Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação

A produção textual escrita em sala de aula pelos alunos do 6° ano da escola José Maria de Moraes de Barcarena – PA

The present study, has as its theme The Textual Production written by the 6th grade students from José Maria de Moraes in Barcarena-Pa, is about an analysis proposal and intervention of Teaching-Learning Portuguese Language, with regard to the production of written texts in the classroom. The main o...

ver descrição completa

Autor principal: BELTRÃO, Francilene Lima
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Publicado em: 2024
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6632
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-6632
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-66322024-01-31T03:05:08Z A produção textual escrita em sala de aula pelos alunos do 6° ano da escola José Maria de Moraes de Barcarena – PA BELTRÃO, Francilene Lima CENTURIÓN, Sara Concepción Chena http://lattes.cnpq.br/9544832461377054 Língua portuguesa Ensino – Aprendizagem Produção escrita Sequência didática Portuguese language Teaching-Learning Written production Didactic sequence CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA The present study, has as its theme The Textual Production written by the 6th grade students from José Maria de Moraes in Barcarena-Pa, is about an analysis proposal and intervention of Teaching-Learning Portuguese Language, with regard to the production of written texts in the classroom. The main objective of this study was to reflect on the practices of Portuguese classes, and based on CPNs (1998), Antunes (2003), Dolz e Schneuwly (2004), Bakhtin (2006), Geraldi (2008), Marcuschi (2008a, 2008b), Santos Van (2008), Ribeiro (2009), Dionísio (2010) e Santos Leo (2013), present theoretical-methodological proposals for teaching about textual production written in Portuguese classes. The action research begun with interviewing the school principals and coordinators to present the project proposals and desired goals. It was developed through the observation of the school space and through the target audience’s meeting. Then, a questionnaire was applied to the Portuguese teachers referring to their methodologies in the classroom and, regarding their considerations in relation to the potentialities and difficulties identified in the student. The questionnaire was also carried out with the students from a chosen class, to check their experiences and skills, regarding their reading and writing production. It was concluded, then, with the intervention through a Didactic Sequence on the Textual Genre Argumentative Letter of Complaint and Request, plus the quantitative (questionnaires) and qualitative (student productions) results obtained in the data collection throughout the research. O presente trabalho, com o tema A produção textual escrita pelos alunos do 6º ano da escola José Maria de Moraes de Barcarena-Pa, trata-se de uma proposta de análise e intervenção sobre o Ensino-Aprendizagem de Língua Portuguesa, no que diz respeito à produção de textos escritos em sala de aula. O mesmo teve como objetivo principal refletir sobre as práticas das aulas de português, e, com base nos PCNs (1998), Antunes (2003), Dolz e Schneuwly (2004), Bakhtin (2006), Geraldi (2008), Marcuschi (2008a, 2008b), Santos Van (2008), Ribeiro (2009), Dionísio (2010) e Santos Leo (2013), apresentar propostas teórico-metodológicas para o ensino acerca da produção textual escrita nas aulas de português. A pesquisa-ação iniciou-se com entrevistas aos diretores e coordenadores da escola, para apresentarmos-lhes as propostas do projeto e os objetivos desejados. Desenvolveu-se por meio da observação pelo espaço escolar e por meio do contato com o público alvo. Em seguida, aplicou-se aos professores de língua portuguesa um questionário referente às suas metodologias em sala de aula e, referente às suas considerações em relação às potencialidades e dificuldades identificadas no aluno. A aplicação do questionário também foi realizada com os alunos da turma escolhida, para sondar suas experiências e habilidades quanto à leitura e produção escrita. Concluiu-se, então, com a intervenção através de uma Sequência Didática sobre o Gênero Textual Carta Argumentativa de Reclamação e Solicitação, acrescida dos resultados quantitativos (questionários) e qualitativos (produções dos alunos) obtidos na coleta de dados ao longo da pesquisa. 2024-01-30T18:36:07Z 2024-01-30T18:36:07Z 2016 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação BELTRÃO, Francilene Lima. A produção textual escrita em sala de aula pelos alunos do 6° ano da escola José Maria de Moraes de Barcarena – PA. Orientadora: Sara Concepción Chena Centurión. 2016. 103 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras – Língua Portuguesa) – Faculdade de Ciências da Linguagem, Campus Universitário de Abaetetuba, Universidade Federal do Pará, Abaetetuba, 2016. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6632. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6632 Acesso Aberto 1 CD-ROM
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Língua portuguesa
Ensino – Aprendizagem
Produção escrita
Sequência didática
Portuguese language
Teaching-Learning
Written production
Didactic sequence
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
spellingShingle Língua portuguesa
Ensino – Aprendizagem
Produção escrita
Sequência didática
Portuguese language
Teaching-Learning
Written production
Didactic sequence
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
BELTRÃO, Francilene Lima
A produção textual escrita em sala de aula pelos alunos do 6° ano da escola José Maria de Moraes de Barcarena – PA
topic_facet Língua portuguesa
Ensino – Aprendizagem
Produção escrita
Sequência didática
Portuguese language
Teaching-Learning
Written production
Didactic sequence
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
description The present study, has as its theme The Textual Production written by the 6th grade students from José Maria de Moraes in Barcarena-Pa, is about an analysis proposal and intervention of Teaching-Learning Portuguese Language, with regard to the production of written texts in the classroom. The main objective of this study was to reflect on the practices of Portuguese classes, and based on CPNs (1998), Antunes (2003), Dolz e Schneuwly (2004), Bakhtin (2006), Geraldi (2008), Marcuschi (2008a, 2008b), Santos Van (2008), Ribeiro (2009), Dionísio (2010) e Santos Leo (2013), present theoretical-methodological proposals for teaching about textual production written in Portuguese classes. The action research begun with interviewing the school principals and coordinators to present the project proposals and desired goals. It was developed through the observation of the school space and through the target audience’s meeting. Then, a questionnaire was applied to the Portuguese teachers referring to their methodologies in the classroom and, regarding their considerations in relation to the potentialities and difficulties identified in the student. The questionnaire was also carried out with the students from a chosen class, to check their experiences and skills, regarding their reading and writing production. It was concluded, then, with the intervention through a Didactic Sequence on the Textual Genre Argumentative Letter of Complaint and Request, plus the quantitative (questionnaires) and qualitative (student productions) results obtained in the data collection throughout the research.
author_additional CENTURIÓN, Sara Concepción Chena
author_additionalStr CENTURIÓN, Sara Concepción Chena
format Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
author BELTRÃO, Francilene Lima
title A produção textual escrita em sala de aula pelos alunos do 6° ano da escola José Maria de Moraes de Barcarena – PA
title_short A produção textual escrita em sala de aula pelos alunos do 6° ano da escola José Maria de Moraes de Barcarena – PA
title_full A produção textual escrita em sala de aula pelos alunos do 6° ano da escola José Maria de Moraes de Barcarena – PA
title_fullStr A produção textual escrita em sala de aula pelos alunos do 6° ano da escola José Maria de Moraes de Barcarena – PA
title_full_unstemmed A produção textual escrita em sala de aula pelos alunos do 6° ano da escola José Maria de Moraes de Barcarena – PA
title_sort produção textual escrita em sala de aula pelos alunos do 6° ano da escola josé maria de moraes de barcarena – pa
publishDate 2024
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/6632
_version_ 1796836684170526720
score 11.674752