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Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Proposta de atividades com metodologias ativas no ensino de ondulatória com enfoque na música
This work discusses the importance of using pedagogical methodologies to enable quality teaching and learning of physics for basic education students. In particular, the active methodology will be addressed in line with the fundamentals of Wavemaking, focusing on acoustics, sound waves and music. Th...
Autor principal: | VIEIRA, Antônio Lindomar Silva |
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Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2023
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Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6489 |
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oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-64892023-12-30T03:06:15Z Proposta de atividades com metodologias ativas no ensino de ondulatória com enfoque na música VIEIRA, Antônio Lindomar Silva ALEIXO, Vicente Ferrer Pureza http://lattes.cnpq.br/7675487407307418 https://orcid.org/0000-0002-6048-3329 Metodologias ativas Trilhas sonoras Música Ensino Aprendizagem Física Active methodologies Soundtracks Music Teaching Learning Physics CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA This work discusses the importance of using pedagogical methodologies to enable quality teaching and learning of physics for basic education students. In particular, the active methodology will be addressed in line with the fundamentals of Wavemaking, focusing on acoustics, sound waves and music. This study analyzes the benefits and challenges faced by teachers and students when using this teaching resource, based on a complementary review of the literature from the perspective of Vygotsky and Piaget. Furthermore, the following are presented: (1) practical examples and concepts relevant to music; (2) how the study of music can contribute to the development of learning in physics in elementary and high school despite involving complex terms. Based on this, it is clear that teaching and learning end up becoming a mutual process, between the content presented by the teacher and the practice based on the experiments that students present on the subjects of exact sciences. Next, the previously mentioned contents are exemplified in greater depth, through an application proposal using the following strategies: problem-based learning; project-based learning; invested classroom and inquiry-based learning. Finally, these strategies are modeled in the context for teaching Wave Physics (sound waves, frequencies, soundtracks and others). O presente trabalho discute a importância do uso de metodologias pedagógicas para viabilizar o ensino e a aprendizagem de física, com qualidade, aos estudantes da educação básica. Em especial, será abordada a metodologia ativa em consonância aos fundamentos da Ondulatória, com enfoque em acústica, ondas sonoras e música. Este estudo analisa os benefícios e os desafios enfrentados por docentes e discentes ao utilizar este recurso didático, a partir de uma revisão complementar da literatura na visão de Vygotsky e Piaget. Além disso, são apresentados: (1) exemplos práticos e conceitos pertinentes à música; (2) como o estudo da música pode contribuir para o desenvolvimento do aprendizado em física no Ensino Fundamental e Médio apesar de envolver termos complexos. Com base nisso, é percebido que o ensino e aprendizagem acabam se tornando um processo mútuo, entre o conteúdo apresentado pelo docente e a prática baseada nas experimentações que os discentes apresentam sobre os assuntos das ciências exatas. Na sequência, são exemplificados, com maior profundidade os conteúdos mencionados anteriormente, através de uma proposta de aplicação utilizando as seguintes estratégias: aprendizagem baseada em problemas; aprendizagem baseada em projetos; sala de aula investida e aprendizagem baseada por investigação. Por fim, essas estratégias são modeladas no contexto para o ensino de Física Ondulatória (ondas sonoras, frequências, trilhas sonoras e outros). 2023-12-29T21:44:45Z 2023-12-29T21:44:45Z 2023-12-04 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação VIEIRA, Antônio Lindomar Silva. Proposta de atividades com metodologias ativas no ensino de ondulatória com enfoque na música. Orientador: Vicente Ferrer Pureza Aleixo. 2023. 41 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física) – Campus Universitário de Ananindeua, Universidade Federal do Pará, Ananindeua, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6489. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6489 Acesso Aberto Disponível na internet via Sagitta |
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Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
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This work discusses the importance of using pedagogical methodologies to enable quality teaching and learning of physics for basic education students. In particular, the active methodology will be addressed in line with the fundamentals of Wavemaking, focusing on acoustics, sound waves and music. This study analyzes the benefits and challenges faced by teachers and students when using this teaching resource, based on a complementary review of the literature from the perspective of Vygotsky and Piaget. Furthermore, the following are presented: (1) practical examples and concepts relevant to music; (2) how the study of music can contribute to the development of learning in physics in elementary and high school despite involving complex terms. Based on this, it is clear that teaching and learning end up becoming a mutual process, between the content presented by the teacher and the practice based on the experiments that students present on the subjects of exact sciences. Next, the previously mentioned contents are exemplified in greater depth, through an application proposal using the following strategies: problem-based learning; project-based learning; invested classroom and inquiry-based learning. Finally, these strategies are modeled in the context for teaching Wave Physics (sound waves, frequencies, soundtracks and others). |
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