/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Design editorial: livro infantil ilustrado como ferramenta de incentivo à visita aos patrimônios histórico-culturais de Manaus
The childhood phase is the stage in which the individual is in constant learning, with regard to physical, emotional, cognitive and social aspects. Education is fundamental in this process, playing a social and cognitive role through information and reading. In children's books, editorial design has...
Autor principal: | Rodrigues, Valdeth Lima |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7156 |
id |
oai:localhost:prefix-7156 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-71562025-03-10T20:52:18Z Design editorial: livro infantil ilustrado como ferramenta de incentivo à visita aos patrimônios histórico-culturais de Manaus Rodrigues, Valdeth Lima Brito, Thays Obando http://lattes.cnpq.br/3242134553678876 Alencar, Larissa Albuquerque de Souza, Rebeca Mota de Livro Infantil Design Editorial Ilustração Patrimônios Histórico-culturais de Manaus CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS Ilustração de livros The childhood phase is the stage in which the individual is in constant learning, with regard to physical, emotional, cognitive and social aspects. Education is fundamental in this process, playing a social and cognitive role through information and reading. In children's books, editorial design has the function of making reading more understandable, through attractive visual elements in its composition. Considering cultural aspects, it is important that children, in their knowledge process, have contact with culture and establish an interest in knowing more and more about the history of their own city, in order to help in their formation as citizens. Based on this premise, this work consists of the development of an illustrated book aimed at children from seven to nine years old, whose theme is to encourage visits to historical and cultural heritage in the city of Manaus/AM. The project planning began with the objectives, theoretical and methodological foundation, whose methodology was adapted from Bruno Munari (2002) and Guto Lins (2003), and, for illustration development, the methodological processes of Anelise Zimmermann were used (2012). Through the technical procedures adopted, it enabled the generation of an illustrated book as a final product, entitled ‘Manaus to be enchanted’, with authorial text and illustrations presenting regional characteristics. The work obtained a satisfactory result for the contribution of valorization and dissemination of the historical and cultural points of the city of Manaus. A fase infantil é a etapa em que o indivíduo está em constante aprendizagem, no que diz respeito aos aspectos físicos, emocionais, cognitivos e sociais. A educação é fundamental neste processo, desempenhando papel social e cognitivo através da informação e leitura. Nos livros infantis, o design editorial exerce a função de transformar a leitura mais entendível, através de elementos visuais atrativos em sua composição. Considerando os aspectos culturais, é importante que a criança, no seu processo de conhecimento, tenha contato com a cultura e estabeleça o interesse de conhecer cada vez mais sobre a história da própria cidade, a fim de auxiliar na sua formação enquanto cidadão. Partindo desta premissa, este trabalho consiste no desenvolvimento de um livro ilustrado voltado ao público-infantil, de sete a nove anos de idade, cuja temática é o incentivo de visitas aos patrimônios histórico-culturais na cidade de Manaus/AM. Iniciou-se o planejamento do projeto com os objetivos, fundamentação teórica e metodológica, cuja metodologia utilizada foi adaptada de Bruno Munari (2002) e Guto Lins (2003), e, para desenvolvimento de ilustração, utilizou-se os processos metodológicos de Anelise Zimmermann (2012). Através dos procedimentos técnicos adotados, possibilitou a geração de um livro ilustrado como produto final, intitulado ‘Manaus para se encantar’, com texto e ilustrações autorais apresentando características regionais. O trabalho obteve resultado satisfatório para a contribuição da valorização e divulgação dos pontos histórico-culturais da cidade de Manaus. 2 Não 2023-11-03T02:20:17Z 2023-11-03T02:20:17Z 2023-06-28 Trabalho de Conclusão de Curso RODRIGUES, Valdeth Lima. Design Editorial: Livro Infantil Ilustrado como ferramenta de incentivo à visita aos Patrimônios Histórico-culturais de Manaus. 2023. 102 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Design) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2023. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7156 por Acesso Aberto Brasil FT - Faculdade de Tecnologia Manaus (AM) Design - Bacharelado - Manaus |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Livro Infantil Design Editorial Ilustração Patrimônios Histórico-culturais de Manaus CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS Ilustração de livros |
spellingShingle |
Livro Infantil Design Editorial Ilustração Patrimônios Histórico-culturais de Manaus CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS Ilustração de livros Rodrigues, Valdeth Lima Design editorial: livro infantil ilustrado como ferramenta de incentivo à visita aos patrimônios histórico-culturais de Manaus |
topic_facet |
Livro Infantil Design Editorial Ilustração Patrimônios Histórico-culturais de Manaus CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS Ilustração de livros |
description |
The childhood phase is the stage in which the individual is in constant learning, with regard to physical, emotional, cognitive and social aspects. Education is fundamental in this process, playing a social and cognitive role through information and reading. In children's books, editorial design has the function of making reading more understandable, through attractive visual elements in its composition. Considering cultural aspects, it is important that children, in their knowledge process, have contact with culture and establish an interest in knowing more and more about the history of their own city, in order to help in their formation as citizens. Based on this premise, this work consists of the development of an illustrated book aimed at children from seven to nine years old, whose theme is to encourage visits to historical and cultural heritage in the city of Manaus/AM. The project planning began with the objectives, theoretical and methodological foundation, whose methodology was adapted from Bruno Munari (2002) and Guto Lins (2003), and, for illustration development, the methodological processes of Anelise Zimmermann were used (2012). Through the technical procedures adopted, it enabled the generation of an illustrated book as a final product, entitled ‘Manaus to be enchanted’, with authorial text and illustrations presenting regional characteristics. The work obtained a satisfactory result for the contribution of valorization and dissemination of the historical and cultural points of the city of Manaus. |
author_additional |
Brito, Thays Obando |
author_additionalStr |
Brito, Thays Obando |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Rodrigues, Valdeth Lima |
title |
Design editorial: livro infantil ilustrado como ferramenta de incentivo à visita aos patrimônios histórico-culturais de Manaus |
title_short |
Design editorial: livro infantil ilustrado como ferramenta de incentivo à visita aos patrimônios histórico-culturais de Manaus |
title_full |
Design editorial: livro infantil ilustrado como ferramenta de incentivo à visita aos patrimônios histórico-culturais de Manaus |
title_fullStr |
Design editorial: livro infantil ilustrado como ferramenta de incentivo à visita aos patrimônios histórico-culturais de Manaus |
title_full_unstemmed |
Design editorial: livro infantil ilustrado como ferramenta de incentivo à visita aos patrimônios histórico-culturais de Manaus |
title_sort |
design editorial: livro infantil ilustrado como ferramenta de incentivo à visita aos patrimônios histórico-culturais de manaus |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2023 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7156 |
_version_ |
1831969982579212288 |
score |
11.755432 |