop in the 1st Chapter: The History of Sexuality in the course of time with the items: The history of sexuality in Brazil and Sex education in Brazil. In the second chapter, it deals with the sexual education in the vision of the family; reflecting on the concepts and definition of: sexuality and sex concepts and definition of sexuality Freudian, Sexual education at school as prevention in teenage pregnancy; The importance of school sex education in combating STD-AIDS and others. It is also characterized the school, and presents the analysis and result of data, subsidized by the authors: Adorno (1969), Arruda (2009), Bandura (2008), Baltar (1996), Barroso , Carla (2012), Camargo (1999), Costa (2000), Cunha (2006), Domingos (2010), Egypt (2003), Figueiró (2006), Foucault (1988/2015), Freud ) and others. It is concluded that, faced with so many social changes that we are experiencing, the school needs to expand in its spaces, debates to guide the students and parents, on the theme from the most diverse perspectives. Este trabalho tem como tema “Orientação Sexual: Concepções e práticas pedagógicas dos docentes da Escola Municipal Gleba Pernambuco em Inhangapí - PA”. Tem como justificativa, pois a temática deve ser trabalhada no processo de ensino e aprendizagem pelos professores, de forma transversal e interdisciplinar. Destacamos como problemática, a ausência de um trabalho na escola que contemple a temática para que os professores possam desenvolver atividades práticas diferenciadas. Têm-se como objetivo geral: Analisar quais os procedimentos e as metodologias utilizadas pelos professores no desenvolvimento do assunto em suas práticas pedagógicas. A pesquisa é do tipo bibliográfica, de caráter qualitativa, onde se levantou dados com o apoio de um questionário, como instrumento de auxílio para a técnica de entrevista semiestruturada. Desenvolvemos no 1º Capitulo: A História da Sexualidade no decorrer dos tempos com os itens: A história da sexualidade no Brasil e A educação sexual no Brasil. No 2º capítulo, se trata sobre a educação sexual na visão da família; refletindo sobre os conceitos e definição de: sexualidade e sexo conceitos e definição de sexualidade Freudiana, Educação sexual na escola como prevenção na gravidez na adolescência; A importância da educação sexual escolar no combate a DST-AIDS e outros mais. Também caracteriza-se a escola, e se apresenta a análise e resultado de dados, subsidiada pelos autores: Adorno (1969), Arruda (2009), Bandura (2008), Baltar (1996), Barroso (1986), Bock (2001), Carlan (2012), Camargo (1999), Costa (2000), Cunha (2006), Domingos (2010), Egypto (2003), Figueiró (2006), Foucault (1988/2015), Freud (1974/1998/2001) e outros. Conclui-se que, diante de tantas mudanças sociais pelas quais estamos vivenciando, a escola precisa ampliar em seus espaços, debates para orientar os alunos e pais, sobre o tema nas mais diversas perspectivas. 2019-11-19T18:18:06Z 2019-11-19T18:18:06Z 2018-10-20 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação CERQUEIRA, Monica Maciel. Orientação sexual: concepções e práticas pedagógicas dos docentes da Escola Municipal Gleba Pernambuco em Inhangapí-PA. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) -- Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2018. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2571. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2571 por Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
language por
topic Educação sexual
Prática de ensino
Orientação sexual
Inhangapi (PA)
Sex instruction
Student teaching
Sexual orientation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
spellingShingle Educação sexual
Prática de ensino
Orientação sexual
Inhangapi (PA)
Sex instruction
Student teaching
Sexual orientation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
CERQUEIRA, Monica Maciel
Orientação sexual: concepções e práticas pedagógicas dos docentes da Escola Municipal Gleba Pernambuco em Inhangapí-PA
topic_facet Educação sexual
Prática de ensino
Orientação sexual
Inhangapi (PA)
Sex instruction
Student teaching
Sexual orientation
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
description This work has the theme "Sexual Orientation: Conceptions and pedagogical practices of the teachers of the Gleba Pernambuco Municipal School in Inhangapí - PA". It has as justification, since the theme must be worked in the process of teaching and learning by the teachers, in a transversal and interdisciplinary way. We emphasize as problematic the absence of a work in the school that contemplates the theme so that the teachers can develop different practical activities. The general objective is: To analyze the procedures and methodologies used by teachers in the development of the subject in their pedagogical practices. The research is of the bibliographic type, of qualitative character, where data was collected with the support of a questionnaire, as an aid instrument for the semi-structured interview technique. We develop in the 1st Chapter: The History of Sexuality in the course of time with the items: The history of sexuality in Brazil and Sex education in Brazil. In the second chapter, it deals with the sexual education in the vision of the family; reflecting on the concepts and definition of: sexuality and sex concepts and definition of sexuality Freudian, Sexual education at school as prevention in teenage pregnancy; The importance of school sex education in combating STD-AIDS and others. It is also characterized the school, and presents the analysis and result of data, subsidized by the authors: Adorno (1969), Arruda (2009), Bandura (2008), Baltar (1996), Barroso , Carla (2012), Camargo (1999), Costa (2000), Cunha (2006), Domingos (2010), Egypt (2003), Figueiró (2006), Foucault (1988/2015), Freud ) and others. It is concluded that, faced with so many social changes that we are experiencing, the school needs to expand in its spaces, debates to guide the students and parents, on the theme from the most diverse perspectives.
author_additional MAIA, Marinaldo Carreira
author_additionalStr MAIA, Marinaldo Carreira
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author CERQUEIRA, Monica Maciel
title Orientação sexual: concepções e práticas pedagógicas dos docentes da Escola Municipal Gleba Pernambuco em Inhangapí-PA
title_short Orientação sexual: concepções e práticas pedagógicas dos docentes da Escola Municipal Gleba Pernambuco em Inhangapí-PA
title_full Orientação sexual: concepções e práticas pedagógicas dos docentes da Escola Municipal Gleba Pernambuco em Inhangapí-PA
title_fullStr Orientação sexual: concepções e práticas pedagógicas dos docentes da Escola Municipal Gleba Pernambuco em Inhangapí-PA
title_full_unstemmed Orientação sexual: concepções e práticas pedagógicas dos docentes da Escola Municipal Gleba Pernambuco em Inhangapí-PA
title_sort orientação sexual: concepções e práticas pedagógicas dos docentes da escola municipal gleba pernambuco em inhangapí-pa
publishDate 2019
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/2571
_version_ 1787154898065817600
score 11.753896