/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Educação financeira no contexto do ensino médio: contribuições e perspectivas
Financial Education or Financial Literacy is a topic that has gained prominence in academic environments and schools in recent years. Thus, this research has as main objective to investigate the level/profile of Financial Education of students in the 1 in High School and the contributions of Mathema...
Autor principal: | OLIVEIRA, Josué Rodrigues de |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4203 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4203 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-42032022-07-15T03:00:33Z Educação financeira no contexto do ensino médio: contribuições e perspectivas OLIVEIRA, Josué Rodrigues de SILVA, Fabio Colins da http://lattes.cnpq.br/4404734777828009 Educação financeira Ensino médio Financial literacy CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Financial Education or Financial Literacy is a topic that has gained prominence in academic environments and schools in recent years. Thus, this research has as main objective to investigate the level/profile of Financial Education of students in the 1 in High School and the contributions of Mathematics classes to their Financial Literacy. The theoretical discussion that supported the construction of this work was based mainly on Meneghetti Neto; Falcetta; Rassier; Marchionatti; among others. The research is qualitative and exploratory. The context of the investigation is a public high school and the participants are students who were in the 1st year in 2019. They were chosen according to criteria related to age, whether or not to exercise labor activity and availability to participate in the research. A questionnaire composed of 10 questions was applied, in December 2019, to build information about the following aspects, age, employment, consumer profile and indebtedness. The Mathematics II teacher, a discipline with an emphasis on financial mathematics, allowed the interview with the students, as long as the answers could serve as a parameter for planning the discipline for the next school year. The survey showed that many students are not in the job market, have different consumer profiles, accumulate debt and recognize the importance of math classes to face everyday situations related to purchases and sales. A Educação Financeira ou Alfabetização Financeira é um tema que tem ganhado destaque nos ambientes acadêmicos e nas escolas nos últimos anos. Desse modo, esta pesquisa tem como objetivo principal investigar o nível/perfil de Educação Financeira de estudantes do 1º no do Ensino Médio e as contribuições das aulas de Matemática para sua Alfabetização Financeira. A discussão teórica que fundamentou a construção deste trabalho foi baseada, principalmente, Meneghetti Neto; Falcetta; Rassier; Marchionatti; entre outros. A pesquisa é de natureza qualitativa e do tipo exploratória. O contexto da investigação é uma escola pública de Ensino Médio e os participantes são alunos que cursavam o 1º ano em 2019. Eles foram escolhidos conforme critérios relacionados à idade, ao exercício ou não de atividade trabalhista e à disponibilidade em participar da pesquisa. Um questionário composto de 10 perguntas foi aplicado, em dezembro de 2019, para a construção das informações acerca dos seguintes aspectos, idade, vínculo empregatício, perfil de consumidor e endividamento. O professor de Matemática II, disciplina com ênfase em matemática financeira, permitiu a entrevista com os alunos, desde que as respostas pudessem servir como parâmetro para o planejamento da disciplina para o próximo ano letivo. A pesquisa apontou que muitos alunos não estão no mercado de trabalho, apresentam distintos perfis de consumidor, acumulam dívidas e que reconhecem a importância das aulas de Matemática para enfrentar situações cotidianas relacionadas a compras e vendas. 2022-07-14T18:36:07Z 2022-07-14T18:36:07Z 2020-02-14 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação OLIVEIRA, Josué Rodrigues de. Educação financeira no contexto do ensino médio: contribuições e perspectivas. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Matemática, Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2020. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4203. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4203 por Acesso Aberto Disponível via internet no e-mail: bibufpacastanhal@gmail.com |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
language |
por |
topic |
Educação financeira Ensino médio Financial literacy CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
spellingShingle |
Educação financeira Ensino médio Financial literacy CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA OLIVEIRA, Josué Rodrigues de Educação financeira no contexto do ensino médio: contribuições e perspectivas |
topic_facet |
Educação financeira Ensino médio Financial literacy CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
description |
Financial Education or Financial Literacy is a topic that has gained prominence in academic environments and schools in recent years. Thus, this research has as main objective to investigate the level/profile of Financial Education of students in the 1 in High School and the contributions of Mathematics classes to their Financial Literacy.
The theoretical discussion that supported the construction of this work was based mainly on Meneghetti Neto; Falcetta; Rassier; Marchionatti; among others. The research is qualitative and exploratory. The context of the investigation is a public high school and the participants are students who were in the 1st
year in 2019. They were chosen according to criteria related to age, whether or not to exercise labor activity and availability to participate in the research. A questionnaire composed of 10 questions
was applied, in December 2019, to build information about the following aspects, age, employment, consumer profile and indebtedness. The Mathematics II teacher, a discipline with an emphasis on financial mathematics, allowed the interview with the students, as long as the answers could serve as a parameter for planning the discipline for the next school year. The survey showed that many students are not in the job market, have different consumer profiles, accumulate debt and recognize the
importance of math classes to face everyday situations related to purchases and sales. |
author_additional |
SILVA, Fabio Colins da |
author_additionalStr |
SILVA, Fabio Colins da |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
OLIVEIRA, Josué Rodrigues de |
title |
Educação financeira no contexto do ensino médio: contribuições e perspectivas |
title_short |
Educação financeira no contexto do ensino médio: contribuições e perspectivas |
title_full |
Educação financeira no contexto do ensino médio: contribuições e perspectivas |
title_fullStr |
Educação financeira no contexto do ensino médio: contribuições e perspectivas |
title_full_unstemmed |
Educação financeira no contexto do ensino médio: contribuições e perspectivas |
title_sort |
educação financeira no contexto do ensino médio: contribuições e perspectivas |
publishDate |
2022 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4203 |
_version_ |
1787155219463798784 |
score |
11.753735 |