Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

A ditatização do brega como dança de salão: processo de codificação e ensino

The purpose of the present work is to disseminate who was responsible for creating a teaching methodology of the hall play, and how this dance of peripheral origin was able to enter the schools, describing its coding process and showing how this methodology is applied. The work developed from dir...

ver descrição completa

Autor principal: CANTAL, Camila Jhulie da Cruz
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2021
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3555
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-3555
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-35552022-04-07T15:27:00Z A ditatização do brega como dança de salão: processo de codificação e ensino Dictatization of brega as ballroom dancing: coding and teaching process CANTAL, Camila Jhulie da Cruz PAIXÃO, Paulo Sérgio Soares da http://lattes.cnpq.br/8982056178331331 Dança de salão Brega (Dança) Dança - Estudo e ensino Ballroom dance Brega (Dance) Dance - Study and Teaching CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA The purpose of the present work is to disseminate who was responsible for creating a teaching methodology of the hall play, and how this dance of peripheral origin was able to enter the schools, describing its coding process and showing how this methodology is applied. The work developed from direct observation and semi - structured interviews, representing a qualitative research of descriptive nature and an inductive approach. Also bibliographical researches are used, whose theoretical reference is based on Cardoso, which brings information about the denomination of brega. Catete, Pressler and Silva, on the diversification of the genus. José Ortega y Gasset and Marcel Mauss talk about culture, while António Costa and Fontanella deal specifically with the bígira culture. For coding, I use Jung and Lima. Felipe Souza, deals with assimilation of learning and Baroque, Tulesk and Siqueira of the creative processes. The perspectives that the work presents are to show the necessary information that will help to have more knowledge about the coded teaching of the dance in the Hall dance, since there are not many published studies related to the theme. O objetivo do presente trabalho é difundir quem foi o responsável por criar uma metodologia de ensino do brega de salão, e como essa dança de origem periférica conseguiu adentrar nas escolas, descrevendo o seu processo de codificação e mostrando como essa metodologia é aplicada. O trabalho se desenvolveu a partir de observação direta e entrevistas semiestruturadas, representado uma pesquisa qualitativa de natureza descritiva e de abordagem indutiva. Também são utilizadas pesquisas bibliográficas, cujo referencial teórico está baseado em Cardoso, o qual traz informações sobre a denominação do brega. Catete, Pressler e Silva, sobre a diversificação do gênero. José Ortega y Gasset e Marcel Mauss falam de cultura, enquanto António Costa e Fontanella tratam especificamente da cultura bregueira. Para a codificação, utilizo Jung e Lima. Felipe Souza, trata de assimilação de aprendizagem e Barroco, Tulesk e Siqueira dos processos criativos. As perspectivas que o trabalho apresenta são mostrar informações necessárias que auxiliem para que se tenha mais conhecimento sobre o ensino codificado do brega na dança de Salão, uma vez que não existem muitos estudos publicados relacionados ao tema. 2021-10-13T16:00:20Z 2021-10-13T16:00:20Z 2018 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação CANTAL, Camila Jhulie da Cruz. A ditatização do brega como dança de salão: processo de codificação e ensino. Orientador: Paulo Sérgio Soares da Paixão. 2018. 59 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Dança) – Escola de Teatro e Dança, Instituto de Ciências da Arte, Universidade Federal do Pará, Belém, 2018. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3555. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3555 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Dança de salão
Brega (Dança)
Dança - Estudo e ensino
Ballroom dance
Brega (Dance)
Dance - Study and Teaching
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA
spellingShingle Dança de salão
Brega (Dança)
Dança - Estudo e ensino
Ballroom dance
Brega (Dance)
Dance - Study and Teaching
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA
CANTAL, Camila Jhulie da Cruz
A ditatização do brega como dança de salão: processo de codificação e ensino
topic_facet Dança de salão
Brega (Dança)
Dança - Estudo e ensino
Ballroom dance
Brega (Dance)
Dance - Study and Teaching
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::DANCA
description The purpose of the present work is to disseminate who was responsible for creating a teaching methodology of the hall play, and how this dance of peripheral origin was able to enter the schools, describing its coding process and showing how this methodology is applied. The work developed from direct observation and semi - structured interviews, representing a qualitative research of descriptive nature and an inductive approach. Also bibliographical researches are used, whose theoretical reference is based on Cardoso, which brings information about the denomination of brega. Catete, Pressler and Silva, on the diversification of the genus. José Ortega y Gasset and Marcel Mauss talk about culture, while António Costa and Fontanella deal specifically with the bígira culture. For coding, I use Jung and Lima. Felipe Souza, deals with assimilation of learning and Baroque, Tulesk and Siqueira of the creative processes. The perspectives that the work presents are to show the necessary information that will help to have more knowledge about the coded teaching of the dance in the Hall dance, since there are not many published studies related to the theme.
author_additional PAIXÃO, Paulo Sérgio Soares da
author_additionalStr PAIXÃO, Paulo Sérgio Soares da
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author CANTAL, Camila Jhulie da Cruz
title A ditatização do brega como dança de salão: processo de codificação e ensino
title_short A ditatização do brega como dança de salão: processo de codificação e ensino
title_full A ditatização do brega como dança de salão: processo de codificação e ensino
title_fullStr A ditatização do brega como dança de salão: processo de codificação e ensino
title_full_unstemmed A ditatização do brega como dança de salão: processo de codificação e ensino
title_sort ditatização do brega como dança de salão: processo de codificação e ensino
publishDate 2021
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/3555
_version_ 1787154845735583744
score 11.755432