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Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação
Projeto escola de tempo integral no estado do Pará : um estudo a partir da Escola Estadual Maria Conôr em Castanhal/PA
Full-time education has been a topic under discussion in Brazil since the first decades of the twentieth century, in the State of Pará, in 2012, the respective Integral School project was implemented with the aim of improving the education offered by the State. This Course Completion Work analyze...
Autor principal: | SANTOS, Lucilene do Socorro da Costa |
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Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação |
Publicado em: |
2018
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/721 |
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oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-7212020-09-06T20:03:32Z Projeto escola de tempo integral no estado do Pará : um estudo a partir da Escola Estadual Maria Conôr em Castanhal/PA SANTOS, Lucilene do Socorro da Costa RIBEIRO, Madison Rocha http://lattes.cnpq.br/8046770697856492 Educação integral Políticas públicas Castanhal (PA) CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS Full-time education has been a topic under discussion in Brazil since the first decades of the twentieth century, in the State of Pará, in 2012, the respective Integral School project was implemented with the aim of improving the education offered by the State. This Course Completion Work analyzes the development of the full-time school project in the State of Pará, based on the Maria Conôr State School located in the municipality of Castanhal / PA, the project was implemented in 2013, attending the classes of the third, fourth and fifth year of primary education with students between the ages of 9 and 14 The study focused on the analysis of the project, its organization and functioning, the limits presented by it, as well as its contribution to the teaching process of students. This is a qualitative approach in which a field research was carried out, in which a structured interview was conducted with two teachers and the director of the teaching unit, documentary analysis of the resolution on the fulltime school project of the State of Pará and bibliographical readings of authors such as: ARROYO (1988); (PARO, 1988) and CAVALIERE (2002), among others, who discuss the theme in question. The study revealed that the full-time school project of the State of Pará implemented in the researched school does not have the necessary support on the part of the Secretary of Education, because the proposal announced at the beginning of the implementation of the aforementioned project was not materialized, a fact that harms the operation of the project.The conception of full time education of the subjects who work in the project is the conception of assistance. the school has been able to consolidate partnerships that contribute significantly to the actions that the school does and that, despite the lack of support, training for the professionals involved in the project, the school maintains its functioning by executing the activities developed in the project in accordance with the reality of the school unit because it understands that it is a project that contributes significantly to the process of teaching learning, which facilitates student development. A educação em tempo integral é um tema em discussão no Brasil desde as primeiras décadas do século XX, no Estado do Pará foi implantado, em 2012, o respectivo projeto escola de Tempo Integral, com o intuito de aprimorar a educação ofertada pelo referido Estado. Este Trabalho de Conclusão de Curso analisa o desenvolvimento do projeto escola de tempo integral no âmbito do Estado do Pará, tendo como base a escola Estadual Maria Conôr situada no município de Castanhal/PA, o projeto foi implantado em 2013 atendendo as turmas do terceiro, quarto e quinto ano do ensino fundamental com alunos entre 09 e 14 anos de idade O estudo se dedicou a analise do projeto, sua organização e funcionamento, limites apresentados pelo mesmo, bem como sua contribuição para o processo de ensino aprendizagem dos alunos. Trata-se de uma abordagem qualitativa em que foi realizada uma pesquisa de campo, em que foi realizada uma entrevista estruturada com duas professoras e a diretora da unidade de ensino, analise documental da resolução que dispõe sobre o projeto escola de tempo integral do Estado do Pará e leituras bibliográficas de autores como: ARROYO (1988); (PARO (1988) e CAVALIERE (2002), dentre outros que discutem o tema em questão. O estudo revelou que o projeto escola de tempo integral do Estado do Pará implantado na escola pesquisada não tem o apoio necessário por parte da Secretaria de Educação, pois a proposta anunciada no inicio da implantação do referido projeto não foi concretizada, fato este que prejudica o funcionamento do projeto. A concepção de educação em tempo integral dos sujeitos que atuam no projeto é a concepção de cunho assistencialista. O estudo mostra também que por intermédio do projeto a escola conseguiu consolidar parcerias que contribuem de forma significativa nas ações que a escola realiza. e que apesar da falta de apoio, de formação para os profissionais que atuam no projeto a escola mantém o funcionamento do mesmo executando as atividades desenvolvidas no projeto de acordo com a realidade da unidade escolar por compreender que se trata de um projeto que contribui de forma significativa para o processo de ensino aprendizagem, que facilita o desenvolvimento dos alunos. 2018-09-21T12:41:20Z 2018-09-21T12:41:20Z 2018 Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação SANTOS, Lucilene do Socorro da Costa. Projeto escola de tempo integral no estado do Pará: um estudo a partir da Escola Estadual Maria Conôr em Castanhal/PA. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) -- Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2018. Disponível em: http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/721. Acesso em:. http://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/721 Acesso Aberto 1 CD-ROM |
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Biblioteca Digital de Monografias - UFPA |
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Maria Conôr State School located in the municipality of Castanhal / PA, the
project was implemented in 2013, attending the classes of the third, fourth and
fifth year of primary education with students between the ages of 9 and 14 The
study focused on the analysis of the project, its organization and functioning,
the limits presented by it, as well as its contribution to the teaching process of
students. This is a qualitative approach in which a field research was carried
out, in which a structured interview was conducted with two teachers and the
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such as: ARROYO (1988); (PARO, 1988) and CAVALIERE (2002), among
others, who discuss the theme in question. The study revealed that the full-time
school project of the State of Pará implemented in the researched school does
not have the necessary support on the part of the Secretary of Education,
because the proposal announced at the beginning of the implementation of the
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the project.The conception of full time education of the subjects who work in the
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