/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Inclusão de alunos autistas no contexto escolar: qualificação profissional do educador
The research stems from questions raised during the development of Supervised Internships in Early Childhood Education and Early Years of Elementary School at a federal public higher education institution (HEI) about the inclusion of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the school cont...
Autor principal: | Nascimento, Liandra Stefane Oliveira |
---|---|
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8337 |
id |
oai:localhost:prefix-8337 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-83372025-03-10T21:26:52Z Inclusão de alunos autistas no contexto escolar: qualificação profissional do educador Nascimento, Liandra Stefane Oliveira Pereira, Denilson Diniz http:// lattes.cnpq.br/3069772994964210 Freire, Paulo Ricardo http://lattes.cnpq.br/7051119285918283 http://orcid.org0000-0003-3807-8885 denilsondiniz@ufam.edu.br Educação infantil Formação docente Autismo Educador CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . The research stems from questions raised during the development of Supervised Internships in Early Childhood Education and Early Years of Elementary School at a federal public higher education institution (HEI) about the inclusion of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the school context in a public school in the municipality of Manaus in the mesoregion of Centro Amazonense. The methodology is based on a qualitative-quantitative research approach, as it seeks to understand the challenges and training needs of teachers who have students with ASD in the ordinary classroom, so that inclusion can take place in the school environment in an Amazonian reality. In order for the research to achieve the expected results, an observational analysis was used which, in turn, led us to the environment explored. The teachers who took part in the research were familiar with the subject, but still need specific training courses related to the teaching and learning process of students with ASD. Regardless of this fact, for these students to be included in ordinary education, respect for the limits imposed by the disorder and the use of resources must be fundamental for them to feel part of the society in which they live and agents of rights, such as education, priority care, social assistance, culture, sport, among others. A pesquisa origina-se de indagações levantadas durante o desenvolvimento dos Estágios Supervisionados em Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental em uma instituição de ensino superior (IES) pública federal sobre a inclusão de alunos com Transtorno do Espectro do Autismo (TEA) no contexto escolar em uma escola pública do município de Manaus na mesorregião do Centro Amazonense. A metodologia pauta-se em uma pesquisa de abordagem quali-quantitativa, visto que busca saber quais os desafios e as necessidades de formação para os professores que possuem alunos com TEA em sala de aula comum, a fim de que a inclusão se efetive no ambiente escolar em uma realidade amazônica. Para que a pesquisa pudesse alcançar os resultados esperados, foi utilizada uma análise observatória que, por sua vez, nos conduziu ao ambiente explorado. As professoras que participaram da pesquisa demonstraram conhecer a temática proposta, porém ainda necessitam de cursos de capacitação e formação específica relacionado ao processo de ensino e de aprendizagem de alunos com o TEA. Independentemente deste fato, para que haja a inclusão destes alunos no ensino comum, deve-se atrelar o respeito aos limites impostos pelo transtorno e à utilização de recursos sendo fundamentais para que eles se sintam parte da sociedade em que vivem e agentes de direitos, como educação, atendimento prioritário, assistência social, cultura, esporte, dentre outros. 1 Sim 2024-12-18T20:40:44Z 2024-12-18T20:40:44Z 2024-12-06 Trabalho de Conclusão de Curso NASCIMENTO, Liandra Stefane Oliveira. Inclusão de alunos autistas no contexto escolar: qualificação profissional do educador. 2024. 18 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal do Amazonas, 2024. http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8337 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil FACED - Faculdade de Educação Manaus (AM) Pedagogia - Licenciatura - Manaus |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Educação infantil Formação docente Autismo Educador CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . |
spellingShingle |
Educação infantil Formação docente Autismo Educador CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . Nascimento, Liandra Stefane Oliveira Inclusão de alunos autistas no contexto escolar: qualificação profissional do educador |
topic_facet |
Educação infantil Formação docente Autismo Educador CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . |
description |
The research stems from questions raised during the development of Supervised
Internships in Early Childhood Education and Early Years of Elementary School at a federal
public higher education institution (HEI) about the inclusion of students with Autism
Spectrum Disorder (ASD) in the school context in a public school in the municipality of
Manaus in the mesoregion of Centro Amazonense. The methodology is based on a
qualitative-quantitative research approach, as it seeks to understand the challenges and
training needs of teachers who have students with ASD in the ordinary classroom, so that
inclusion can take place in the school environment in an Amazonian reality. In order for the
research to achieve the expected results, an observational analysis was used which, in turn,
led us to the environment explored. The teachers who took part in the research were familiar
with the subject, but still need specific training courses related to the teaching and learning
process of students with ASD. Regardless of this fact, for these students to be included in
ordinary education, respect for the limits imposed by the disorder and the use of resources
must be fundamental for them to feel part of the society in which they live and agents of
rights, such as education, priority care, social assistance, culture, sport, among others. |
author_additional |
Pereira, Denilson Diniz |
author_additionalStr |
Pereira, Denilson Diniz |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Nascimento, Liandra Stefane Oliveira |
title |
Inclusão de alunos autistas no contexto escolar: qualificação profissional do educador |
title_short |
Inclusão de alunos autistas no contexto escolar: qualificação profissional do educador |
title_full |
Inclusão de alunos autistas no contexto escolar: qualificação profissional do educador |
title_fullStr |
Inclusão de alunos autistas no contexto escolar: qualificação profissional do educador |
title_full_unstemmed |
Inclusão de alunos autistas no contexto escolar: qualificação profissional do educador |
title_sort |
inclusão de alunos autistas no contexto escolar: qualificação profissional do educador |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2024 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8337 |
_version_ |
1831970200948310016 |
score |
11.755432 |