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Trabalho de Conclusão de Curso
A intervenção farmacêutica nos erros de prescrição em unidades de saúde: uma revisão integrativa
Errors in the medication process can occur in any of its steps, ranging from prescription, reviewing the prescription, separating the medication, dispensing, checking by the nursing staff, preparing the medication to administering it. Among them, errors in prescription are the most common, but also...
Autor principal: | Amazonas, Luís Eduardo Leitão |
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Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5966 |
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oai:localhost:prefix-59662021-09-10T19:23:16Z A intervenção farmacêutica nos erros de prescrição em unidades de saúde: uma revisão integrativa Amazonas, Luís Eduardo Leitão Rufino, João Lucas da Silva http://lattes.cnpq.br/8061711151331956 Martins , Tâmiza Barros Costa, Flávio Nogueira da Farmacêutico clínico Clinical pharmacist Prescrição inapropriada Intervenção farmacêutica Educação em saúde Inappropriate prescription Pharmaceutical intervention Health education CIENCIAS DA SAUDE Medicamentos - Prescrição Atenção farmacêutica Serviços farmacêuticos Errors in the medication process can occur in any of its steps, ranging from prescription, reviewing the prescription, separating the medication, dispensing, checking by the nursing staff, preparing the medication to administering it. Among them, errors in prescription are the most common, but also the most appropriate through the performance of pharmaceutical interventions that, with the appropriate strategies, have safety efficiency and quality ensured. This study aimed to describe the strategies used in pharmaceutical intervention to minimize prescription errors in health units. The methodology used was the elaboration of an integrative, qualitative and descriptive bibliographic review on the proposed theme, working on the Method of Evidence-Based Practice (EBE), which is the approach of a given clinical problem and the search for scientific evidence to solve it, thus applying it in daily clinical practice. Thus, studies were collected in the various databases, filtered, analyzed and included or excluded according to defined criteria. The results included articles that met the inclusion criteria, addressing errors in prescription and forms of pharmaceutical interventions, where it was noted, during reading and analysis, that the intervention strategies pointed to three axes: the validation of medical prescription, the use of information technology in the health area and health education. The results around these three axes were discussed, showing the relevance of each of them in pharmaceutical intervention strategies, such as the validation of the prescription, necessary to prevent errors from the medical; the use of computerized systems, which aids in the validation of prescriptions by enabling the centralizations of patients’ clinical data and health education that aims at correct guidance on the rational use of medications. Finally, it was concluded that the interconnection between the three axes participating in the pharmaceutical intervention, form a set of strategic actions for the success of this act, with the active participation of the pharmacist in the pharmacotherapy of the patient, education in the rational use of medications and the interchangeability of information exchanged between this professional and the multidisciplinary team that, united, they seek quality and safety in the treatment of the diverse clinical conditions of patients. Os erros no processo de medicação podem ocorrer em qualquer uma de suas etapas, que vai desde a prescrição, passando pela revisão da prescrição, separação do medicamento, dispensação, checagem pela equipe de enfermagem, preparação do medicamento até sua administração. Dentre eles, os erros nas prescrições são os mais comuns, mas também os mais passíveis de adequação através da realização de intervenções farmacêuticas que, com as estratégias adequadas, tem-se a segurança, eficiência e qualidade asseguradas. Este estudo teve como objetivo a descrição das estratégias utilizadas na intervenção farmacêutica para a minimização dos erros de prescrição em unidades de saúde. A metodologia usada foi a elaboração de uma revisão bibliográfica integrativa, qualitativa e descritiva sobre o tema proposto, trabalhando o método da Prática Baseada em Evidência (PBE), que é a abordagem de um determinado problema clínico e a busca de evidências científicas para resolver ele, dessa maneira, aplicando-o na prática clínica cotidiana. Assim, estudos foram coletados nas diversas bases de dados, filtrados, analisados e incluídos ou excluídos segundo critérios definidos. Nos resultados, foram incluídos os artigos que contemplavam os critérios de inclusão, com abordagem dos erros na prescrição e formas de intervenções farmacêuticas, onde se notou, no decorrer da leitura e análise, que as estratégias de intervenção apontavam para três eixos: a validação da prescrição médica, o uso da tecnologia da informação na área da saúde e a educação em saúde. Discutiu-se os resultados em torno desses três eixos, mostrando a relevância de cada um deles nas estratégias de intervenção farmacêutica, como a validação da prescrição, necessária para prevenir os erros provenientes da prescrição médica; o uso de sistemas informatizados, que auxilia a validação da prescrição por possibilitar a centralização dos dados clínicos dos pacientes e a educação em saúde que objetiva orientações corretas sobre o uso racional dos medicamentos. Por fim, concluiu-se que, a interligação entre os três eixos participantes da intervenção farmacêutica, formam um conjunto de ações estratégicas para o êxito de tal ato, com a participação ativa do farmacêutico na farmacoterapia do paciente, a educação no uso racional de medicamentos e a intercambialidade de informações trocadas entre esse profissional e a equipe multiprofissional que, unidos, buscam pela qualidade e segurança no tratamento dos diversificados quadros clínicos dos pacientes. 2 Não 2021-09-10T19:22:40Z 2021-09-07 2021-09-10T19:22:40Z 2021-07-02 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/5966 por Acesso Aberto An error occurred getting the license - uri. An error occurred getting the license - uri. An error occurred getting the license - uri. Brasil ICET - Instituto de Ciências Exatas e Tecnologia (Itacoatiara) Itacoatiara (AM) Farmácia - Bacharelado - Itacoatiara |
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Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
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Errors in the medication process can occur in any of its steps, ranging from prescription, reviewing the prescription, separating the medication, dispensing, checking by the nursing staff, preparing the medication to administering it. Among them, errors in prescription are the most common, but also the most appropriate through the performance of pharmaceutical interventions that, with the appropriate strategies, have safety efficiency and quality ensured. This study aimed to describe the strategies used in pharmaceutical intervention to minimize prescription errors in health units. The methodology used was the elaboration of an integrative, qualitative and descriptive bibliographic review on the proposed theme, working on the Method of Evidence-Based Practice (EBE), which is the approach of a given clinical problem and the search for scientific evidence to solve it, thus applying it in daily clinical practice. Thus, studies were collected in the various databases, filtered, analyzed and included or excluded according to defined criteria. The results included articles that met the inclusion criteria, addressing errors in prescription and forms of pharmaceutical interventions, where it was noted, during reading and analysis, that the intervention strategies pointed to three axes: the validation of medical prescription, the use of information technology in the health area and health education. The results around these three axes were discussed, showing the relevance of each of them in pharmaceutical intervention strategies, such as the validation of the prescription, necessary to prevent errors from the medical; the use of computerized systems, which aids in the validation of prescriptions by enabling the centralizations of patients’ clinical data and health education that aims at correct guidance on the rational use of medications. Finally, it was concluded that the interconnection between the three axes participating in the pharmaceutical intervention, form a set of strategic actions for the success of this act, with the active participation of the pharmacist in the pharmacotherapy of the patient, education in the rational use of medications and the interchangeability of information exchanged between this professional and the multidisciplinary team that, united, they seek quality and safety in the treatment of the diverse clinical conditions of patients. |
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