/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
O lúdico como instrumento facilitador para o ensino nas turmas da educação infantil da escola do campo
He ludic in addition to a school content is a way that the teacher has to mediate the relationship between knowledge and students, providing an easier and more pleasant learning. This work is the result of a research that sought to identify how play has been used as a pedagogical tool in teaching wo...
Autor principal: | FARIAS, Ramon Pantoja |
---|---|
Grau: | Artigo |
Publicado em: |
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4989 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-4989 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-49892023-01-14T03:06:31Z O lúdico como instrumento facilitador para o ensino nas turmas da educação infantil da escola do campo FARIAS, Ramon Pantoja LIMA, Maria do Socorro Pereira http://lattes.cnpq.br/7102997355677802 Lúdico Processo de ensino e Aprendizagem Práticas pedagógicas Ação docente Playful Learning and Reaching process Pedagogical practices Teacher action CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO He ludic in addition to a school content is a way that the teacher has to mediate the relationship between knowledge and students, providing an easier and more pleasant learning. This work is the result of a research that sought to identify how play has been used as a pedagogical tool in teaching work in early childhood education classes, having as an investigative focus the Nossa Senhora do Perpétuo school, located in a riverside community in Abaetetuba-Pará. The research was theoretically based on Kishimoto (2011); Venturini (2016); Sommerhalder and Alves (2011); Klassmann (2013); Rocha (2014); between others. In the course of the research, it became necessary, in addition to the theoretical investigation, to carry out fieldwork in the riverside location where the school is located, making it possible to carry out a direct observation in a kindergarten classroom. The analyzes have as their main basis the work of teachers, the theoretical contextualization and the way in which the management subsidizes the work within the schools, emphasizing broadly the context that each student is inserted. Obtaining as a result the application of didactic actions consistent with the theoretical basis discussed, the ludic activities presented at the end of the research reflect the need to include games in the school routine to facilitate the learning process. O lúdico além de um conteúdo escolar é uma forma que o professor dispõe para mediar à relação entre os saberes e os educandos, proporcionando uma aprendizagem mais fácil e prazerosa. Este trabalho é resultado de uma pesquisa que buscou identificar de que maneira o lúdico vem sendo utilizado como instrumento pedagógico no trabalho docente nas turmas da educação infantil, tendo como foco investigativo a escola Nossa Senhora do Perpétuo, localizada numa comunidade ribeirinha de Abaetetuba-Pará. A pesquisa teve embasamento teórico de Kishimoto (2011); Venturini (2016); Sommerhalder e Alves (2011); Klassmann (2013); Rocha (2014); entre outros. No decorrer da pesquisa tornou-se necessário além da investigação teórica, fazer um trabalho de campo na localidade ribeirinha onde está inserida a escola, possibilitando a realização de uma observação direta numa sala de aula da educação infantil. As análises possuem como base principal o trabalho dos professores, a contextualização teórica e, a maneira como a gestão subsidia o trabalho dentro das escolas enfatizando amplamente o contexto que cada educando está inserido. Obtendo como resultado a aplicação de ações didáticas condizentes com a base teórica discutida, as atividades lúdicas apresentadas no final da pesquisa refletem a necessidade da inclusão das brincadeiras no cotidiano escolar para a facilitação no processo de aprendizagem. 2023-01-13T18:17:21Z 2023-01-13T18:17:21Z 2022-07-13 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação - Artigo FARIAS, Ramon Pantoja. O lúdico como instrumento facilitador para o ensino nas turmas da educação infantil da escola do campo. Orientadora: Maria do Socorro Pereira Lima. 2022. 18 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação e Ciências Sociais, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4989. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4989 Acesso Aberto 1 CD-ROM |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Lúdico Processo de ensino e Aprendizagem Práticas pedagógicas Ação docente Playful Learning and Reaching process Pedagogical practices Teacher action CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Lúdico Processo de ensino e Aprendizagem Práticas pedagógicas Ação docente Playful Learning and Reaching process Pedagogical practices Teacher action CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO FARIAS, Ramon Pantoja O lúdico como instrumento facilitador para o ensino nas turmas da educação infantil da escola do campo |
topic_facet |
Lúdico Processo de ensino e Aprendizagem Práticas pedagógicas Ação docente Playful Learning and Reaching process Pedagogical practices Teacher action CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
He ludic in addition to a school content is a way that the teacher has to mediate the relationship between knowledge and students, providing an easier and more pleasant learning. This work is the result of a research that sought to identify how play has been used as a pedagogical tool in teaching work in early childhood education classes, having as an investigative focus the Nossa Senhora do Perpétuo school, located in a riverside community in Abaetetuba-Pará. The research was theoretically based on Kishimoto (2011); Venturini (2016); Sommerhalder and Alves (2011); Klassmann (2013); Rocha (2014); between others. In the course of the research, it became necessary, in addition to the theoretical investigation, to carry out fieldwork in the riverside location where the school is located, making it possible to carry out a direct observation in a kindergarten classroom. The analyzes have as their main basis the work of teachers, the theoretical contextualization and the way in which the management subsidizes the work within the schools, emphasizing broadly the context that each student is inserted. Obtaining as a result the application of didactic actions consistent with the theoretical basis discussed, the ludic activities presented at the end of the research reflect the need to include games in the school routine to facilitate the learning process. |
author_additional |
LIMA, Maria do Socorro Pereira |
author_additionalStr |
LIMA, Maria do Socorro Pereira |
format |
Artigo |
author |
FARIAS, Ramon Pantoja |
title |
O lúdico como instrumento facilitador para o ensino nas turmas da educação infantil da escola do campo |
title_short |
O lúdico como instrumento facilitador para o ensino nas turmas da educação infantil da escola do campo |
title_full |
O lúdico como instrumento facilitador para o ensino nas turmas da educação infantil da escola do campo |
title_fullStr |
O lúdico como instrumento facilitador para o ensino nas turmas da educação infantil da escola do campo |
title_full_unstemmed |
O lúdico como instrumento facilitador para o ensino nas turmas da educação infantil da escola do campo |
title_sort |
o lúdico como instrumento facilitador para o ensino nas turmas da educação infantil da escola do campo |
publishDate |
2023 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/4989 |
_version_ |
1787155365466472448 |
score |
11.755432 |