/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Sequência propositiva do Teorema de Pitágoras com uso do Geogebra para o 9º ano do ensino fundamental
The present work guides a discussion regarding the use of digital technologies regarding the teaching and learning of Mathematics, in view of this factor, with the use of the Geogebra software, a didactic sequence of the Pythagorean Theorem was created, to be applied in a 9th grade class. year of...
Autor principal: | COSTA, Alaíne Lopes |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6193 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6193 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-61932023-09-21T03:05:41Z Sequência propositiva do Teorema de Pitágoras com uso do Geogebra para o 9º ano do ensino fundamental COSTA, Alaíne Lopes BRAGA, Roberta Modesto http://lattes.cnpq.br/3004012674017274 Teorema de Pitágoras Sequência didática Ensino - Aprendizagem Geogebra Pythagorean theorem Following teaching Teaching Learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA The present work guides a discussion regarding the use of digital technologies regarding the teaching and learning of Mathematics, in view of this factor, with the use of the Geogebra software, a didactic sequence of the Pythagorean Theorem was created, to be applied in a 9th grade class. year of elementary school, it is worth mentioning that this research has a propositional expository character. The purpose of carrying out this didactic sequence, since Mathematics is considered difficult by many students, is to bring a more dynamic, interactive and meaningful way for students to work with mathematical content. In this way, the dicactic sequence with the use of Geogebra can instigate the pleasure in the study of mathematical contentes, and with Regard to the contente on the Pythagorean Theorem, enhance the dynamic understanding of this theorem, Leading students to a perspective diferente from the one commonly seem in classroom, on the blackboard. O presente trabalho objetiva elaborar e discutir uma sequência didática propositiva com a temática Teorema de Pitágoras em um ambiente tecnológico interativo que é o software Geogebra para implementação em salas de aula do 9º ano do Ensino Fundamental. Essa sequência é composta por atividades que trazem relações que compõem o Teorema de Pitágoras, até a sua demonstração e generalização. Trata- se de uma pesquisa de natureza qualitativa exploratória, de caráter expositivo propositivo. Desse modo, a sequência didática com o uso do Geogebra pode instigar o prazer pelo estudo de conteúdos matemáticos, e no que tange ao conteúdo sobre Teorema de Pitágoras, potencializar a compreensão dinâmica desse teorema, levando os estudantes a uma perspectiva diferente da vista comumente em sala de aula, na lousa. 2023-09-20T17:27:52Z 2023-09-20T17:27:52Z 2022-12-16 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação COSTA, Alaíne Lopes. Sequência propositiva do Teorema de Pitágoras com uso do Geogebra para o 9º ano do ensino fundamental. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Matemática, Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2022. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6193. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6193 Acesso Aberto Disponível via internet no e-mail: bibufpacastanhal@gmail.com |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Teorema de Pitágoras Sequência didática Ensino - Aprendizagem Geogebra Pythagorean theorem Following teaching Teaching Learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
spellingShingle |
Teorema de Pitágoras Sequência didática Ensino - Aprendizagem Geogebra Pythagorean theorem Following teaching Teaching Learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA COSTA, Alaíne Lopes Sequência propositiva do Teorema de Pitágoras com uso do Geogebra para o 9º ano do ensino fundamental |
topic_facet |
Teorema de Pitágoras Sequência didática Ensino - Aprendizagem Geogebra Pythagorean theorem Following teaching Teaching Learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
description |
The present work guides a discussion regarding the use of digital technologies
regarding the teaching and learning of Mathematics, in view of this factor, with the use
of the Geogebra software, a didactic sequence of the Pythagorean Theorem was
created, to be applied in a 9th grade class. year of elementary school, it is worth
mentioning that this research has a propositional expository character. The purpose of
carrying out this didactic sequence, since Mathematics is considered difficult by many
students, is to bring a more dynamic, interactive and meaningful way for students to
work with mathematical content. In this way, the dicactic sequence with the use of
Geogebra can instigate the pleasure in the study of mathematical contentes, and with
Regard to the contente on the Pythagorean Theorem, enhance the dynamic
understanding of this theorem, Leading students to a perspective diferente from the
one commonly seem in classroom, on the blackboard. |
author_additional |
BRAGA, Roberta Modesto |
author_additionalStr |
BRAGA, Roberta Modesto |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
COSTA, Alaíne Lopes |
title |
Sequência propositiva do Teorema de Pitágoras com uso do Geogebra para o 9º ano do ensino fundamental |
title_short |
Sequência propositiva do Teorema de Pitágoras com uso do Geogebra para o 9º ano do ensino fundamental |
title_full |
Sequência propositiva do Teorema de Pitágoras com uso do Geogebra para o 9º ano do ensino fundamental |
title_fullStr |
Sequência propositiva do Teorema de Pitágoras com uso do Geogebra para o 9º ano do ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
Sequência propositiva do Teorema de Pitágoras com uso do Geogebra para o 9º ano do ensino fundamental |
title_sort |
sequência propositiva do teorema de pitágoras com uso do geogebra para o 9º ano do ensino fundamental |
publishDate |
2023 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6193 |
_version_ |
1787238478270955520 |
score |
11.753896 |