/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Da toada à pintura: a percepção musical e criação visual do desenhista-artista parintinense
This work approaches the painting produced from the composition and sound of the boi-bumbá tune. The junction of visual, material and sound elements result in artistic expressions full of objective and subjective meanings, both for the author and for the observer/reader. The main objective of...
Autor principal: | Marinho, Marcelo Ramos |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6489 |
id |
oai:localhost:prefix-6489 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-64892025-03-10T20:48:42Z Da toada à pintura: a percepção musical e criação visual do desenhista-artista parintinense Marinho, Marcelo Ramos Ferreira, Josimar José http://lattes.cnpq.br/6991970379495842 Nakanome, Ericky da Silva http://lattes.cnpq.br/7306590906018709 Weilewicki, Fabiana Feronha http://lattes.cnpq.br/8251777650815237 Marques, Luiz Antônio Barbosa Guerra http://lattes.cnpq.br/5060131949403823 https://orcid.org/0000-0002-8404-6895 https://orcid.org/0000-0002-8404-6895 https://orcid.org/0000-0003-0631-0985 https://orcid.org/0000-0001-5350-9052 Pintura Toadas Boi-bumbá Desenhistas-artistas LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Bumba-meu-boi Pintura This work approaches the painting produced from the composition and sound of the boi-bumbá tune. The junction of visual, material and sound elements result in artistic expressions full of objective and subjective meanings, both for the author and for the observer/reader. The main objective of this study is to investigate how emotion, perception and creativity are portrayed in painting based on boi-bumbá tunes. The methodological course is formed by qualitative research, of the descriptive type. Then, a bibliographic research was carried out, aiming to list the theorists that approach the theme and field research, having as instruments the non-participant observation and standardized interview. A tune from the boi-bumbá Garantido and a tune from the boi bumbá Caprichoso were selected, being passed on to the artists-designers, which served as the basis for the composition of their paintings. The subjects involved in this study were 2 artist-drawers from Boi Caprichoso, 1 artist-drawer from Boi Garantido and 2 artist-drawers who are not part of the artistic staff of Bois. The results demonstrate that the creative process of the designers-artists composed of emotional, psychological and visual aspects are stimulated in different ways when listening and feeling the tune. This involves the composition, the poetics and the sound of the tune. As another artistic element, its musicality manages to instigate the author's imagination, feelings, emotion and sensitivity when expressing himself through drawing and painting. Thus, it is concluded that the analyzed paintings carry in their plans, intentionality, meanings, feelings, artistic references, messages and traits of their respective authors. They are elements that merge in the work, in a harmonious movement of pigments, style, techniques and colors, driven by the rhythm of the tune and by its cultural and artistic representation of a place, a peop Este trabalho aborda a pintura produzida a partir da composição e sonoridade da toada de boi-bumbá. A junção dos elementos visuais, materiais e sonoros resultam em expressões artísticas cheias de significações objetivas e subjetivas, tanto para o autor, quanto para o observador/leitor. Este estudo tem como principal objetivo: investigar como são retratadas a emoção, percepção e criatividade na pintura a partir das toadas de boi-bumbá. O percurso metodológico é formado por pesquisa qualitativa, do tipo descritiva. Em seguida realizou-se uma pesquisa bibliográfica, visando elencar os teóricos que abordam a temática e pesquisa de campo, tendo como instrumentos a observação não participante e entrevista padronizada. Foi selecionada uma toada do boi-bumbá Garantido e uma toada do boi-bumbá Caprichoso, sendo repassadas aos artistas-desenhistas, as quais serviram de base para a composição de suas pinturas. Os sujeitos envolvidos neste estudo foram 2 desenhistas-artistas do Boi Caprichoso, 1 desenhista-artista do Boi Garantido e 2 desenhistas-artistas que não fazem parte do quadro artístico dos Bois. Os resultados demonstram que o processo criativo dos desenhistas-artistas composto por aspectos emocionais, psicológicos e visuais são estimulados de formas diferentes ao ouvir e sentir a toada. Isto envolve a composição, a poética e a sonoridade da toada. Por ser mais um elemento artístico, sua musicalidade consegue instigar a imaginação, os sentimentos, a emoção e a sensibilidade do autor ao se expressar por meio do desenho e da pintura. Assim, conclui-se que as pinturas analisadas carregam em seus planos, intencionalidade, significados, sentimentos, referências artísticas, mensagens e traços de seus respectivos autores. São elementos que se fundem na obra, num movimento harmônico de pigmentos, estilo, técnicas e cores, conduzidos pelo ritmo da toada e pela sua representação cultural e artística de um lugar, de um povo 3 Sim 2022-10-17T17:56:04Z 2022-10-17 2022-10-17T17:56:04Z 2022-09-21 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6489 por Acesso Aberto Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins Artes Visuais - Licenciatura - Parintins |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Pintura Toadas Boi-bumbá Desenhistas-artistas LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Bumba-meu-boi Pintura |
spellingShingle |
Pintura Toadas Boi-bumbá Desenhistas-artistas LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Bumba-meu-boi Pintura Marinho, Marcelo Ramos Da toada à pintura: a percepção musical e criação visual do desenhista-artista parintinense |
topic_facet |
Pintura Toadas Boi-bumbá Desenhistas-artistas LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Bumba-meu-boi Pintura |
description |
This work approaches the painting produced from the composition and sound of the
boi-bumbá tune. The junction of visual, material and sound elements result in artistic
expressions full of objective and subjective meanings, both for the author and for the
observer/reader. The main objective of this study is to investigate how emotion,
perception and creativity are portrayed in painting based on boi-bumbá tunes. The
methodological course is formed by qualitative research, of the descriptive type. Then,
a bibliographic research was carried out, aiming to list the theorists that approach the
theme and field research, having as instruments the non-participant observation and
standardized interview. A tune from the boi-bumbá Garantido and a tune from the boi bumbá Caprichoso were selected, being passed on to the artists-designers, which
served as the basis for the composition of their paintings. The subjects involved in this
study were 2 artist-drawers from Boi Caprichoso, 1 artist-drawer from Boi Garantido
and 2 artist-drawers who are not part of the artistic staff of Bois. The results
demonstrate that the creative process of the designers-artists composed of emotional,
psychological and visual aspects are stimulated in different ways when listening and
feeling the tune. This involves the composition, the poetics and the sound of the tune.
As another artistic element, its musicality manages to instigate the author's
imagination, feelings, emotion and sensitivity when expressing himself through
drawing and painting. Thus, it is concluded that the analyzed paintings carry in their
plans, intentionality, meanings, feelings, artistic references, messages and traits of
their respective authors. They are elements that merge in the work, in a harmonious
movement of pigments, style, techniques and colors, driven by the rhythm of the tune
and by its cultural and artistic representation of a place, a peop |
author_additional |
Ferreira, Josimar José |
author_additionalStr |
Ferreira, Josimar José |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Marinho, Marcelo Ramos |
title |
Da toada à pintura: a percepção musical e criação visual do desenhista-artista parintinense |
title_short |
Da toada à pintura: a percepção musical e criação visual do desenhista-artista parintinense |
title_full |
Da toada à pintura: a percepção musical e criação visual do desenhista-artista parintinense |
title_fullStr |
Da toada à pintura: a percepção musical e criação visual do desenhista-artista parintinense |
title_full_unstemmed |
Da toada à pintura: a percepção musical e criação visual do desenhista-artista parintinense |
title_sort |
da toada à pintura: a percepção musical e criação visual do desenhista-artista parintinense |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2022 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6489 |
_version_ |
1831969873620631552 |
score |
11.755432 |