/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Ensino fundamental e as relações de sociabilidades: os adolescentes e a diversidade na escola
This paper aims to analyze the social relations established among 175 (one hundred and seventy five) teenagers, in two public elementary schools of Belém - PA. For the intended analysis, we will use the conceptual notions of symbolic violence, hierarchy and habitus, in Pierre Bourdieu (1996, 2002, 2...
Autor principal: | SANTOS, Patrícia Simith dos |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3123 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-3123 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-31232020-03-11T03:04:24Z Ensino fundamental e as relações de sociabilidades: os adolescentes e a diversidade na escola SANTOS, Patrícia Simith dos COELHO, Wilma de Nazaré Baía http://lattes.cnpq.br/1035616337472088 https://orcid.org/0000-0001-8679-809X Escola Ensino Fundamental Sociabilidades adolescentes Diversidade School Elementary education Teenagers Sociabilities Diversity CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This paper aims to analyze the social relations established among 175 (one hundred and seventy five) teenagers, in two public elementary schools of Belém - PA. For the intended analysis, we will use the conceptual notions of symbolic violence, hierarchy and habitus, in Pierre Bourdieu (1996, 2002, 2010), and representation, in Roger Chartier (1991, 1982). Regarding the specialized literature on social relations, teenager sociabilities and racial ethnic relations, we will adopt the formulations of Nicelma Soares (2010), Wilma Coelho; Mauro Coelho (2016), Wilma Coelho; Carlos Silva (2015; 2017; 2018; 2019). The conceptual formulations of Laurence Bardin (2010), Marli André (2003) and Heraldo Vianna (2003), that helped in the treatment and data label, school ethnography and observations. We deduce that students have, in social networks, the centrality of their attention, including in establishing and breaking social relations. The centrality of attention on social networks takes on the focus of interest of the school experience, whose content conveyed through it, takes a secondary place against social networks, because these students think about the current day The pedagogical investments of the school differ from the interests demanded by the students. Este artigo objetiva analisar as relações de sociabilidades estabelecidas entre 175 (cento e setenta e cinco) adolescentes, em duas escolas da rede pública estadual de Ensino Fundamental de Belém – PA. Para a análise pretendida, utilizamos das noções conceituais de violência simbólica, hierarquia e habitus, em Pierre Bourdieu (1996, 2002, 2010), e representação, em Roger Chartier (1991, 1982). No que tange à literatura especializada sobre relações sociais, sociabilidades adolescentes e relações étnico-raciais, adotamos as formulações de Nicelma Soares (2010), Wilma Coelho; Mauro Coelho (2016), Wilma Coelho; Carlos Silva (2015; 2017; 2018; 2019). As formulações conceituais de Laurence Bardin (2010), Marli André (2003) e Heraldo Vianna (2003), auxiliaram no trato e sistematização dos dados, etnografia escolar e observações. Inferimos que os estudantes têm, nas redes sociais, a centralidade da sua atenção, inclusive no estabelecimento e no rompimento das relações de sociabilidades. A centralidade das atenções sobre as redes sociais assume o foco do interesse na experiência escolar, cujo conteúdo veiculado por meio dela, assume lugar secundário diante das redes de sociabilidades, pois esses estudantes pensam no hoje. Os investimentos pedagógicos da escola divergem dos interesses demandados pelos estudantes. 2020-03-10T22:32:23Z 2020-03-10T22:32:23Z 2019-12-12 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo SANTOS, Patrícia Simith dos. Ensino fundamental e as relações de sociabilidades: os adolescentes e a diversidade na escola. Orientadora: Wilma de Nazaré Baía Coelho. 2019. 27 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Integrada em Educação em Ciências, Matemática e Linguagens) – Faculdade de Educação Matemática e Científica, Instituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará, Belém, 2019. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3123. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3123 por Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
language |
por |
topic |
Escola Ensino Fundamental Sociabilidades adolescentes Diversidade School Elementary education Teenagers Sociabilities Diversity CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Escola Ensino Fundamental Sociabilidades adolescentes Diversidade School Elementary education Teenagers Sociabilities Diversity CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO SANTOS, Patrícia Simith dos Ensino fundamental e as relações de sociabilidades: os adolescentes e a diversidade na escola |
topic_facet |
Escola Ensino Fundamental Sociabilidades adolescentes Diversidade School Elementary education Teenagers Sociabilities Diversity CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This paper aims to analyze the social relations established among 175 (one hundred and seventy five) teenagers, in two public elementary schools of Belém - PA. For the intended analysis, we will use the conceptual notions of symbolic violence, hierarchy and habitus, in Pierre Bourdieu (1996, 2002, 2010), and representation, in Roger Chartier (1991, 1982). Regarding the specialized literature on social relations, teenager sociabilities and racial ethnic relations, we will adopt the formulations of Nicelma Soares (2010), Wilma Coelho; Mauro Coelho (2016), Wilma Coelho; Carlos Silva (2015; 2017; 2018; 2019). The conceptual formulations of Laurence Bardin (2010), Marli André (2003) and Heraldo Vianna (2003), that helped in the treatment and data label, school ethnography and observations. We deduce that students have, in social networks, the centrality of their attention, including in establishing and breaking social relations. The centrality of attention on social networks takes on the focus of interest of the school experience, whose content conveyed through it, takes a secondary place against social networks, because these students think about the current day The pedagogical investments of the school differ from the interests demanded by the students. |
author_additional |
COELHO, Wilma de Nazaré Baía |
author_additionalStr |
COELHO, Wilma de Nazaré Baía |
format |
Artigo |
author |
SANTOS, Patrícia Simith dos |
title |
Ensino fundamental e as relações de sociabilidades: os adolescentes e a diversidade na escola |
title_short |
Ensino fundamental e as relações de sociabilidades: os adolescentes e a diversidade na escola |
title_full |
Ensino fundamental e as relações de sociabilidades: os adolescentes e a diversidade na escola |
title_fullStr |
Ensino fundamental e as relações de sociabilidades: os adolescentes e a diversidade na escola |
title_full_unstemmed |
Ensino fundamental e as relações de sociabilidades: os adolescentes e a diversidade na escola |
title_sort |
ensino fundamental e as relações de sociabilidades: os adolescentes e a diversidade na escola |
publishDate |
2020 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3123 |
_version_ |
1787154995008765952 |
score |
11.755432 |