Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

A produção do conhecimento sobre autismo: uma análise dos trabalhos publicados no GTT inclusão no CONBRACE/CONICE

The study proposes as an object of investigation an analysis of the works published in the annals of the Brazilian Congress of Sport Sciences (CONBRACE) corresponding to the years 2011, 2015, 2017, 2019 and 2021 on Autism. The methodology of the work was structured in a systematic review from the...

ver descrição completa

Autor principal: MORAES, Mailson Teixeira de
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2022
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4225
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4225
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-42252022-07-21T03:05:13Z A produção do conhecimento sobre autismo: uma análise dos trabalhos publicados no GTT inclusão no CONBRACE/CONICE MORAES, Mailson Teixeira de RIBEIRO, Adriano Diego Oliveira http://lattes.cnpq.br/8447683499281490 https://orcid.org/0000-0002-6424-2100 Autismo Educação física Inclusão Autism Physical education Inclusion CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA The study proposes as an object of investigation an analysis of the works published in the annals of the Brazilian Congress of Sport Sciences (CONBRACE) corresponding to the years 2011, 2015, 2017, 2019 and 2021 on Autism. The methodology of the work was structured in a systematic review from the annals of CONBRACE/CONICE in the years 2011, 2013, 2015, 2017, 2019 and 2021 arranged on the pages of the websites of each event. Generally speaking, a total of 23 publications were found that addressed the topic of autism. There is currently a science to guide interventions for this audience, the Applied Behavioral Analysis (ABA) that guides actions that work or not for the treatment of the most varied levels of ASD, however in none of the findings of this work, this tool was cited directly. This leads us to the lack of knowledge of the context in which many are inserted, whether in supervised internships or in work spaces, where empiricism prevails due to the lack of professional knowledge. About the inclusion process, it was noticed in most of the findings the inclusion as a result only in the scope of sociability. It is necessary to go further. It is necessary a gradual, specialized and interdisciplinary work, aiming for the child to develop in the best of their opportunities, working on top of their operating behaviors, seeking to achieve degrees of autonomy and awareness in order to achieve real inclusion. O estudo propõe enquanto objeto de investigação uma análise sobre os trabalhos publicados nos anais do Congresso Brasileiro de Ciências do Esporte (CONBRACE) correspondentes aos anos de 2011, 2015, 2017, 2019 e 2021 sobre Autismo. A metodologia do trabalho estruturou-se em uma revisão sistemática a partir dos anais do CONBRACE/CONICE nos anos de 2011, 2013, 2015, 2017, 2019 e 2021 dispostos nas páginas dos sites de cada evento. Genericamente falando, foram encontrados um total de 23 publicações que contemplassem a temática sobre autismo. Há atualmente uma ciência para orientar as intervenções para esse público, a Analise Comportamental Aplicada (ABA) que orienta ações que funcionam ou não para o tratamento dos mais variados níveis do TEA, todavia em nenhum dos achados desse trabalho, essa ferramenta foi citada diretamente. Isso nos remete ao desconhecimento do contexto em que muitos vão se inserindo, seja nos estágios supervisionados ou nos espaços de trabalho mesmo, onde prevalecem o empirismo pelo desconhecimento do profissional. Sobre o processo de inclusão, percebeu-se em grande parte dos achados a inclusão como resultado apenas no âmbito da sociabilidade. É preciso ir além. Faz-se necessário um trabalho gradual, especializado e de forma interdisciplinar, visando que a criança se desenvolva na melhor de suas oportunidades, trabalhando em cima dos seus comportamentos operantes, buscando alcançar graus de autonomia e consciência para poder alcançar a real inclusão. 2022-07-20T12:23:39Z 2022-07-20T12:23:39Z 2022-02-23 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação MORAES, Mailson Teixeira de. A produção do conhecimento sobre autismo: uma análise dos trabalhos publicados no GTT inclusão no CONBRACE/CONICE. Orientador: Adriano Diego Oliveira Ribeiro. 2022. 57 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4225. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4225 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Autismo
Educação física
Inclusão
Autism
Physical education
Inclusion
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
spellingShingle Autismo
Educação física
Inclusão
Autism
Physical education
Inclusion
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
MORAES, Mailson Teixeira de
A produção do conhecimento sobre autismo: uma análise dos trabalhos publicados no GTT inclusão no CONBRACE/CONICE
topic_facet Autismo
Educação física
Inclusão
Autism
Physical education
Inclusion
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
description The study proposes as an object of investigation an analysis of the works published in the annals of the Brazilian Congress of Sport Sciences (CONBRACE) corresponding to the years 2011, 2015, 2017, 2019 and 2021 on Autism. The methodology of the work was structured in a systematic review from the annals of CONBRACE/CONICE in the years 2011, 2013, 2015, 2017, 2019 and 2021 arranged on the pages of the websites of each event. Generally speaking, a total of 23 publications were found that addressed the topic of autism. There is currently a science to guide interventions for this audience, the Applied Behavioral Analysis (ABA) that guides actions that work or not for the treatment of the most varied levels of ASD, however in none of the findings of this work, this tool was cited directly. This leads us to the lack of knowledge of the context in which many are inserted, whether in supervised internships or in work spaces, where empiricism prevails due to the lack of professional knowledge. About the inclusion process, it was noticed in most of the findings the inclusion as a result only in the scope of sociability. It is necessary to go further. It is necessary a gradual, specialized and interdisciplinary work, aiming for the child to develop in the best of their opportunities, working on top of their operating behaviors, seeking to achieve degrees of autonomy and awareness in order to achieve real inclusion.
author_additional RIBEIRO, Adriano Diego Oliveira
author_additionalStr RIBEIRO, Adriano Diego Oliveira
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author MORAES, Mailson Teixeira de
title A produção do conhecimento sobre autismo: uma análise dos trabalhos publicados no GTT inclusão no CONBRACE/CONICE
title_short A produção do conhecimento sobre autismo: uma análise dos trabalhos publicados no GTT inclusão no CONBRACE/CONICE
title_full A produção do conhecimento sobre autismo: uma análise dos trabalhos publicados no GTT inclusão no CONBRACE/CONICE
title_fullStr A produção do conhecimento sobre autismo: uma análise dos trabalhos publicados no GTT inclusão no CONBRACE/CONICE
title_full_unstemmed A produção do conhecimento sobre autismo: uma análise dos trabalhos publicados no GTT inclusão no CONBRACE/CONICE
title_sort produção do conhecimento sobre autismo: uma análise dos trabalhos publicados no gtt inclusão no conbrace/conice
publishDate 2022
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4225
_version_ 1787155238433587200
score 11.753735