Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

O Ensino Médio modular no campo: um estudo na escola Rui Barbosa, Medicilândia, Pará

The experience in the Supervised Internship carried out in high school motivated the choice on the theme of this research of the Course Conclusion Work (TCC). Therefore, the research was developed from Supervised Internship III, at Tempo Comunidade VII. The objective of this work presents a study ab...

ver descrição completa

Autor principal: ARAÚJO, Alcinei da Silva
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Idioma: por
Publicado em: 2021
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3460
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-3460
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-34602022-08-31T16:38:50Z O Ensino Médio modular no campo: um estudo na escola Rui Barbosa, Medicilândia, Pará ARAÚJO, Alcinei da Silva DAMACENA, Fabiola Aparecida Ferreira http://lattes.cnpq.br/1442471964502111 Ensino médio Sistema de ensino modular Estágio supervisionado High school Modular teaching system Supervised internship CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The experience in the Supervised Internship carried out in high school motivated the choice on the theme of this research of the Course Conclusion Work (TCC). Therefore, the research was developed from Supervised Internship III, at Tempo Comunidade VII. The objective of this work presents a study about the theme of the Modular Organizational Teaching System (SOME), offered at the Rui Barbosa Municipal Elementary School, located at Agrovila Jorge Bueno da Silva - km 70 lane, 20 km from the seat of the municipality of Medicilândia. This study is guided by the qualitative and quantitative approach, by using elements that contributed to the frame of reference in the context of which the object of study is made explicit, such as the construction of graphics, use of photographs, research data produced over the years. supervised internships, through field research involving community times, data from field notebooks, interviews with students, teachers from the rural modular, school directorate for the internship field, directorate of the headquarters school, coordination of the 10th regional and state education secretary Pará and the municipality of Medicilândia. For the development of this study, it was necessary to identify the historical aspects of that city of Medicilândia and the Transamazônica Highway due to the fact of the relational connections with the history of the Rui Barbosa School and with the community. In this work, there is the exercise of contextualizing high school in the countryside from the history of the Rui Barbosa School, from the mode of offering modular education in the municipality of Medicilândia, mainly due to the demand for quality public education in the countryside, in elementary school to high school, considering that educational issues are thematic of research and concern in the context of the reality of schools in the city and the countryside and their demands projected for governmental actions. The research results revealed that the State needs to create public policies to serve the population of peasant communities, especially in the area of education, invest in the acquisition of books and teaching materials for basic schools, rethink the curriculum, in order to contextualize it with the social practices of the subjects and their temporalities and the main thing, guaranteeing SOME teachers, continuous training, to improve their knowledge, in the search for new teaching methodologies guided by a differentiated, public and quality education in the field. A experiência no Estágio Supervisionado realizado no ensino médio motivou a escolha sobre o tema desta pesquisa do Trabalho de Conclusão de Curso (TCC). Logo, a pesquisa foi desenvolvida a partir do Estágio Supervisionado III, no Tempo Comunidade VII. O objetivo deste trabalho apresenta um estudo acerca da temática do Sistema Organizacional Modular de Ensino (SOME), ofertado na Escola Municipal de Ensino Fundamental Rui Barbosa, localizada na Agrovila Jorge Bueno da Silva – km 70 faixa, a 20 km da sede do município de Medicilândia. Esse estudo se orienta pela abordagem qualiquantitativa, ao lançar mão de elementos que contribuíram para o quadro de referência no contexto do qual se dá a explicitação do objeto de estudo, como a construção de gráficos, uso de fotografias, dados de pesquisa produzidos ao longo dos estágios supervisionados, pela pesquisa de campo envolvendo os tempos comunidade, dados de cadernos de campo, entrevistas com alunos, professores do modular rural, direção da escola polo campo de estágio, direção da escola sede, coordenação da 10ª regional e secretaria de educação do Estado do Pará e do município de Medicilândia. Para o desenvolvimento desse estudo, foi necessário identificar os aspectos históricos do referido município de Medicilândia e da Rodovia Transamazônica pelo fato das conexões relacionais com a história da Escola Rui Barbosa e com a comunidade. Neste trabalho, há o exercício de contextualização do ensino médio no campo a partir da história da Escola Rui Barbosa, do modo de oferta do ensino modular no município de Medicilândia, principalmente pela demanda de uma educação pública no campo, de qualidade, do ensino fundamental ao ensino médio, tendo em vista as questões educacionais serem temáticas de pesquisas e de preocupação no contexto da realidade das escolas da cidade e do campo e suas demandas projetadas para ações governamentais. Os resultados da pesquisa revelaram que o Estado precisa criar políticas públicas para atender a população das comunidades camponesas, principalmente na área da educação, investir em aquisição de livros e materiais didáticos para escolas básicas, repensar o currículo, de modo a contextualizá-lo com as práticas sociais dos sujeitos e suas temporalidades e o principal, garantir aos professores do SOME, formação continuada, para aperfeiçoar os conhecimentos, na busca de novas metodologias de ensino pautadas por uma educação diferenciada, pública e de qualidade no campo. 2021-08-27T17:03:50Z 2021-08-27T17:03:50Z 2020-08-05 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação ARAÚJO, Alcinei da Silva. O Ensino Médio modular no campo: um estudo na escola Rui Barbosa, Medicilândia, Pará. Orientadora: Fabiola Aparecida Ferreira Damacena. 2020. 38 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação do Campo) - Faculdade de Etnodiversidade, Universidade Federal do Pará, Altamira, 2020. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3460. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3460 por Acesso Aberto Disponível na internet via correio eletrônico: bibaltamira@ufpa.br
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
language por
topic Ensino médio
Sistema de ensino modular
Estágio supervisionado
High school
Modular teaching system
Supervised internship
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Ensino médio
Sistema de ensino modular
Estágio supervisionado
High school
Modular teaching system
Supervised internship
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
ARAÚJO, Alcinei da Silva
O Ensino Médio modular no campo: um estudo na escola Rui Barbosa, Medicilândia, Pará
topic_facet Ensino médio
Sistema de ensino modular
Estágio supervisionado
High school
Modular teaching system
Supervised internship
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The experience in the Supervised Internship carried out in high school motivated the choice on the theme of this research of the Course Conclusion Work (TCC). Therefore, the research was developed from Supervised Internship III, at Tempo Comunidade VII. The objective of this work presents a study about the theme of the Modular Organizational Teaching System (SOME), offered at the Rui Barbosa Municipal Elementary School, located at Agrovila Jorge Bueno da Silva - km 70 lane, 20 km from the seat of the municipality of Medicilândia. This study is guided by the qualitative and quantitative approach, by using elements that contributed to the frame of reference in the context of which the object of study is made explicit, such as the construction of graphics, use of photographs, research data produced over the years. supervised internships, through field research involving community times, data from field notebooks, interviews with students, teachers from the rural modular, school directorate for the internship field, directorate of the headquarters school, coordination of the 10th regional and state education secretary Pará and the municipality of Medicilândia. For the development of this study, it was necessary to identify the historical aspects of that city of Medicilândia and the Transamazônica Highway due to the fact of the relational connections with the history of the Rui Barbosa School and with the community. In this work, there is the exercise of contextualizing high school in the countryside from the history of the Rui Barbosa School, from the mode of offering modular education in the municipality of Medicilândia, mainly due to the demand for quality public education in the countryside, in elementary school to high school, considering that educational issues are thematic of research and concern in the context of the reality of schools in the city and the countryside and their demands projected for governmental actions. The research results revealed that the State needs to create public policies to serve the population of peasant communities, especially in the area of education, invest in the acquisition of books and teaching materials for basic schools, rethink the curriculum, in order to contextualize it with the social practices of the subjects and their temporalities and the main thing, guaranteeing SOME teachers, continuous training, to improve their knowledge, in the search for new teaching methodologies guided by a differentiated, public and quality education in the field.
author_additional DAMACENA, Fabiola Aparecida Ferreira
author_additionalStr DAMACENA, Fabiola Aparecida Ferreira
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author ARAÚJO, Alcinei da Silva
title O Ensino Médio modular no campo: um estudo na escola Rui Barbosa, Medicilândia, Pará
title_short O Ensino Médio modular no campo: um estudo na escola Rui Barbosa, Medicilândia, Pará
title_full O Ensino Médio modular no campo: um estudo na escola Rui Barbosa, Medicilândia, Pará
title_fullStr O Ensino Médio modular no campo: um estudo na escola Rui Barbosa, Medicilândia, Pará
title_full_unstemmed O Ensino Médio modular no campo: um estudo na escola Rui Barbosa, Medicilândia, Pará
title_sort o ensino médio modular no campo: um estudo na escola rui barbosa, medicilândia, pará
publishDate 2021
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3460
_version_ 1787155043414179840
score 11.755432