/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Conflitos históricos na matemática
The present work aims to provide a reflection on the importance of the idea of connecting the History of Mathematics with objects of mathematics knowledge taught in the classroom, from the conflicts of great mathematicians such as Cardano versus Tartaglia in the unfolding solution of the polynomial...
Autor principal: | BRAGA, Andrei Jose Magno |
---|---|
Outros Autores: | COSTA, Anne Gleisse Pimentel Carneiro |
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4426 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4426 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-44262022-09-13T03:06:36Z Conflitos históricos na matemática BRAGA, Andrei Jose Magno COSTA, Anne Gleisse Pimentel Carneiro LIMA, Romulo Correa http://lattes.cnpq.br/9959312607102378 História da matemática Conflitos matemáticos Equações cúbicas Cálculo diferencial e Integral History of dathematics Mathematical conflicts Cubic equations Differential and Integral calculus CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA The present work aims to provide a reflection on the importance of the idea of connecting the History of Mathematics with objects of mathematics knowledge taught in the classroom, from the conflicts of great mathematicians such as Cardano versus Tartaglia in the unfolding solution of the polynomial equations of the third degree and Newton versus Leibniz, in the development of integral differential calculus. Therefore, analyzing the mathematical conflicts that involved these scientists allows the teacher to work beyond the teaching of mathematics itself, as concepts of ethics and value building, in addition to making the classes more contextualized, pleasant, creative, and integrated into other disciplines. O presente trabalho tem por objetivo proporcionar uma reflexão sobre a importância da ideia de conectar a História da Matemática com os objetos de conhecimento de matemática ministrados em sala de aula, a partir dos conflitos de grandes matemáticos como Cardano versus Tartaglia no desdobramento da solução das equações polinomiais do terceiro grau e Newton versus Leibniz no desenvolvimento do cálculo diferencial integral. Deste modo, analisar os conflitos matemáticos que envolveram esses cientistas, permite que o professor trabalhe, além do ensino da matemática propriamente dita, com conceitos de ética e construção de valores, além de tornar as aulas mais contextualizadas, agradáveis, criativas e integradas às outras disciplinas 2022-09-12T19:13:57Z 2022-09-12T19:13:57Z 2022-07-05 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo BRAGA, Andrei Jose Magno; COSTA, Anne Gleisse Pimentel Carneiro. Conflitos históricos na Matemática. Orientador: Romulo Correa Lima. 2022. 18 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4426. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4426 por Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
language |
por |
topic |
História da matemática Conflitos matemáticos Equações cúbicas Cálculo diferencial e Integral History of dathematics Mathematical conflicts Cubic equations Differential and Integral calculus CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
spellingShingle |
História da matemática Conflitos matemáticos Equações cúbicas Cálculo diferencial e Integral History of dathematics Mathematical conflicts Cubic equations Differential and Integral calculus CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA BRAGA, Andrei Jose Magno Conflitos históricos na matemática |
topic_facet |
História da matemática Conflitos matemáticos Equações cúbicas Cálculo diferencial e Integral History of dathematics Mathematical conflicts Cubic equations Differential and Integral calculus CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The present work aims to provide a reflection on the importance of the idea of connecting the History of Mathematics with objects of mathematics knowledge taught in the classroom, from the conflicts of great mathematicians such as Cardano versus Tartaglia in the unfolding solution of the polynomial equations of the third degree and Newton versus Leibniz, in the development of integral differential calculus. Therefore, analyzing the mathematical conflicts that involved these scientists allows the teacher to work beyond the teaching of mathematics itself, as concepts of ethics and value building, in addition to making the classes more contextualized, pleasant, creative, and integrated into other disciplines. |
author_additional |
LIMA, Romulo Correa |
author_additionalStr |
LIMA, Romulo Correa |
format |
Artigo |
author |
BRAGA, Andrei Jose Magno |
author2 |
COSTA, Anne Gleisse Pimentel Carneiro |
author2Str |
COSTA, Anne Gleisse Pimentel Carneiro |
title |
Conflitos históricos na matemática |
title_short |
Conflitos históricos na matemática |
title_full |
Conflitos históricos na matemática |
title_fullStr |
Conflitos históricos na matemática |
title_full_unstemmed |
Conflitos históricos na matemática |
title_sort |
conflitos históricos na matemática |
publishDate |
2022 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4426 |
_version_ |
1787155284540522496 |
score |
11.753735 |