/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Compreensão sobre jogos e brincadeiras e o trabalho pedagógico das professoras de uma pré-escola pública de Manaus
Playing is essential for child development, because it stimulates autonomy, creativity, and reflexive abilities, acting on the child's physical, social, cultural, emotional, affective, and cognitive development. The study's objective is to understand the conceptions about games and play that guide t...
Autor principal: | Leão, Leticia Ramos Flores |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7111 |
id |
oai:localhost:prefix-7111 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-71112025-03-10T21:15:53Z Compreensão sobre jogos e brincadeiras e o trabalho pedagógico das professoras de uma pré-escola pública de Manaus Leão, Leticia Ramos Flores Bissoli, Michelle de Freitas Carvalho, Ana Paula Lima de Oliveira Pré-escola Brincar Desenvolvimento humano CIENCIAS HUMANAS Playing is essential for child development, because it stimulates autonomy, creativity, and reflexive abilities, acting on the child's physical, social, cultural, emotional, affective, and cognitive development. The study's objective is to understand the conceptions about games and play that guide the work of teachers of a public preschool in the south zone of Manaus. Regarding the data collection procedure, a semi-structured interview composed of 10 questions was conducted with 4 teachers. According to what was expressed by the teachers in the interviews, playing is valued as an important aspect of the practice, although it is understood from the perspective of didactic play, in the service of teaching content, which devalues playfulness, shows a conception of curriculum away from what the Brazilian legislation on early childhood education advocates and limits the development of the child. O brincar é fundamental para o desenvolvimento da criança, pois estimula sua autonomia, criatividade e habilidades reflexivas, atuando em seu desenvolvimento físico, social, cultural, emocional, afetivo e cognitivo. O objetivo do estudo é compreender as concepções sobre jogos e brincadeiras que orientam o trabalho das professoras de uma pré-escola pública da zona sul de Manaus. No que concerne ao procedimento de coleta de dados, foi realizada uma entrevista semiestruturada composta por 10 perguntas com 4 professoras. De acordo com o que foi manifestado pelas professoras nas entrevistas, o brincar é valorizado como importante aspecto da prática, embora seja compreendido sob a perspectiva de jogo didático, a serviço do ensino de conteúdos, o que desvaloriza o lúdico, mostra uma concepção de currículo afastada do que preconiza a legislação brasileira sobre \educação Infantil e limita, assim, o desenvolvimento da criança. 1 Não 2023-10-23T14:41:42Z 2023-10-23T14:41:42Z 2023-07-04 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7111 por Acesso Aberto Brasil FACED - Faculdade de Educação Manaus (AM) Pedagogia - Licenciatura - Manaus |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Pré-escola Brincar Desenvolvimento humano CIENCIAS HUMANAS |
spellingShingle |
Pré-escola Brincar Desenvolvimento humano CIENCIAS HUMANAS Leão, Leticia Ramos Flores Compreensão sobre jogos e brincadeiras e o trabalho pedagógico das professoras de uma pré-escola pública de Manaus |
topic_facet |
Pré-escola Brincar Desenvolvimento humano CIENCIAS HUMANAS |
description |
Playing is essential for child development, because it stimulates autonomy, creativity, and reflexive abilities, acting on the child's physical, social, cultural, emotional, affective, and cognitive development. The study's objective is to understand the conceptions about games and play that guide the work of teachers of a public preschool in the south zone of Manaus. Regarding the data collection procedure, a semi-structured interview composed of 10 questions was conducted with 4 teachers. According to what was expressed by the teachers in the interviews, playing is valued as an important aspect of the practice, although it is understood from the perspective of didactic play, in the service of teaching content, which devalues playfulness, shows a conception of curriculum away from what the Brazilian legislation on early childhood education advocates and limits the development of the child. |
author_additional |
Bissoli, Michelle de Freitas |
author_additionalStr |
Bissoli, Michelle de Freitas |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Leão, Leticia Ramos Flores |
title |
Compreensão sobre jogos e brincadeiras e o trabalho pedagógico das professoras de uma pré-escola pública de Manaus |
title_short |
Compreensão sobre jogos e brincadeiras e o trabalho pedagógico das professoras de uma pré-escola pública de Manaus |
title_full |
Compreensão sobre jogos e brincadeiras e o trabalho pedagógico das professoras de uma pré-escola pública de Manaus |
title_fullStr |
Compreensão sobre jogos e brincadeiras e o trabalho pedagógico das professoras de uma pré-escola pública de Manaus |
title_full_unstemmed |
Compreensão sobre jogos e brincadeiras e o trabalho pedagógico das professoras de uma pré-escola pública de Manaus |
title_sort |
compreensão sobre jogos e brincadeiras e o trabalho pedagógico das professoras de uma pré-escola pública de manaus |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2023 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7111 |
_version_ |
1831969976419876864 |
score |
11.753896 |