Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

Educação Infantil e os desafios do trabalho docente durante a pandemia: relato de experiência

In this work, the purpose was to report the experiences of the students of the Degree Course in Pedagogy, year 2019 morning, in the Supervised Internship in Early Childhood Education during the Covid-19 pandemic in a public school in the municipality of Altamira – PA, Thus, our objective was to a...

ver descrição completa

Autor principal: OLIVEIRA, Hellyna Viana
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6273
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6273
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-62732023-10-21T03:05:22Z Educação Infantil e os desafios do trabalho docente durante a pandemia: relato de experiência OLIVEIRA, Hellyna Viana FREITAS, Léia Gonçalves de http://lattes.cnpq.br/4829920653020369 https://orcid.org/0000-0003-1852-1106 Estágio Supervisionado Educação Infantil Pandemia Experiência Covid-19 Supervised Internship Early Childhood Education Pandemic Experience CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO In this work, the purpose was to report the experiences of the students of the Degree Course in Pedagogy, year 2019 morning, in the Supervised Internship in Early Childhood Education during the Covid-19 pandemic in a public school in the municipality of Altamira – PA, Thus, our objective was to analyze the socialization process between the teacher, academics and the children of the Pré I class, problematizing the question:How did the socialization process occur during the internship and what are the difficulties experienced by the teacher, academics and students? The methodology used was the field research with the subsequence of the observation tool, participation and elaboration of a plan of activities that helped in the pedagogical preparation of attendance to the students of the classes of kindergarten I. Parallel to this, we made a literature review on the pedagogical practices in the time of pandemic in the area of early childhood education and also on the importance of the internship in the formation of the teacher. After data analysis, the results showed that despite the internship being remote, the pedagogy students were able to have this immersion in the reality of a classroom, because playful pedagogical materials, lesson plan and ornamentation of the classroom were produced to receive students in the return to classroom classes. Neste trabalho, o propósito foi relatar as vivências dos discentes do Curso de Licenciatura em Pedagogia, ano 2019 matutino, no Estágio Supervisionado na Educação Infantil durante a pandemia da Covid-19 em uma escola pública do município de Altamira-PA, assim nosso objetivo foi analisar o processo de socialização entre a professora, acadêmicos e as crianças da turma do Pre I problematizando a questão: como ocorreu o processo de socialização durante o estágio e quais as dificuldades vivenciada pela professora, acadêmicos e os alunos? A metodologia utilizada foi a pesquisa de campo com a subsequência da ferramenta de observação, participação e elaboração de um plano de atividades que auxiliaram na preparação pedagógica de atendimento aos alunos das turmas de Pré I. Paralelo a isso, fizemos uma revisão de literatura sobre as práticas pedagógicas no tempo de pandemia na área da educação infantil e também sobre a importância do estágio na formação do professor. Após a análise dos dados os resultados apontaram que apesar do estágio ser remoto os acadêmicos de pedagogia conseguiram ter essa imersão da realidade de uma sala de aula, pois foram produzidos materiais pedagógicos lúdicos, plano de aula e ornamentação da sala de aula para receber os alunos no retorno às aulas presenciais. 2023-10-20T14:05:55Z 2023-10-20T14:05:55Z 2023-06-28 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação OLIVEIRA, Hellyna Viana. Educação Infantil e os desafios do trabalho docente durante a pandemia: relato de experiência. Orientadora: Léia Gonçalves de Freitas. 2023. 32 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciado em Pedagogia) - Faculdade de Educação, Campus Universitário de Altamira, Universidade Federal do Pará, Altamira, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6273 Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6273 Acesso Aberto Disponível via correio eletrônico: bibaltamira@ufpa.br
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Estágio Supervisionado
Educação Infantil
Pandemia
Experiência
Covid-19
Supervised Internship
Early Childhood Education
Pandemic
Experience
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Estágio Supervisionado
Educação Infantil
Pandemia
Experiência
Covid-19
Supervised Internship
Early Childhood Education
Pandemic
Experience
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
OLIVEIRA, Hellyna Viana
Educação Infantil e os desafios do trabalho docente durante a pandemia: relato de experiência
topic_facet Estágio Supervisionado
Educação Infantil
Pandemia
Experiência
Covid-19
Supervised Internship
Early Childhood Education
Pandemic
Experience
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description In this work, the purpose was to report the experiences of the students of the Degree Course in Pedagogy, year 2019 morning, in the Supervised Internship in Early Childhood Education during the Covid-19 pandemic in a public school in the municipality of Altamira – PA, Thus, our objective was to analyze the socialization process between the teacher, academics and the children of the Pré I class, problematizing the question:How did the socialization process occur during the internship and what are the difficulties experienced by the teacher, academics and students? The methodology used was the field research with the subsequence of the observation tool, participation and elaboration of a plan of activities that helped in the pedagogical preparation of attendance to the students of the classes of kindergarten I. Parallel to this, we made a literature review on the pedagogical practices in the time of pandemic in the area of early childhood education and also on the importance of the internship in the formation of the teacher. After data analysis, the results showed that despite the internship being remote, the pedagogy students were able to have this immersion in the reality of a classroom, because playful pedagogical materials, lesson plan and ornamentation of the classroom were produced to receive students in the return to classroom classes.
author_additional FREITAS, Léia Gonçalves de
author_additionalStr FREITAS, Léia Gonçalves de
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author OLIVEIRA, Hellyna Viana
title Educação Infantil e os desafios do trabalho docente durante a pandemia: relato de experiência
title_short Educação Infantil e os desafios do trabalho docente durante a pandemia: relato de experiência
title_full Educação Infantil e os desafios do trabalho docente durante a pandemia: relato de experiência
title_fullStr Educação Infantil e os desafios do trabalho docente durante a pandemia: relato de experiência
title_full_unstemmed Educação Infantil e os desafios do trabalho docente durante a pandemia: relato de experiência
title_sort educação infantil e os desafios do trabalho docente durante a pandemia: relato de experiência
publishDate 2023
url https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6273
_version_ 1787238511686975488
score 11.753896