/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
A história da matemática e sua importância no ensino fundamental II: uma reflexão teórica
The study in question was motivated by the question: In what terms can the history of mathematics contribute to the teaching and learning of mathematical content and concepts in elementary school II? The objective was to know how History of Mathematics can be used as a tool to help the teaching a...
Autor principal: | GUIMARÃES, Wesley Vieira |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4178 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4178 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-41782022-07-12T03:05:37Z A história da matemática e sua importância no ensino fundamental II: uma reflexão teórica GUIMARÃES, Wesley Vieira SOARES, Maria Eliana http://lattes.cnpq.br/9877259421987347 https://orcid.org/0000-0001-8269-6184 Matemática - Estudo e ensino Matemática - História Aprendizagem Mathematics - Study and teaching Mathematics - History Learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA The study in question was motivated by the question: In what terms can the history of mathematics contribute to the teaching and learning of mathematical content and concepts in elementary school II? The objective was to know how History of Mathematics can be used as a tool to help the teaching and learning of mathematical content and concepts in Elementary School II, a period that includes the levels from 6th to 9th grade. Thus, this work was developed from a qualitative study of bibliographic character from the perspective of a reflection on the importance of the History of Mathematics in the teaching and learning process. This study was based on references such as D'Ambrósio (1996); Brazil (1998); Bayer (2012); Mol (2013), among others dealing with history, paradigmatic changes, curricular adaptations, and meaning of mathematics in life in society. It was understood that when the history of mathematics is studied in its essence there can be a better understanding of the content and mathematical concepts. At the end of this study the relevance that the use of the History of Mathematics has in both teaching and learning of Mathematics was highlighted. It is hoped that with the changes in human thinking, students will be motivated to learn the subject of calculations, but also that teachers should be touched to reflect their practices and discover the practicality and efficiency that this tool has in Time to teach. O estudo em questão constituiu-se motivado pela indagação: Em que termos a história da Matemática pode contribuir no ensino e aprendizagem dos conteúdos e conceitos matemáticos no Ensino Fundamental II? O objetivo foi conhecer como História da Matemática pode ser utilizada como ferramenta para auxiliar do ensino e aprendizagem de conteúdos e conceitos matemáticos no Ensino Fundamental II, período que compreende os níveis do 6º ao 9º ano. Assim sendo, este trabalho foi desenvolvido a partir de um estudo qualitativo de caráter bibliográfico na perspectiva de uma reflexão sobre a importância da História da Matemática no processo de ensino e aprendizagem. Este estudo sustentou-se em referenciais como D’Ambrósio (1996); Brasil (1998); Bayer (2012); Mol (2013), dentre outros que tratam da história, das mudanças paradigmáticas, das adaptações curriculares, e significação da Matemática na vida em sociedade. Ficou entendido que quando a História da Matemática é estudada em sua essência pode-se haver melhor compreensão do conteúdo e conceitos matemáticos. Ao final deste estudo ficou evidenciado a relevância que o uso da História da Matemática tem tanto no ensino como na aprendizagem da Matemática. Espera-se que com as mudanças do pensar humano, os estudantes sintam-se motivados na hora de aprender a matéria dos cálculos, mas também que os professores sejam tocados a refletir suas práticas e que descubram a praticidade e a eficiência que essa ferramenta tem na hora de ensinar. 2022-07-11T14:28:38Z 2022-07-11T14:28:38Z 2019-12-12 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação GUIMARÃES, Wesley Vieira. A história da matemática e sua importância no ensino fundamental II: uma reflexão teórica. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Matemática, Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2019. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4178. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4178 por Acesso Aberto Disponível via internet no e-mail: bibufpacastanhal@gmail.com |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
language |
por |
topic |
Matemática - Estudo e ensino Matemática - História Aprendizagem Mathematics - Study and teaching Mathematics - History Learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
spellingShingle |
Matemática - Estudo e ensino Matemática - História Aprendizagem Mathematics - Study and teaching Mathematics - History Learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA GUIMARÃES, Wesley Vieira A história da matemática e sua importância no ensino fundamental II: uma reflexão teórica |
topic_facet |
Matemática - Estudo e ensino Matemática - História Aprendizagem Mathematics - Study and teaching Mathematics - History Learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
description |
The study in question was motivated by the question: In what terms can the history of
mathematics contribute to the teaching and learning of mathematical content and concepts in
elementary school II? The objective was to know how History of Mathematics can be used as
a tool to help the teaching and learning of mathematical content and concepts in Elementary
School II, a period that includes the levels from 6th to 9th grade. Thus, this work was
developed from a qualitative study of bibliographic character from the perspective of a
reflection on the importance of the History of Mathematics in the teaching and learning
process. This study was based on references such as D'Ambrósio (1996); Brazil (1998); Bayer
(2012); Mol (2013), among others dealing with history, paradigmatic changes, curricular
adaptations, and meaning of mathematics in life in society. It was understood that when the
history of mathematics is studied in its essence there can be a better understanding of the
content and mathematical concepts. At the end of this study the relevance that the use of the
History of Mathematics has in both teaching and learning of Mathematics was highlighted. It
is hoped that with the changes in human thinking, students will be motivated to learn the
subject of calculations, but also that teachers should be touched to reflect their practices and
discover the practicality and efficiency that this tool has in Time to teach. |
author_additional |
SOARES, Maria Eliana |
author_additionalStr |
SOARES, Maria Eliana |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
GUIMARÃES, Wesley Vieira |
title |
A história da matemática e sua importância no ensino fundamental II: uma reflexão teórica |
title_short |
A história da matemática e sua importância no ensino fundamental II: uma reflexão teórica |
title_full |
A história da matemática e sua importância no ensino fundamental II: uma reflexão teórica |
title_fullStr |
A história da matemática e sua importância no ensino fundamental II: uma reflexão teórica |
title_full_unstemmed |
A história da matemática e sua importância no ensino fundamental II: uma reflexão teórica |
title_sort |
história da matemática e sua importância no ensino fundamental ii: uma reflexão teórica |
publishDate |
2022 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4178 |
_version_ |
1787155209548464128 |
score |
11.753735 |