/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Uma prática didático-pedagógica de educação financeira no 6º ano do ensino fundamental
This research addresses Financial Education as a relevant topic that needs to be further discussed from an academic perspective, as people's financial education can contribute to the planning of the family budget and the development of the country's economy. In this sense, this work has as main...
Autor principal: | DOMINGOS, Nayara da Silva |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4276 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4276 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-42762022-07-30T03:00:29Z Uma prática didático-pedagógica de educação financeira no 6º ano do ensino fundamental DOMINGOS, Nayara da Silva SILVA, Fabio Colins da http://lattes.cnpq.br/4404734777828009 Educação financeira Ensino fundamental Financial literacy CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA This research addresses Financial Education as a relevant topic that needs to be further discussed from an academic perspective, as people's financial education can contribute to the planning of the family budget and the development of the country's economy. In this sense, this work has as main objective to present a didactic- pedagogical practice of Financial Education developed in the context of mathematics classes. The research assumes that the person who goes through a Financial Education process can make budgetary decisions in a planned and conscious manner. The research has a qualitative and exploratory approach. It was developed in a public school in Castanhal-PA, in a class of 6th grade of elementary school, where the researcher carried out the subject of Supervised Internship. The didactic-pedagogical proposal was developed for four weeks and structured around Mathematical Literacy tasks. The investigative process took place during mathematics classes, but under the supervision of the mathematics teacher of the class. The records of the activities carried out in the classroom served as empirical material for the analyzes and discussions. The research showed that students are aware of the importance of planning the family budget and knowing how to deal with our money. A presente pesquisa aborda a Educação Financeira como um tema relevante que precisa ser mais discutido na perspectiva acadêmica, pois a formação financeira das pessoas pode contribuir para o planejamento do orçamento familiar e para o desenvolvimento da economia do país. Nesse sentido, este trabalho tem como objetivo principal apresentar uma prática didático-pedagógica de Educação Financeira desenvolvida no contexto das aulas de matemática. A pesquisa parte do pressuposto de que a pessoa que passa por um processo de Educação Financeira pode tomar decisões orçamentárias de maneira planejada e consciente. A pesquisa é de abordagem qualitativa e do tipo exploratória. Ela foi desenvolvida em uma escola da rede pública de Castanhal-PA, em uma turma de 6o ano do Ensino Fundamental, local onde a pesquisadora realizou a disciplina de Estágio Supervisionado. A proposta didático-pedagógica foi desenvolvida durante quatro semanas e estruturada em torno de tarefas de Alfabetização Matemática. O processo investigativo deu-se durante as aulas de Matemática, mas sob a supervisão do professor de Matemática da turma. Os registros das atividades realizadas em sala de aula serviram como material empírico para as análises e discussões. A pesquisa apontou que os alunos têm consciência sobre a importância de realizarmos o planejamento do orçamento familiar e saber lidar com nosso dinheiro. 2022-07-29T13:23:58Z 2022-07-29T13:23:58Z 2020-02-14 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação DOMINGOS, Nayara da Silva. Uma prática didático-pedagógica de educação financeira no 6º ano do ensino fundamental. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Matemática, Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2020. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4276. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4276 por Acesso Aberto 1 DVD |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
language |
por |
topic |
Educação financeira Ensino fundamental Financial literacy CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
spellingShingle |
Educação financeira Ensino fundamental Financial literacy CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA DOMINGOS, Nayara da Silva Uma prática didático-pedagógica de educação financeira no 6º ano do ensino fundamental |
topic_facet |
Educação financeira Ensino fundamental Financial literacy CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
description |
This research addresses Financial Education as a relevant topic that needs to be
further discussed from an academic perspective, as people's financial education can
contribute to the planning of the family budget and the development of the country's
economy. In this sense, this work has as main objective to present a didactic-
pedagogical practice of Financial Education developed in the context of mathematics
classes. The research assumes that the person who goes through a Financial
Education process can make budgetary decisions in a planned and conscious manner.
The research has a qualitative and exploratory approach. It was developed in a public
school in Castanhal-PA, in a class of 6th grade of elementary school, where the
researcher carried out the subject of Supervised Internship. The didactic-pedagogical
proposal was developed for four weeks and structured around Mathematical Literacy
tasks. The investigative process took place during mathematics classes, but under the
supervision of the mathematics teacher of the class. The records of the activities
carried out in the classroom served as empirical material for the analyzes and
discussions. The research showed that students are aware of the importance of
planning the family budget and knowing how to deal with our money. |
author_additional |
SILVA, Fabio Colins da |
author_additionalStr |
SILVA, Fabio Colins da |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
DOMINGOS, Nayara da Silva |
title |
Uma prática didático-pedagógica de educação financeira no 6º ano do ensino fundamental |
title_short |
Uma prática didático-pedagógica de educação financeira no 6º ano do ensino fundamental |
title_full |
Uma prática didático-pedagógica de educação financeira no 6º ano do ensino fundamental |
title_fullStr |
Uma prática didático-pedagógica de educação financeira no 6º ano do ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
Uma prática didático-pedagógica de educação financeira no 6º ano do ensino fundamental |
title_sort |
uma prática didático-pedagógica de educação financeira no 6º ano do ensino fundamental |
publishDate |
2022 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4276 |
_version_ |
1787155225300172800 |
score |
11.753735 |