Trabalho de Curso - Graduação - Monografia

Jogos no ensino-aprendizagem de multiplicação no 6º ano

The purpose of this work was to investigate the influence of the game in the teaching learning of Mathematics and to analyze which effects the games can provide to the teaching-learning process of multiplication in the 6th grade. The research carried out is of a qualitative type, subdivided int...

ver descrição completa

Autor principal: LIMA, Cledson Silva
Grau: Trabalho de Curso - Graduação - Monografia
Publicado em: 2024
Assuntos:
Acesso em linha: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7437
id oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-7437
recordtype dspace
spelling oai:https:--bdm.ufpa.br:8443:prefix-74372024-11-19T03:02:38Z Jogos no ensino-aprendizagem de multiplicação no 6º ano LIMA, Cledson Silva THIJM, Gerlândia de Castro Silva http://lattes.cnpq.br/9934039543357877 Jogos Ensino-aprendizagem Games Mathematics teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The purpose of this work was to investigate the influence of the game in the teaching learning of Mathematics and to analyze which effects the games can provide to the teaching-learning process of multiplication in the 6th grade. The research carried out is of a qualitative type, subdivided into two moments: a survey of the literature and application of a survey test and, subsequently, pedagogical intervention through application. A script of structured interviews was planned with the mathematics teacher of the 6th year of Elementary School II, and at the end of each experience with games in the classroom involving the mathematics content, probe tests were carried out among the students of the class. During the research, it was observed how important it is to use games in Mathematics classes, making a more creative and participatory class for the student. It was also found that although the school provides games and manipulative materials in its collection, this methodology is rarely used by teachers and, when used, has little relationship with the learning objectives. Este trabalho teve como finalidade investigar a influência do jogo no ensino aprendizagem da Matemática e analisar quais efeitos os jogos podem propiciar ao processo de ensino-aprendizagem de multiplicação no 6º ano. A pesquisa realizada é do tipo qualitativo subdividida em dois momentos: levantamento da literatura e aplicação de teste de sondagem e, posteriormente, intervenção pedagógica por meio de aplicação. Foi planejado um roteiro de entrevistas estruturadas com o professor de Matemática do 6º ano do Ensino Fundamental II, sendo que, no final de cada experiência com jogos na sala de aula envolvendo o conteúdo de Matemática, foram feitos testes de sondagem entre os estudantes da turma. Durante a pesquisa foi observado o quanto é importante à utilização de jogos nas aulas de Matemática, tornando para o estudante uma aula mais criativa e participativa. Também foi constatado que apesar a escola disponibilizar em seu acervo jogos e materiais manipuláveis, essa metodologia é pouco utilizada pelos professores e, quando utilizada, tem pouca relação com os objetivos de aprendizagem. 2024-11-18T17:40:40Z 2024-11-18T17:40:40Z 2023-08-30 Trabalho de Curso - Graduação - Monografia LIMA, Cledson Silva. Jogos no ensino-aprendizagem de multiplicação no 6º ano. Orientadora: Gerlândia de Castro Silva Thijm. 2023. 55 f. Trabalho de Curso (Licenciatura em Matemática) – Faculdade de Matemática, Campus Universitário de Castanhal, Universidade Federal do Pará, Castanhal, 2023. Disponível em: https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7437. Acesso em:. https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7437 Acesso Aberto Disponível na internet via correio eletrônico: bibufpacastanhal@gmail.com
institution Biblioteca Digital de Monografias - UFPA
collection MonografiaUFPA
topic Jogos
Ensino-aprendizagem
Games
Mathematics teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Jogos
Ensino-aprendizagem
Games
Mathematics teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
LIMA, Cledson Silva
Jogos no ensino-aprendizagem de multiplicação no 6º ano
topic_facet Jogos
Ensino-aprendizagem
Games
Mathematics teaching
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The purpose of this work was to investigate the influence of the game in the teaching learning of Mathematics and to analyze which effects the games can provide to the teaching-learning process of multiplication in the 6th grade. The research carried out is of a qualitative type, subdivided into two moments: a survey of the literature and application of a survey test and, subsequently, pedagogical intervention through application. A script of structured interviews was planned with the mathematics teacher of the 6th year of Elementary School II, and at the end of each experience with games in the classroom involving the mathematics content, probe tests were carried out among the students of the class. During the research, it was observed how important it is to use games in Mathematics classes, making a more creative and participatory class for the student. It was also found that although the school provides games and manipulative materials in its collection, this methodology is rarely used by teachers and, when used, has little relationship with the learning objectives.
author_additional THIJM, Gerlândia de Castro Silva
author_additionalStr THIJM, Gerlândia de Castro Silva
format Trabalho de Curso - Graduação - Monografia
author LIMA, Cledson Silva
title Jogos no ensino-aprendizagem de multiplicação no 6º ano
title_short Jogos no ensino-aprendizagem de multiplicação no 6º ano
title_full Jogos no ensino-aprendizagem de multiplicação no 6º ano
title_fullStr Jogos no ensino-aprendizagem de multiplicação no 6º ano
title_full_unstemmed Jogos no ensino-aprendizagem de multiplicação no 6º ano
title_sort jogos no ensino-aprendizagem de multiplicação no 6º ano
publishDate 2024
url https://bdm.ufpa.br/jspui/handle/prefix/7437
_version_ 1829093109564178432
score 11.753896