Trabalho de Conclusão de Curso

Avaliação qualitativa de cardápios na alimentação escolar da Rede Pública Estadual do município de Coari-Amazonas

The Food and Nutrition Security Coordination Quality Index (IQ COSAN) was developed to qualitatively evaluate school meal menus within the scope of the PNAE. The present study aimed to qualitatively evaluate the menus of the State Public School Network of the Municipality of Coari, Amazonas, accordi...

ver descrição completa

Autor principal: Silva, Willian Souza da
Grau: Trabalho de Conclusão de Curso
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2024
Assuntos:
.
.
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7685
id oai:localhost:prefix-7685
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-76852025-03-10T21:29:39Z Avaliação qualitativa de cardápios na alimentação escolar da Rede Pública Estadual do município de Coari-Amazonas Qualitative evaluation of school feeding menus in the State Public Network of the municipality of Coari-Amazonas Silva, Willian Souza da Suarez, Tayna Ofelia Freitas http://lattes.cnpq.br/3169919230325148 Vieira, Regina Coeli da Silva Lima, Verena Silva Menezes, Elea Glabeg Lira de Góes Alimentação escolar Programas e políticas de nutrição e alimentação Planejamento de cardápios Escolares School feeding Nutrition programs and policies Menu planning School CIENCIAS DA SAUDE . . The Food and Nutrition Security Coordination Quality Index (IQ COSAN) was developed to qualitatively evaluate school meal menus within the scope of the PNAE. The present study aimed to qualitatively evaluate the menus of the State Public School Network of the Municipality of Coari, Amazonas, according to pre-defined criteria based on the current legislation using the proposed IQ COSAN tool. This is a cross sectional study with a quantitative approach, using data from the menus provided in public elementary and secondary schools of the state education network of the municipality of Coari, Amazonas, from April to June 2024. To assess the acquisition of foods contained in the menu, the recommendations of Technical Note nº 1879810/2020, of the resources used within the scope of the PNAE, were used. The data analyzed record a variety of regional and sociobiodiversity foods in the menus, in addition to the absence of prohibited foods, reinforcing the importance of offering a variety of nutrients to students, which is essential to meet the nutritional needs of the school population. It is concluded that the COSAN IQ is a valuable instrument to ensure the quality of PNAE menus, as the tool has proven to be effective in identifying the main nutritional gaps. Continuous assessment may contribute to the biopsychosocial growth and development, learning, academic performance and the formation of healthy eating practices among students, in addition to serving as support for the nutritionist responsible. O Índice de Qualidade da Coordenação de Segurança Alimentar e Nutricional (IQ COSAN) foi desenvolvido para avaliar qualitativamente os cardápios da alimentação escolar no âmbito do PNAE. O presente estudo objetivou avaliar qualitativamente os cardápios da Rede Pública Estadual do Munícipio de Coari, Amazonas, segundo critérios pré-definidos baseados na legislação vigente utilizando a ferramenta proposta do IQ COSAN. Trata-se de um estudo transversal com abordagem quantitativa, utilizando dados dos cardápios fornecidos nas escolas públicas de ensino fundamental I e II da rede estadual de ensino do município de Coari, Amazonas, no período de abril a junho de 2024. Para avaliação de aquisição de gêneros contidos no cardápio foram utilizadas as recomendações da Nota Técnica nº 1879810/2020, dos recursos utilizados no âmbito do PNAE. Os dados analisados, registram nos cardápios uma variedade de alimentos regionais e da sociobiodiversidade além da ausência de alimentos proibidos, reforçando a importância de oferecer uma variação de nutrientes aos alunos, o que é fundamental para atender às necessidades nutricionais da população escolar. Conclui-se que o IQ COSAN é um instrumento valioso para garantir a qualidade dos cardápios do PNAE, pois a ferramenta mostrou-se eficaz em identificar as principais lacunas nutricionais. A avaliação contínua poderá contribuir para o crescimento e desenvolvimento biopsicossocial, a aprendizagem, o rendimento escolar e a formação de práticas alimentares saudáveis dos escolares, além de servir de apoio ao profissional nutricionista responsável. 3 Não 2024-09-03T18:27:40Z 2024-09-03T18:27:40Z 2024-08-19 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7685 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil ISB - Instituto de Saúde e Biotecnologia (Coari) Coari (AM) Nutrição - Bacharelado - Coari
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Alimentação escolar
Programas e políticas de nutrição e alimentação
Planejamento de cardápios
Escolares
School feeding
Nutrition programs and policies
Menu planning
School
CIENCIAS DA SAUDE
.
.
spellingShingle Alimentação escolar
Programas e políticas de nutrição e alimentação
Planejamento de cardápios
Escolares
School feeding
Nutrition programs and policies
Menu planning
School
CIENCIAS DA SAUDE
.
.
Silva, Willian Souza da
Avaliação qualitativa de cardápios na alimentação escolar da Rede Pública Estadual do município de Coari-Amazonas
topic_facet Alimentação escolar
Programas e políticas de nutrição e alimentação
Planejamento de cardápios
Escolares
School feeding
Nutrition programs and policies
Menu planning
School
CIENCIAS DA SAUDE
.
.
description The Food and Nutrition Security Coordination Quality Index (IQ COSAN) was developed to qualitatively evaluate school meal menus within the scope of the PNAE. The present study aimed to qualitatively evaluate the menus of the State Public School Network of the Municipality of Coari, Amazonas, according to pre-defined criteria based on the current legislation using the proposed IQ COSAN tool. This is a cross sectional study with a quantitative approach, using data from the menus provided in public elementary and secondary schools of the state education network of the municipality of Coari, Amazonas, from April to June 2024. To assess the acquisition of foods contained in the menu, the recommendations of Technical Note nº 1879810/2020, of the resources used within the scope of the PNAE, were used. The data analyzed record a variety of regional and sociobiodiversity foods in the menus, in addition to the absence of prohibited foods, reinforcing the importance of offering a variety of nutrients to students, which is essential to meet the nutritional needs of the school population. It is concluded that the COSAN IQ is a valuable instrument to ensure the quality of PNAE menus, as the tool has proven to be effective in identifying the main nutritional gaps. Continuous assessment may contribute to the biopsychosocial growth and development, learning, academic performance and the formation of healthy eating practices among students, in addition to serving as support for the nutritionist responsible.
author_additional Suarez, Tayna Ofelia Freitas
author_additionalStr Suarez, Tayna Ofelia Freitas
format Trabalho de Conclusão de Curso
author Silva, Willian Souza da
title Avaliação qualitativa de cardápios na alimentação escolar da Rede Pública Estadual do município de Coari-Amazonas
title_short Avaliação qualitativa de cardápios na alimentação escolar da Rede Pública Estadual do município de Coari-Amazonas
title_full Avaliação qualitativa de cardápios na alimentação escolar da Rede Pública Estadual do município de Coari-Amazonas
title_fullStr Avaliação qualitativa de cardápios na alimentação escolar da Rede Pública Estadual do município de Coari-Amazonas
title_full_unstemmed Avaliação qualitativa de cardápios na alimentação escolar da Rede Pública Estadual do município de Coari-Amazonas
title_sort avaliação qualitativa de cardápios na alimentação escolar da rede pública estadual do município de coari-amazonas
publisher Brasil
publishDate 2024
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/7685
_version_ 1831970151765901312
score 11.755432