/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Formação continuada de professores de Educação Física em Manaus/AM: relato de uma pesquisa-ação
This research sought to identify how Physical Education teachers have been producing innovative practices in their work contexts. Qualitative research was conducted based on the principles of action research. Eighteen Physical Education teachers from schools in Manaus/AM participated in continuing e...
Autor principal: | Melo, Phellipe Froes |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6634 |
id |
oai:localhost:prefix-6634 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-66342025-03-10T21:00:04Z Formação continuada de professores de Educação Física em Manaus/AM: relato de uma pesquisa-ação Continuing training of Physical Education teachers in Manaus/AM: report of an action-research Melo, Phellipe Froes Oliveira, Victor José Machado de http://lattes.cnpq.br/7335514115153220 Streit, Inês Amanda http://lattes.cnpq.br/2903228491671741 Barros, João Luiz da Costa http://lattes.cnpq.br/6129130317451083 https://orcid.org/0000-0001-7389-9457 https://orcid.org/0000-0001-7962-8746 Educação física escolar Inovação pedagógica Desinvestimento pedagógico Amazonas CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Educação física - Estudo e ensino - Manaus (AM) Inovações educacionais Prática de ensino This research sought to identify how Physical Education teachers have been producing innovative practices in their work contexts. Qualitative research was conducted based on the principles of action research. Eighteen Physical Education teachers from schools in Manaus/AM participated in continuing education based on collective action oriented towards solving problems oriented in the school context. Four academics from the Physical Education course and two coordinators of continuing education also participated. For data production, field diaries produced by academics were used. Elements that are related to innovative practices and pedagogical disinvestment were identifi ed, such as school culture, the devaluation of Physical Education and the lack of resources. On the other hand, we observed an innovative and confrontational attitude on the part of teachers in search of appreciation for Physical Education and their teachi ng work. Continuing education proved to be a fruitful locus for work and collective reflection in search of solving everyday problems and sharing successful experiences. Esta pesquisa buscou identificar como os professores de Educação Física vem produzindo práticas inovadoras nos seus contextos de trabalho. Foi realizada uma pesquisa qualitativa que se desenvolveu a partir dos princípios da pesquisa-ação. Dezoito professor es/as de Educação Física de escolas de Manaus/AM participaram de uma formação continuada que teve como base a ação coletiva orientada na resolução de problemas oriundos do contexto escolar. Também participaram quatro acadêmicos/as do curso de Educação Física e dois professores coordenadores da formação continuada. Para a produção dos dados foram utilizados diários de campo produzidos pelos/as acadêmicos/as. Foram identificados elementos que estão relacionados com práticas inovadoras e o desinvestimento pedagógico, como a cultura escolar, a desvalorização da Educação Física e a falta de recursos. Por outro lado, observou-se a atitude inovadora e de enfrentamento por parte dos professores em busca de valorização da Educação Física e do seu trabalho docente. A formação continuada se mostrou como um lócus profícuo para o trabalho e reflexão coletiva em busca de resolução de problemas cotidianos e compartilhamento de experiências bem sucedidas. 2 Não 2023-05-09T20:44:26Z 2023-05-09T20:44:26Z 2023-02-17 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6634 por Acesso Aberto Brasil FEFF - Faculdade de Educação Física e Fisioterapia Manaus (AM) Educação Física - Licenciatura - Manaus |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Educação física escolar Inovação pedagógica Desinvestimento pedagógico Amazonas CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Educação física - Estudo e ensino - Manaus (AM) Inovações educacionais Prática de ensino |
spellingShingle |
Educação física escolar Inovação pedagógica Desinvestimento pedagógico Amazonas CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Educação física - Estudo e ensino - Manaus (AM) Inovações educacionais Prática de ensino Melo, Phellipe Froes Formação continuada de professores de Educação Física em Manaus/AM: relato de uma pesquisa-ação |
topic_facet |
Educação física escolar Inovação pedagógica Desinvestimento pedagógico Amazonas CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Educação física - Estudo e ensino - Manaus (AM) Inovações educacionais Prática de ensino |
description |
This research sought to identify how Physical Education teachers have been producing innovative practices in their work contexts. Qualitative research was conducted based on the principles of action research. Eighteen Physical Education teachers from schools in Manaus/AM participated in continuing education based on collective action oriented towards solving problems oriented in the school context. Four academics from the Physical Education course and two coordinators of continuing education also participated. For data production, field diaries produced by academics were used. Elements that are related to innovative practices and pedagogical disinvestment were identifi ed, such as school culture, the devaluation of Physical Education and the lack of resources. On the other hand, we observed an innovative and confrontational attitude on the part of teachers in search of appreciation for Physical Education and their teachi ng work. Continuing education proved to be a fruitful locus for work and collective reflection in search of solving everyday problems and sharing successful experiences. |
author_additional |
Oliveira, Victor José Machado de |
author_additionalStr |
Oliveira, Victor José Machado de |
format |
Artigo |
author |
Melo, Phellipe Froes |
title |
Formação continuada de professores de Educação Física em Manaus/AM: relato de uma pesquisa-ação |
title_short |
Formação continuada de professores de Educação Física em Manaus/AM: relato de uma pesquisa-ação |
title_full |
Formação continuada de professores de Educação Física em Manaus/AM: relato de uma pesquisa-ação |
title_fullStr |
Formação continuada de professores de Educação Física em Manaus/AM: relato de uma pesquisa-ação |
title_full_unstemmed |
Formação continuada de professores de Educação Física em Manaus/AM: relato de uma pesquisa-ação |
title_sort |
formação continuada de professores de educação física em manaus/am: relato de uma pesquisa-ação |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2023 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6634 |
_version_ |
1831969894728466432 |
score |
11.755432 |