/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Dissertação
A importância da divulgação científica em processos formativos de professores no ensino tecnológico
Research in the scope of the Post-Graduate Program in Technological Teaching, at the Federal Institute of Education, Science and Technology, which discusses the importance of Scientific Divulgation for Teacher Training Processes, taking as a guiding reference the contributions of authors whose id...
Autor principal: | Andrade, Tatiane Sabino da Silva de |
---|---|
Grau: | Dissertação |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Instituto Federal do Amazonas
2018
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/78 |
id |
oai:localhost:4321-78 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:4321-782018-05-24T20:09:45Z A importância da divulgação científica em processos formativos de professores no ensino tecnológico Andrade, Tatiane Sabino da Silva de Gonzaga, Amarildo Menezes http://lattes.cnpq.br/2786554010520173 Gonzaga, Amarildo Menezes http://lattes.cnpq.br/2786554010520173 Azevedo, Rosa Oliveira Marins http://lattes.cnpq.br/3056605003492861 Gonçalves, Carolina Brandão http://lattes.cnpq.br/8487067754847351 Formação de professores Ensino tecnológico Comunicação científica Divulgação científica Difusão científica CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL Research in the scope of the Post-Graduate Program in Technological Teaching, at the Federal Institute of Education, Science and Technology, which discusses the importance of Scientific Divulgation for Teacher Training Processes, taking as a guiding reference the contributions of authors whose ideas harmonize with Proposal of this research, being: the advisor, the studied researchers, added to the answers of the participants in the data collection. The general objective is to: Understand what teachers in continuing education think about the importance of Scientific Dissemination in Teacher Training Processes, to elaborate a process / product, this being an event whose focus is the Scientific Divulgação for the formation Of teachers. Four specific objectives were structured to support the General Objective, namely: a) To discuss approaches related to Teacher Training Processes; B) To establish relationships between Scientific Dissemination and Scientific Communication, considering their differences and contributions to the Dissemination of Processes and Products for Teacher Education; C) Identify what the training teachers think about the scientific dissemination? D) Propose an event for Teacher Training with emphasis on Scientific Dissemination of Processes and Products of Educational Research. The locus of the research was the Federal Institute of Education, Science and Technology of Amazonas (IFAM), Campus Centro (CMC), more specifically the Professional Masters in Technological Teaching and the collaborating subjects for data collection, are teachers in training, enrolled In the 2015 class. The present research is exploratory, with a quantitative approach and we chose as technique for the data collection the questionnaire, with the transformation of the answers into statistics. The choice of the product of this research envisages a formative proposal on Scientific Divulgation for teachers, which integrates a Scientific Broadcasting event. Pesquisa no âmbito do Programa de Pós-Graduação em Ensino Tecnológico, no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia que discute a importância da Divulgação Científica para os Processos Formativos de Professores, tomando como referencial norteador as contribuições de autores cujas ideias se harmonizam com a proposta desta pesquisa, sendo eles: o orientador, os pesquisadores estudados, somados às respostas dos participantes no levantamento de dados. Têm-se como objetivo geral: Compreender o que os professores em formação continuada pensam a respeito da importância da Divulgação Científica em Processos Formativos de Professores, para elaboração de um processo/produto, sendo este um evento cujo foco seja a Divulgação Científica para a formação de professores. Quatro objetivos específicos foram estruturados, para sustentar o Objetivo Geral, a saber: a) Discorrer sobre abordagens referentes a Processos Formativos de Professores; b) Estabelecer relações entre Divulgação Científica e Comunicação Científica, considerando suas divergências e contribuições para a Divulgação de Processos e Produtos para a Formação de Professores; c) Identificar o que os professores em formação pensam a respeito da divulgação científica? d) propor um evento para a Formação de Professores com ênfase em Divulgação Científica de Processos e Produtos de Pesquisas Educacionais. O lócus da pesquisa foi o Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM), Campus Centro (CMC), mais especificamente oMestrado Profissional em Ensino Tecnológico eos sujeitos colaboradores para o levantamento de dados, são professores em formação, matriculados na turma 2015. A presente pesquisa é exploratória, com abordagem quantitativa e optamos como técnica para o levantamento de dados o questionário, havendo a transformação das respostas em estatísticas.A escolha do produto dessa pesquisa vislumbra uma proposta formativa sobre Divulgação Científica para professores, que integra um evento de Difusão Científica. 2018-05-24T20:09:45Z 2018-04-30 2018-05-24T20:09:45Z 2016-12-05 Dissertação http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/78 por Acesso Aberto Instituto Federal do Amazonas Brasil Campus Manaus Centro Mestrado Profissional em Ensino Tecnológico (MPET) IFAM |
institution |
Repositório Institucional - Instituto Federal do Amazonas - IFAM |
collection |
IFAM-RI |
language |
por |
topic |
Formação de professores Ensino tecnológico Comunicação científica Divulgação científica Difusão científica CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL |
spellingShingle |
Formação de professores Ensino tecnológico Comunicação científica Divulgação científica Difusão científica CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL Andrade, Tatiane Sabino da Silva de A importância da divulgação científica em processos formativos de professores no ensino tecnológico |
topic_facet |
Formação de professores Ensino tecnológico Comunicação científica Divulgação científica Difusão científica CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL |
description |
Research in the scope of the Post-Graduate Program in Technological Teaching, at
the Federal Institute of Education, Science and Technology, which discusses the
importance of Scientific Divulgation for Teacher Training Processes, taking as a
guiding reference the contributions of authors whose ideas harmonize with Proposal
of this research, being: the advisor, the studied researchers, added to the answers of
the participants in the data collection. The general objective is to: Understand what
teachers in continuing education think about the importance of Scientific
Dissemination in Teacher Training Processes, to elaborate a process / product, this
being an event whose focus is the Scientific Divulgação for the formation Of
teachers. Four specific objectives were structured to support the General Objective,
namely: a) To discuss approaches related to Teacher Training Processes; B) To
establish relationships between Scientific Dissemination and Scientific
Communication, considering their differences and contributions to the Dissemination
of Processes and Products for Teacher Education; C) Identify what the training
teachers think about the scientific dissemination? D) Propose an event for Teacher
Training with emphasis on Scientific Dissemination of Processes and Products of
Educational Research. The locus of the research was the Federal Institute of
Education, Science and Technology of Amazonas (IFAM), Campus Centro (CMC),
more specifically the Professional Masters in Technological Teaching and the
collaborating subjects for data collection, are teachers in training, enrolled In the
2015 class. The present research is exploratory, with a quantitative approach and we
chose as technique for the data collection the questionnaire, with the transformation
of the answers into statistics. The choice of the product of this research envisages a
formative proposal on Scientific Divulgation for teachers, which integrates a Scientific
Broadcasting event. |
author_additional |
Gonzaga, Amarildo Menezes |
author_additionalStr |
Gonzaga, Amarildo Menezes |
format |
Dissertação |
author |
Andrade, Tatiane Sabino da Silva de |
title |
A importância da divulgação científica em processos formativos de professores no ensino tecnológico |
title_short |
A importância da divulgação científica em processos formativos de professores no ensino tecnológico |
title_full |
A importância da divulgação científica em processos formativos de professores no ensino tecnológico |
title_fullStr |
A importância da divulgação científica em processos formativos de professores no ensino tecnológico |
title_full_unstemmed |
A importância da divulgação científica em processos formativos de professores no ensino tecnológico |
title_sort |
importância da divulgação científica em processos formativos de professores no ensino tecnológico |
publisher |
Instituto Federal do Amazonas |
publishDate |
2018 |
url |
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/78 |
_version_ |
1787149862413795328 |
score |
11.687526 |