/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Educação Infantil e os desafios do trabalho docente durante a pandemia: relato de experiência
In this work, the purpose was to report the experiences of the students of the Degree Course in Pedagogy, year 2019 morning, in the Supervised Internship in Early Childhood Education during the Covid-19 pandemic in a public school in the municipality of Altamira – PA, Thus, our objective was to a...
Autor principal: | OLIVEIRA, Hellyna Viana |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6273 |
id |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6273 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-62732023-10-21T03:05:22Z Educação Infantil e os desafios do trabalho docente durante a pandemia: relato de experiência OLIVEIRA, Hellyna Viana FREITAS, Léia Gonçalves de http://lattes.cnpq.br/4829920653020369 https://orcid.org/0000-0003-1852-1106 Estágio Supervisionado Educação Infantil Pandemia Experiência Covid-19 Supervised Internship Early Childhood Education Pandemic Experience CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO In this work, the purpose was to report the experiences of the students of the Degree Course in Pedagogy, year 2019 morning, in the Supervised Internship in Early Childhood Education during the Covid-19 pandemic in a public school in the municipality of Altamira – PA, Thus, our objective was to analyze the socialization process between the teacher, academics and the children of the Pré I class, problematizing the question:How did the socialization process occur during the internship and what are the difficulties experienced by the teacher, academics and students? The methodology used was the field research with the subsequence of the observation tool, participation and elaboration of a plan of activities that helped in the pedagogical preparation of attendance to the students of the classes of kindergarten I. Parallel to this, we made a literature review on the pedagogical practices in the time of pandemic in the area of early childhood education and also on the importance of the internship in the formation of the teacher. After data analysis, the results showed that despite the internship being remote, the pedagogy students were able to have this immersion in the reality of a classroom, because playful pedagogical materials, lesson plan and ornamentation of the classroom were produced to receive students in the return to classroom classes. Neste trabalho, o propósito foi relatar as vivências dos discentes do Curso de Licenciatura em Pedagogia, ano 2019 matutino, no Estágio Supervisionado na Educação Infantil durante a pandemia da Covid-19 em uma escola pública do município de Altamira-PA, assim nosso objetivo foi analisar o processo de socialização entre a professora, acadêmicos e as crianças da turma do Pre I problematizando a questão: como ocorreu o processo de socialização durante o estágio e quais as dificuldades vivenciada pela professora, acadêmicos e os alunos? A metodologia utilizada foi a pesquisa de campo com a subsequência da ferramenta de observação, participação e elaboração de um plano de atividades que auxiliaram na preparação pedagógica de atendimento aos alunos das turmas de Pré I. Paralelo a isso, fizemos uma revisão de literatura sobre as práticas pedagógicas no tempo de pandemia na área da educação infantil e também sobre a importância do estágio na formação do professor. Após a análise dos dados os resultados apontaram que apesar do estágio ser remoto os acadêmicos de pedagogia conseguiram ter essa imersão da realidade de uma sala de aula, pois foram produzidos materiais pedagógicos lúdicos, plano de aula e ornamentação da sala de aula para receber os alunos no retorno às aulas presenciais. 2023-10-20T14:05:55Z 2023-10-20T14:05:55Z 2023-06-28 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação OLIVEIRA, Hellyna Viana. Educação Infantil e os desafios do trabalho docente durante a pandemia: relato de experiência. Orientadora: Léia Gonçalves de Freitas. 2023. 32 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciado em Pedagogia) - Faculdade de Educação, Campus Universitário de Altamira, Universidade Federal do Pará, Altamira, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6273 Acesso em:. https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6273 Acesso Aberto Disponível via correio eletrônico: bibaltamira@ufpa.br |
institution |
Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
collection |
MonografiaUFPA |
topic |
Estágio Supervisionado Educação Infantil Pandemia Experiência Covid-19 Supervised Internship Early Childhood Education Pandemic Experience CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
spellingShingle |
Estágio Supervisionado Educação Infantil Pandemia Experiência Covid-19 Supervised Internship Early Childhood Education Pandemic Experience CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO OLIVEIRA, Hellyna Viana Educação Infantil e os desafios do trabalho docente durante a pandemia: relato de experiência |
topic_facet |
Estágio Supervisionado Educação Infantil Pandemia Experiência Covid-19 Supervised Internship Early Childhood Education Pandemic Experience CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
In this work, the purpose was to report the experiences of the students of the Degree Course in
Pedagogy, year 2019 morning, in the Supervised Internship in Early Childhood Education
during the Covid-19 pandemic in a public school in the municipality of Altamira – PA, Thus,
our objective was to analyze the socialization process between the teacher, academics and the
children of the Pré I class, problematizing the question:How did the socialization process
occur during the internship and what are the difficulties experienced by the teacher, academics
and students? The methodology used was the field research with the subsequence of the
observation tool, participation and elaboration of a plan of activities that helped in the
pedagogical preparation of attendance to the students of the classes of kindergarten I. Parallel
to this, we made a literature review on the pedagogical practices in the time of pandemic in
the area of early childhood education and also on the importance of the internship in the
formation of the teacher. After data analysis, the results showed that despite the internship
being remote, the pedagogy students were able to have this immersion in the reality of a
classroom, because playful pedagogical materials, lesson plan and ornamentation of the
classroom were produced to receive students in the return to classroom classes. |
author_additional |
FREITAS, Léia Gonçalves de |
author_additionalStr |
FREITAS, Léia Gonçalves de |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
author |
OLIVEIRA, Hellyna Viana |
title |
Educação Infantil e os desafios do trabalho docente durante a pandemia: relato de experiência |
title_short |
Educação Infantil e os desafios do trabalho docente durante a pandemia: relato de experiência |
title_full |
Educação Infantil e os desafios do trabalho docente durante a pandemia: relato de experiência |
title_fullStr |
Educação Infantil e os desafios do trabalho docente durante a pandemia: relato de experiência |
title_full_unstemmed |
Educação Infantil e os desafios do trabalho docente durante a pandemia: relato de experiência |
title_sort |
educação infantil e os desafios do trabalho docente durante a pandemia: relato de experiência |
publishDate |
2023 |
url |
https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/handle/prefix/6273 |
_version_ |
1787238511686975488 |
score |
11.753896 |