Artigo

Educação e memórias do movimento ribeirinho em Parintins (Am)

This research with a qualitative approach started from the concerns of the members of GRANAV (Grupo Ambiental Natureza Viva) about the historical trajectory of the riverside movement that, from the struggles in defense of the lakes in the Paraná region of the Ilha de Parintins, has been guiding the...

ver descrição completa

Autor principal: Barbosa, Thâmy Cristine Costa
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7222
id oai:localhost:prefix-7222
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-72222025-03-10T20:45:28Z Educação e memórias do movimento ribeirinho em Parintins (Am) Barbosa, Thâmy Cristine Costa Vasconcelos, Maria Eliane de Oliveira http://lattes.cnpq.br/8874787175007937 Souza, Rosana Ramos de Duarte, Mateus de Souza CANOA - Grupo de Estudos e pesquisas em Educação do campo e territorialidades amazônicas Educação do campo Movimentos sociais GRANA Ribeirinho CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO Educação - Aspectos sociais Educação rural This research with a qualitative approach started from the concerns of the members of GRANAV (Grupo Ambiental Natureza Viva) about the historical trajectory of the riverside movement that, from the struggles in defense of the lakes in the Paraná region of the Ilha de Parintins, has been guiding the struggles for education in their territories rural areas, which led us to ask: What is the relationship between education and social movement based on the experiences and memories of the riverside movement of the PAE (Agroextractivist Settlement Project) on Paraná de Parintins Island from 1992 to 2020? Our objective is: To understand the relationship between education and social movement from the experiences and memories of the riverside movement of the PAE Ilha Paraná de Parintins in the period from 1992 to 2020. The methodological path was based on the historical perspective, with the technique of historical research orally, conducting interviews and recording to record the narrative content. The study is based on Albuquerque, Lins and Albuquerque (2004), Albarado (2016), Spínola (1997), Pereira (2004), Albuquerque (2012), Thompson (2002), Alberti (2005), Le Goff (1990), Gil (2007), Delgado (2010), Freire (1987), Arroyo (2003) and Caldart (2000). The results indicate the importance of the struggle of the riverside movement for the construction of na environmental awareness of the subjects of the communities involved, the protagonism in the area of Rural Education in Parintins and the affirmation of the relations of belonging to the Amazonian identity and its socio-biodiversity. Esta pesquisa de abordagem qualitativa partiu de inquietações dos membros do GRANAV ( Grupo Ambiental Natureza Viva) sobre a trajetória histórica do movimento ribeirinho que das lutas em defesa dos lagos da região do Paraná da Ilha de Parintins, vem pautando as lutas por educação em seus territórios rurais, o que nos levou a indagar: Qual a relação entre educação e movimento social a partir das experiências e memórias do movimento ribeirinho do PAE ( Projeto de Assentamento Agro Extrativista) Ilha Paraná de Parintins no período de 1992 a 2020? Traçamos como objetivo: Compreender a relação entre educação e movimento social a partir das experiências e memórias do movimento ribeirinho do PAE Ilha Paraná de Parintins no período de 1992 a 2020. O caminho metodológico fundamentou-se na perspectiva histórica, com a técnica de pesquisa história oral, realização de entrevistas e gravação para registro do conteúdo narrativo. O estudo está fundamentado em Albuquerque, Lins e Albuquerque (2004), Albarado (2016), Spínola (1997), Pereira (2004), Albuquerque (2012), Thompson (2002), Alberti (2005), Le Goff (1990), Gil (2007), Delgado (2010), Freire (1987), Arroyo (2003) e Caldart (2000). Os resultados indicam a importância da luta do movimento ribeirinho para a construção de uma consciência ambiental dos sujeitos das comunidades envolvidas, o protagonismo na área da Educação do Campo em Parintins e a afirmação das relações de pertencimento a identidade amazônica e à sua sociobiodiversidade. 5 Simplificar mais ainda pra melhorar Sim Tem muita coisa pra completar ou responder 2023-12-13T12:49:16Z 2023-12-13T12:49:16Z 2023-07-12 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7222 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins (AM) Pedagogia - Licenciatura - Parintins
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Educação do campo
Movimentos sociais
GRANA
Ribeirinho
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Educação - Aspectos sociais
Educação rural
spellingShingle Educação do campo
Movimentos sociais
GRANA
Ribeirinho
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Educação - Aspectos sociais
Educação rural
Barbosa, Thâmy Cristine Costa
Educação e memórias do movimento ribeirinho em Parintins (Am)
topic_facet Educação do campo
Movimentos sociais
GRANA
Ribeirinho
CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO
Educação - Aspectos sociais
Educação rural
description This research with a qualitative approach started from the concerns of the members of GRANAV (Grupo Ambiental Natureza Viva) about the historical trajectory of the riverside movement that, from the struggles in defense of the lakes in the Paraná region of the Ilha de Parintins, has been guiding the struggles for education in their territories rural areas, which led us to ask: What is the relationship between education and social movement based on the experiences and memories of the riverside movement of the PAE (Agroextractivist Settlement Project) on Paraná de Parintins Island from 1992 to 2020? Our objective is: To understand the relationship between education and social movement from the experiences and memories of the riverside movement of the PAE Ilha Paraná de Parintins in the period from 1992 to 2020. The methodological path was based on the historical perspective, with the technique of historical research orally, conducting interviews and recording to record the narrative content. The study is based on Albuquerque, Lins and Albuquerque (2004), Albarado (2016), Spínola (1997), Pereira (2004), Albuquerque (2012), Thompson (2002), Alberti (2005), Le Goff (1990), Gil (2007), Delgado (2010), Freire (1987), Arroyo (2003) and Caldart (2000). The results indicate the importance of the struggle of the riverside movement for the construction of na environmental awareness of the subjects of the communities involved, the protagonism in the area of Rural Education in Parintins and the affirmation of the relations of belonging to the Amazonian identity and its socio-biodiversity.
author_additional Vasconcelos, Maria Eliane de Oliveira
author_additionalStr Vasconcelos, Maria Eliane de Oliveira
format Artigo
author Barbosa, Thâmy Cristine Costa
title Educação e memórias do movimento ribeirinho em Parintins (Am)
title_short Educação e memórias do movimento ribeirinho em Parintins (Am)
title_full Educação e memórias do movimento ribeirinho em Parintins (Am)
title_fullStr Educação e memórias do movimento ribeirinho em Parintins (Am)
title_full_unstemmed Educação e memórias do movimento ribeirinho em Parintins (Am)
title_sort educação e memórias do movimento ribeirinho em parintins (am)
publisher Brasil
publishDate 2023
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7222
_version_ 1831969993280978944
score 11.755432