/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Análise do discurso do docente CODA em relação ao ensino no curso de Letras Libras da UFAM
This academic work was justified by the challenge of identifying the position of Professor CODA (Child of Deaf Adults - English translation: Hearing Son of Deaf Adults) working in the Libras Literature Course at the Federal University of Amazonas (UFAM), in relation to pedagogical needs of undergrad...
Autor principal: | Melo, Ednelsa de Souza |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7640 |
id |
oai:localhost:prefix-7640 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-76402025-03-10T21:25:44Z Análise do discurso do docente CODA em relação ao ensino no curso de Letras Libras da UFAM Melo, Ednelsa de Souza Gomes, Lívia Martins http://lattes.cnpq.br/2063292368947810 Costa, Leonardo Pessoa da Oliveira, Vanessa Nascimento dos Santos de Análise de discurso Língua Brasileira de Sinais Professor CODA Letras LIBRAS da UFAM LINGUISTICA, LETRAS E ARTES . . This academic work was justified by the challenge of identifying the position of Professor CODA (Child of Deaf Adults - English translation: Hearing Son of Deaf Adults) working in the Libras Literature Course at the Federal University of Amazonas (UFAM), in relation to pedagogical needs of undergraduate students. As for the research, it was bibliographic and its reference was Discourse Analysis (DA), originating from the French line. Through interviews with a questionnaire in Portuguese and filming the questions in Libras. In the case of Libras, AD continues with the same name and application, but with different teaching and learning positions. It is noticeable that CODA ends up being a more human person, given all the challenges experienced with the uniqueness of deaf parents, linked to his role of intermediating an oral world with Sign Language, making him a LIBRAS interpreter since childhood. The approach to the topic of Discourse Analysis (DA) began with Michel Foucault. When dealing with materialist AD, also called French AD, a discipline that emerged in the late 1960s in France, organized by Michel Pêcheux, SOUZA (2014) explains that there is a lot of material on what discourse analysis is, but few are the materials about the analysis practice itself. SOUZA (2014), explains that each speech situation places the individual in a subject position. Subject position is a DA concept that refers to the place from which one speaks and produces meaning. The Cultural Artifacts of the Deaf are presented according to STROBEL (2008), without losing sight of the issue of the family artifact, where the CODAS are included. The discussions and data analyzes were carried out using the methodology proposed by SOUZA (2014, p. 48). In the final considerations, it was found that investments in CODAS could contribute to favoring a Libras teaching staff that is more integrated with the reality of deaf people, since CODAS begin their learning primarily with deaf parents and are subsequently inserted into the oral environment. Este trabalho acadêmico se justificou pelo desafio de identificar o posicionamento do Professor CODA (Child of Deaf Adults - tradução do inglês: Filho Ouvinte de Adultos Surdos) atuante no Curso de Letras Libras da Universidade Federal do Amazonas (UFAM), em relação às necessidades pedagógicas dos alunos da Graduação. Quanto à pesquisa, foi bibliográfica e a mesma teve como referência a Análise de Discurso (AD), oriunda da linha francesa. As entrevistas foram realizadas por meio de questionários em português com perguntas filmadas em Libras. No caso da Libras, a AD continua com a mesma denominação e aplicação, mas com posições de ensino e aprendizado diferentes. É perceptível que o CODA acaba sendo uma pessoa mais humana, visto todos os desafios vividos com a singularidade de pais surdos, vinculados ao seu papel de intermediar um mundo oral com a Língua de Sinais, tornando-o um intérprete de LIBRAS, desde a infância. A abordagem do tema Análise de Discurso (AD) teve início com Michel Foucault. Ao tratar da AD materialista, também chamada de AD francesa, disciplina que surgiu no final da década de 1960 na França, organizada por Michel Pêcheux, SOUZA (2014) explica que há bastante material sobre o que é a análise de discurso, mas poucos são os materiais sobre a prática de análise em si. SOUZA (2014), explica que cada situação de fala põe o indivíduo em uma posição-sujeito. A posição-sujeito é um conceito da AD que se refere ao lugar de onde se fala e se produz sentido. Os Artefatos Culturais dos Surdos são apresentados segundo STROBEL (2008), não perdendo de vista a questão do artefato familiar, onde inclusive estão inseridos os CODAS. As discussões e análises dos dados foram feitas através da metodologia proposta por SOUZA (2014, p. 48). Nas considerações finais constatou-se que o investimento nos CODAS poderiam contribuir para o favorecimento de um corpo docente de Libras mais integrado com a realidade dos surdos, visto que os CODAS iniciam seu aprendizado primariamente pelos pais surdos e posteriormente são inseridos no ambiente oral. 3 Não 2024-08-28T13:09:34Z 2024-08-28T13:09:34Z 2024-08-06 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo MELO, Ednelsa de Souza. Análise do discurso do docente CODA em relação ao ensino no curso de Letras Libras da UFAM. 2024. 44 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras Libras) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2024. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7640 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FLET - Faculdade de Letras Manaus (AM) Letras - Libras - Licenciatura - Manaus |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Análise de discurso Língua Brasileira de Sinais Professor CODA Letras LIBRAS da UFAM LINGUISTICA, LETRAS E ARTES . . |
spellingShingle |
Análise de discurso Língua Brasileira de Sinais Professor CODA Letras LIBRAS da UFAM LINGUISTICA, LETRAS E ARTES . . Melo, Ednelsa de Souza Análise do discurso do docente CODA em relação ao ensino no curso de Letras Libras da UFAM |
topic_facet |
Análise de discurso Língua Brasileira de Sinais Professor CODA Letras LIBRAS da UFAM LINGUISTICA, LETRAS E ARTES . . |
description |
This academic work was justified by the challenge of identifying the position of Professor CODA (Child of Deaf Adults - English translation: Hearing Son of Deaf Adults) working in the Libras Literature Course at the Federal University of Amazonas (UFAM), in relation to pedagogical needs of undergraduate students. As for the research, it was bibliographic and its reference was Discourse Analysis (DA), originating from the French line. Through interviews with a questionnaire in Portuguese and filming the questions in Libras. In the case of Libras, AD continues with the same name and application, but with different teaching and learning positions. It is noticeable that CODA ends up being a more human person, given all the challenges experienced with the uniqueness of deaf parents, linked to his role of intermediating an oral world with Sign Language, making him a LIBRAS interpreter since childhood. The approach to the topic of Discourse Analysis (DA) began with Michel Foucault. When dealing with materialist AD, also called French AD, a discipline that emerged in the late 1960s in France, organized by Michel Pêcheux, SOUZA (2014) explains that there is a lot of material on what discourse analysis is, but few are the materials about the analysis practice itself. SOUZA (2014), explains that each speech situation places the individual in a subject position. Subject position is a DA concept that refers to the place from which one speaks and produces meaning. The Cultural Artifacts of the Deaf are presented according to STROBEL (2008), without losing sight of the issue of the family artifact, where the CODAS are included. The discussions and data analyzes were carried out using the methodology proposed by SOUZA (2014, p. 48). In the final considerations, it was found that investments in CODAS could contribute to favoring a Libras teaching staff that is more integrated with the reality of deaf people, since CODAS begin their learning primarily with deaf parents and are subsequently inserted into the oral environment. |
author_additional |
Gomes, Lívia Martins |
author_additionalStr |
Gomes, Lívia Martins |
format |
Artigo |
author |
Melo, Ednelsa de Souza |
title |
Análise do discurso do docente CODA em relação ao ensino no curso de Letras Libras da UFAM |
title_short |
Análise do discurso do docente CODA em relação ao ensino no curso de Letras Libras da UFAM |
title_full |
Análise do discurso do docente CODA em relação ao ensino no curso de Letras Libras da UFAM |
title_fullStr |
Análise do discurso do docente CODA em relação ao ensino no curso de Letras Libras da UFAM |
title_full_unstemmed |
Análise do discurso do docente CODA em relação ao ensino no curso de Letras Libras da UFAM |
title_sort |
análise do discurso do docente coda em relação ao ensino no curso de letras libras da ufam |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2024 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7640 |
_version_ |
1831970143928844288 |
score |
11.755432 |