/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
O regime de colaboração e os sistemas de ensino: um mapeamento de experiências em Belém do Pará
The federal organization of the Brazilian state in collaboration established by the Federal Constitution of 1988 revealed the importance of giving attention to the processes that permeate intergovernmental relations for the scope of basic education in Brazil, specifically for the construction of...
Autor principal: | SILVA, Marina Martins da |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3209 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-3209 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-32092022-07-08T12:14:49Z O regime de colaboração e os sistemas de ensino: um mapeamento de experiências em Belém do Pará SILVA, Marina Martins da BARROSO, Telma Guerreiro http://lattes.cnpq.br/6851772604277833 https://orcid.org/0000-0001-8098-8036 Regime de colaboração Sistema de Ensino Educação básica Belém - PA Collaboration system Teaching system Basic education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL::AVALIACAO DE SISTEMAS, INSTITUICOES, PLANOS E PROGRAMAS EDUCACIONAIS The federal organization of the Brazilian state in collaboration established by the Federal Constitution of 1988 revealed the importance of giving attention to the processes that permeate intergovernmental relations for the scope of basic education in Brazil, specifically for the construction of its education systems. This paper aim to present a survey of projects, programs developed in the Municipal Education Department of Belém, from 2014 to 2018 that may indicate the promotion of the collaboration regime. For this, It is possible to contemplate a democratic and effective management by means of the collaboration system, since this contributes to the positive development of the relations between the federated entities, motivating a work of promising bases for the improvement of the advancement of education. In spite of this, some challenges to its execution were identified, among which the lack of regulation stands out, being the search for work based on the federative balance, the municipalization and the promotion of values such as cooperation and participation are shown as the main solutions to the problems identified from the study. Given the relevance of the collaboration regime for the effectiveness of democratic management in the educational field, a mapping of the experiences of the collaboration regime in Belém was carried out to analyze its development and materialization at the local level. A organização federativa do Estado brasileiro em regime de colaboração, estabelecido pela Constituição Federal de 1988 revelou a importância de se dar atenção aos processos que permeiam as relações intergovernamentais para o âmbito da educação básica no Brasil, em específico para a construção de seus sistemas de ensino. Este trabalho tem por objetivo apresentar um levantamento de projetos, programas desenvolvidos na Secretaria Municipal de Educação de Belém, no período de 2014 a 2018 que talvez indique o fomento ao regime de colaboração. Para isso foi realizado um levantamento da literatura que trata dessa temática; com base no equilíbrio federativo, a municipalização e o fomento de valores como a cooperação e a participação se mostram como as principais soluções para as problemáticas identificadas a partir do estudo. É possível contemplar uma gestão democrática e eficaz por meio do regime de colaboração, pois este contribui para o desenvolvimento positivo das relações entre os entes federados, motivando um trabalho de bases prósperas para o alcance de melhorias ao avanço da educação. Tendo em vista a relevância do regime de colaboração para a efetividade da gestão democrática na educação, foi realizado um mapeamento das experiências do regime de colaboração em Belém para a análise de seu desenvolvimento e materialização em âmbito local. 2020-11-03T16:24:07Z 2020-11-03T16:24:07Z 2019-07-08 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SILVA, Marina Martins da. O regime de colaboração e os sistemas de ensino: um mapeamento de experiências em Belém do Pará. Orientadora: Telma Guerreiro Barroso. 2020. 61 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação, Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2019. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3209. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3209 Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Regime de colaboração Sistema de Ensino Educação básica Belém - PA Collaboration system Teaching system Basic education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL::AVALIACAO DE SISTEMAS, INSTITUICOES, PLANOS E PROGRAMAS EDUCACIONAIS |
spellingShingle |
Regime de colaboração Sistema de Ensino Educação básica Belém - PA Collaboration system Teaching system Basic education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL::AVALIACAO DE SISTEMAS, INSTITUICOES, PLANOS E PROGRAMAS EDUCACIONAIS SILVA, Marina Martins da O regime de colaboração e os sistemas de ensino: um mapeamento de experiências em Belém do Pará |
topic_facet |
Regime de colaboração Sistema de Ensino Educação básica Belém - PA Collaboration system Teaching system Basic education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL::AVALIACAO DE SISTEMAS, INSTITUICOES, PLANOS E PROGRAMAS EDUCACIONAIS |
description |
The federal organization of the Brazilian state in collaboration established by the Federal
Constitution of 1988 revealed the importance of giving attention to the processes that permeate
intergovernmental relations for the scope of basic education in Brazil, specifically for the
construction of its education systems. This paper aim to present a survey of projects, programs
developed in the Municipal Education Department of Belém, from 2014 to 2018 that may
indicate the promotion of the collaboration regime. For this, It is possible to contemplate a
democratic and effective management by means of the collaboration system, since this
contributes to the positive development of the relations between the federated entities,
motivating a work of promising bases for the improvement of the advancement of education.
In spite of this, some challenges to its execution were identified, among which the lack of
regulation stands out, being the search for work based on the federative balance, the
municipalization and the promotion of values such as cooperation and participation are shown
as the main solutions to the problems identified from the study. Given the relevance of the
collaboration regime for the effectiveness of democratic management in the educational field,
a mapping of the experiences of the collaboration regime in Belém was carried out to analyze
its development and materialization at the local level. |
author_additional |
BARROSO, Telma Guerreiro |
author_additionalStr |
BARROSO, Telma Guerreiro |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
SILVA, Marina Martins da |
title |
O regime de colaboração e os sistemas de ensino: um mapeamento de experiências em Belém do Pará |
title_short |
O regime de colaboração e os sistemas de ensino: um mapeamento de experiências em Belém do Pará |
title_full |
O regime de colaboração e os sistemas de ensino: um mapeamento de experiências em Belém do Pará |
title_fullStr |
O regime de colaboração e os sistemas de ensino: um mapeamento de experiências em Belém do Pará |
title_full_unstemmed |
O regime de colaboração e os sistemas de ensino: um mapeamento de experiências em Belém do Pará |
title_sort |
o regime de colaboração e os sistemas de ensino: um mapeamento de experiências em belém do pará |
publishDate |
2020 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3209 |
_version_ |
1787155007743721472 |
score |
11.753735 |