/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Relação Professor/a-Aluno/a: contribuições para o processo de desenvolvimento e aprendizagem
The present research entitled “Teacher/Student Relationship: Contributions to the Development and Learning” has the general objective of reflecting the relevance of this socialization and its contribution to the development and learning of the child in the classroom of class. From this perspective,...
Autor principal: | SOUZA, Andressa Rafaela da Silva |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4897 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4897 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-48972023-01-06T03:06:14Z Relação Professor/a-Aluno/a: contribuições para o processo de desenvolvimento e aprendizagem SOUZA, Andressa Rafaela da Silva FALABELO, Raimundo Nonato de Oliveira http://lattes.cnpq.br/0245521381922053 https://orcid.org/0000-0003-1193-8072 Relação Professor - Aluno Ensino - Aprendizagem Diálogo Afetividade Teacher - Student relationship Teaching - Learning Dialogue Affectivity CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The present research entitled “Teacher/Student Relationship: Contributions to the Development and Learning” has the general objective of reflecting the relevance of this socialization and its contribution to the development and learning of the child in the classroom of class. From this perspective, it is necessary to question how the teacher's performance can be significant for this event and what the relevant aspects underlie this relationship. For the development of this work, a bibliographic research was used and the theoretical framework that supported its development is based on studies of authors such as Freire (1996), Galvão (1995), Mizukami (1986), Libanêo (1990), Gadotti (1996) between others. It also used a field research that took place in a school from the municipality of Concórdia do Pará in a class of 1st year of elementary school and the methodological course was based on a qualitative approach where data collection necessary was through a participatory observation and an interview. As As a result, the research points out that having the classroom as a space for interaction and construction of knowledge with its particularities, it is understood that the teacher/student relationship is effective and significant when guided by dialogue, affection and discipline. We must consider this relationship as an essential condition for learning, because knowledge necessary for the growth of all subjects involved in the educational process arise from it. A presente pesquisa intitulada “Relação Professor/a-Aluno/a: Contribuições para o Desenvolvimento e Aprendizagem” tem como objetivo geral refletir a relevância dessa socialização e sua contribuição para o desenvolvimento e aprendizagem da criança em sala de aula. Nessa perspectiva, se faz necessário questionar como a atuação do professor pode ser significativa para este acontecimento e quais os aspectos relevantes fundamentam esta relação. Para o desenvolvimento deste trabalho utilizou-se de uma pesquisa bibliográfica e o referencial teórico que serviu de suporte para desenvolvê-lo está baseado nos estudos de autores como Freire (1996), Galvão (1995), Mizukami (1986), Libanêo (1990), Gadotti (1996) entre outros. Também se utilizou de uma pesquisa de campo que aconteceu em uma escola do município de Concórdia do Pará em uma turma de 1° ano do ensino fundamental e o percurso metodológico baseou-se em uma abordagem qualitativa onde a coleta dos dados necessários se deu através de uma observação participativa e uma entrevista. Como resultado, a pesquisa aponta que tendo a sala de aula como espaço de interação e construção de conhecimento com suas particularidades, compreende-se que a relação professor/aaluno/a é efetiva e significativa quando pautada no diálogo, afetividade e disciplina. Devemos considerar essa relação como condição imprescindível para o aprender, pois saberes necessários para o crescimento de todos os sujeitos envolvidos no processo educativo surgem a partir dela. 2023-01-05T20:28:53Z 2023-01-05T20:28:53Z 2022-08-18 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SOUZA, Andressa Rafaela da Silva. Relação Professor/a-Aluno/a: contribuições para o processo de desenvolvimento e aprendizagem. Orientador: Raimundo Nonato de Oliveira Falabelo. 2022. 47 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Tomé-Açu, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4897. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4897 Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Relação Professor - Aluno Ensino - Aprendizagem Diálogo Afetividade Teacher - Student relationship Teaching - Learning Dialogue Affectivity CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Relação Professor - Aluno Ensino - Aprendizagem Diálogo Afetividade Teacher - Student relationship Teaching - Learning Dialogue Affectivity CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO SOUZA, Andressa Rafaela da Silva Relação Professor/a-Aluno/a: contribuições para o processo de desenvolvimento e aprendizagem |
topic_facet |
Relação Professor - Aluno Ensino - Aprendizagem Diálogo Afetividade Teacher - Student relationship Teaching - Learning Dialogue Affectivity CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The present research entitled “Teacher/Student Relationship: Contributions to the Development and Learning” has the general objective of reflecting the relevance of this socialization and its contribution to the development and learning of the child in the classroom of class. From this perspective, it is necessary to question how the teacher's performance can be significant for this event and what the relevant aspects underlie this relationship. For the development of this work, a bibliographic research was used and the theoretical framework that supported its development is based on studies of authors such as Freire (1996), Galvão (1995), Mizukami (1986), Libanêo (1990), Gadotti (1996) between others. It also used a field research that took place in a school from the municipality of Concórdia do Pará in a class of 1st year of elementary school and the methodological course was based on a qualitative approach where data collection necessary was through a participatory observation and an interview. As As a result, the research points out that having the classroom as a space for interaction and construction of knowledge with its particularities, it is understood that the teacher/student relationship is effective and significant when guided by dialogue, affection and discipline. We must consider this relationship as an essential condition for learning, because knowledge necessary for the growth of all subjects involved in the educational process arise from it. |
author_additional |
FALABELO, Raimundo Nonato de Oliveira |
author_additionalStr |
FALABELO, Raimundo Nonato de Oliveira |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
SOUZA, Andressa Rafaela da Silva |
title |
Relação Professor/a-Aluno/a: contribuições para o processo de desenvolvimento e aprendizagem |
title_short |
Relação Professor/a-Aluno/a: contribuições para o processo de desenvolvimento e aprendizagem |
title_full |
Relação Professor/a-Aluno/a: contribuições para o processo de desenvolvimento e aprendizagem |
title_fullStr |
Relação Professor/a-Aluno/a: contribuições para o processo de desenvolvimento e aprendizagem |
title_full_unstemmed |
Relação Professor/a-Aluno/a: contribuições para o processo de desenvolvimento e aprendizagem |
title_sort |
relação professor/a-aluno/a: contribuições para o processo de desenvolvimento e aprendizagem |
publishDate |
2023 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4897 |
_version_ |
1787155345306550272 |
score |
11.753735 |