Artigo

Conflitos históricos na matemática

The present work aims to provide a reflection on the importance of the idea of connecting the History of Mathematics with objects of mathematics knowledge taught in the classroom, from the conflicts of great mathematicians such as Cardano versus Tartaglia in the unfolding solution of the polynomial...

ver descrição completa

Autor principal: BRAGA, Andrei Jose Magno
Outros Autores: COSTA, Anne Gleisse Pimentel Carneiro
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: 2022
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4426
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4426
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-44262022-09-13T03:06:36Z Conflitos históricos na matemática BRAGA, Andrei Jose Magno COSTA, Anne Gleisse Pimentel Carneiro LIMA, Romulo Correa http://lattes.cnpq.br/9959312607102378 História da matemática Conflitos matemáticos Equações cúbicas Cálculo diferencial e Integral History of dathematics Mathematical conflicts Cubic equations Differential and Integral calculus CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA The present work aims to provide a reflection on the importance of the idea of connecting the History of Mathematics with objects of mathematics knowledge taught in the classroom, from the conflicts of great mathematicians such as Cardano versus Tartaglia in the unfolding solution of the polynomial equations of the third degree and Newton versus Leibniz, in the development of integral differential calculus. Therefore, analyzing the mathematical conflicts that involved these scientists allows the teacher to work beyond the teaching of mathematics itself, as concepts of ethics and value building, in addition to making the classes more contextualized, pleasant, creative, and integrated into other disciplines. O presente trabalho tem por objetivo proporcionar uma reflexão sobre a importância da ideia de conectar a História da Matemática com os objetos de conhecimento de matemática ministrados em sala de aula, a partir dos conflitos de grandes matemáticos como Cardano versus Tartaglia no desdobramento da solução das equações polinomiais do terceiro grau e Newton versus Leibniz no desenvolvimento do cálculo diferencial integral. Deste modo, analisar os conflitos matemáticos que envolveram esses cientistas, permite que o professor trabalhe, além do ensino da matemática propriamente dita, com conceitos de ética e construção de valores, além de tornar as aulas mais contextualizadas, agradáveis, criativas e integradas às outras disciplinas 2022-09-12T19:13:57Z 2022-09-12T19:13:57Z 2022-07-05 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo BRAGA, Andrei Jose Magno; COSTA, Anne Gleisse Pimentel Carneiro. Conflitos históricos na Matemática. Orientador: Romulo Correa Lima. 2022. 18 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4426. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4426 por Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
language por
topic História da matemática
Conflitos matemáticos
Equações cúbicas
Cálculo diferencial e Integral
History of dathematics
Mathematical conflicts
Cubic equations
Differential and Integral calculus
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
spellingShingle História da matemática
Conflitos matemáticos
Equações cúbicas
Cálculo diferencial e Integral
History of dathematics
Mathematical conflicts
Cubic equations
Differential and Integral calculus
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
BRAGA, Andrei Jose Magno
Conflitos históricos na matemática
topic_facet História da matemática
Conflitos matemáticos
Equações cúbicas
Cálculo diferencial e Integral
History of dathematics
Mathematical conflicts
Cubic equations
Differential and Integral calculus
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The present work aims to provide a reflection on the importance of the idea of connecting the History of Mathematics with objects of mathematics knowledge taught in the classroom, from the conflicts of great mathematicians such as Cardano versus Tartaglia in the unfolding solution of the polynomial equations of the third degree and Newton versus Leibniz, in the development of integral differential calculus. Therefore, analyzing the mathematical conflicts that involved these scientists allows the teacher to work beyond the teaching of mathematics itself, as concepts of ethics and value building, in addition to making the classes more contextualized, pleasant, creative, and integrated into other disciplines.
author_additional LIMA, Romulo Correa
author_additionalStr LIMA, Romulo Correa
format Artigo
author BRAGA, Andrei Jose Magno
author2 COSTA, Anne Gleisse Pimentel Carneiro
author2Str COSTA, Anne Gleisse Pimentel Carneiro
title Conflitos históricos na matemática
title_short Conflitos históricos na matemática
title_full Conflitos históricos na matemática
title_fullStr Conflitos históricos na matemática
title_full_unstemmed Conflitos históricos na matemática
title_sort conflitos históricos na matemática
publishDate 2022
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4426
_version_ 1787155284540522496
score 11.653393