/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Volume da pirâmide: uma aula experimental no ensino médio em duas escolas no interior do amazonas
The present work deals with an experimental class on a topic of spatial geometry: The volume of the pyramid and the Cavalieri Principle. The class was proposed to teach geometry through a dynamic methodology that awakens students' interest in mathematics. For this, an experimental class script was f...
Autor principal: | Santos, Edenise da Silva |
---|---|
Outros Autores: | Rodrigues, Agnaldo Brazão |
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
ICE - Instituto de Ciências Exatas
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6885 |
id |
oai:localhost:prefix-6885 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-68852025-04-03T18:57:56Z Volume da pirâmide: uma aula experimental no ensino médio em duas escolas no interior do amazonas Santos, Edenise da Silva Rodrigues, Agnaldo Brazão Santos, Maria Rosilene Barroso dos http://lattes.cnpq.br/5772735504029374 Moreira, Dimas Martinez Santos, Maria Rosilene Barroso dos 5772735504029374 Volume da Pirâmide Princípio de Cavalieri Aula Experimental Geometria Espacial CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA Aprendizagem experimental - Matemática The present work deals with an experimental class on a topic of spatial geometry: The volume of the pyramid and the Cavalieri Principle. The class was proposed to teach geometry through a dynamic methodology that awakens students' interest in mathematics. For this, an experimental class script was followed, available on the Multimedia Math website, https://m3.ime.unicamp.br/. The methodology used was qualitative and for data collection the technique of applying tests on the standard theme, made available to students from high schools in the municipalities of São Gabriel da Cachoeira and Itacoatiara in the State of Amazonas. Through the obtained data, it was observed the great deficiency in the learning of geometry. O presente trabalho versa sobre uma aula experimental de um tópico de geometria espacial: O volume da pirâmide e o Principio de Cavalieri. A aula teve como proposta ensinar geometria por meio de uma metodologia dinâmica que desperte o interesse dos alunos pela matemática. Para isso, foi seguido um roteiro da aula experimental disponível no site Matemática Multimídia, https://m3.ime.unicamp.br/. A metodologia utilizada foi a qualitativa e para coleta de dados, a técnica de aplicação de questionários sobre o tema proposto, disponibilizados aos alunos das escolas do ensino médio dos municípios de São Gabriel da Cachoeira e Itacoatiara do Estado do Amazonas. Por meio dos dados obtidos, observou-se a grande deficiência dos alunos na aprendizagem de geometria. 2 Não 2023-08-24T13:55:58Z 2023-08-24T13:55:58Z 2023-04-26 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6885 por Acesso Aberto ICE - Instituto de Ciências Exatas Manaus (AM) Especialização em ensino da Matemática para o Ensino Médio |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Volume da Pirâmide Princípio de Cavalieri Aula Experimental Geometria Espacial CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA Aprendizagem experimental - Matemática |
spellingShingle |
Volume da Pirâmide Princípio de Cavalieri Aula Experimental Geometria Espacial CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA Aprendizagem experimental - Matemática Santos, Edenise da Silva Volume da pirâmide: uma aula experimental no ensino médio em duas escolas no interior do amazonas |
topic_facet |
Volume da Pirâmide Princípio de Cavalieri Aula Experimental Geometria Espacial CIENCIAS EXATAS E DA TERRA: MATEMATICA Aprendizagem experimental - Matemática |
description |
The present work deals with an experimental class on a topic of spatial geometry: The volume of the pyramid and the Cavalieri Principle. The class was proposed to teach geometry through a dynamic methodology that awakens students' interest in mathematics. For this, an experimental class script was followed, available on the Multimedia Math website, https://m3.ime.unicamp.br/. The methodology used was qualitative and for data collection the technique of applying tests on the standard theme, made available to students from high schools in the municipalities of São Gabriel da Cachoeira and Itacoatiara in the State of Amazonas. Through the obtained data, it was observed the great deficiency in the learning of geometry. |
author_additional |
Santos, Maria Rosilene Barroso dos |
author_additionalStr |
Santos, Maria Rosilene Barroso dos |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Santos, Edenise da Silva |
author2 |
Rodrigues, Agnaldo Brazão |
author2Str |
Rodrigues, Agnaldo Brazão |
title |
Volume da pirâmide: uma aula experimental no ensino médio em duas escolas no interior do amazonas |
title_short |
Volume da pirâmide: uma aula experimental no ensino médio em duas escolas no interior do amazonas |
title_full |
Volume da pirâmide: uma aula experimental no ensino médio em duas escolas no interior do amazonas |
title_fullStr |
Volume da pirâmide: uma aula experimental no ensino médio em duas escolas no interior do amazonas |
title_full_unstemmed |
Volume da pirâmide: uma aula experimental no ensino médio em duas escolas no interior do amazonas |
title_sort |
volume da pirâmide: uma aula experimental no ensino médio em duas escolas no interior do amazonas |
publisher |
ICE - Instituto de Ciências Exatas |
publishDate |
2023 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/6885 |
_version_ |
1831969938974179328 |
score |
11.755432 |