Artigo

O uso da língua Sateré-Mawé na Escola Municipal Mércia Cardoso Coimbra: identidade e valorização da cultura indígena na escola urbana

It is noted that in Brazil there are 10 municipalities with the largest number of indigenous people, Manaus (AM), São Gabriel da Cachoeira (AM), Tabatinga (AM), Salvador (BA), São Paulo de Olivença (AM), Pesqueira ( PE), Autazes (AM), Boa Vista (RR), Tefé (AM) and São Paulo (SP). The municipality of...

ver descrição completa

Autor principal: Souza, Samara Santos de
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Brasil 2025
Assuntos:
Acesso em linha: http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8411
id oai:localhost:prefix-8411
recordtype dspace
spelling oai:localhost:prefix-84112025-04-14T18:56:45Z O uso da língua Sateré-Mawé na Escola Municipal Mércia Cardoso Coimbra: identidade e valorização da cultura indígena na escola urbana Souza, Samara Santos de Souza, Rosana Ramos de http://lattes.cnpq.br/0007922442999427 Souza, Marinez França de Monteiro, Edinelson Andrade ddbc@ufam.edu.br Sateré-Maué Educação Indigena Língua Materna Parintins CIENCIAS HUMANAS Indígenas - Educação Educação bilíngüe Língua mawé It is noted that in Brazil there are 10 municipalities with the largest number of indigenous people, Manaus (AM), São Gabriel da Cachoeira (AM), Tabatinga (AM), Salvador (BA), São Paulo de Olivença (AM), Pesqueira ( PE), Autazes (AM), Boa Vista (RR), Tefé (AM) and São Paulo (SP). The municipality of Parintins, na economic hub in the Lower Amazon, also receives indigenous peoples from the Sateré-Mawé and Hixkaryana ethnic groups. This population is made up of children, teenagers and young people who study in urban schools in the municipal and state schools. Considering this context, the present study aims to understand and teach the Sateré-Mawé Language in the initial years of Elementary School at E.M. Mércia Coimbra, describing the strategies/methodologies used by the Mother Tongue teacher to teach the Sateré-Mawé Language to the students in the Initial Years of Elementary School at E.M. Mércia Coimbra, the process of teaching the Sateré-Mawé Language was identified as currently contributing to the strengthening of indigenous identity within urban schools and analyzing the impact of teaching the Sateré-Mawé language and presence of a mother tongue teacher in the educational process of indigenous children in urban schools. The research was carried out in a municipal school that serves approximately 40 indigenous students, and has the support of a mother tongue teacher. The ethnographic research used participant observation, semi-structured interviews and document analysis as data collection techniques. The observations were recorded in the field notebook. By learning about how the teaching of the indigenous language occurs, the experiences, the meeting made it possible to outline strategies to enable intercultural education that strengthens the identity of indigenous children in na urban school. Pontua-se que no Brasil a 10 municípios com maior quantidade de pessoas indígenas sendo, Manaus (AM), São Gabriel da Cachoeira (AM), Tabatinga (AM), Salvador (BA), São Paulo de Olivença (AM), Pesqueira (PE), Autazes (AM), Boa Vista (RR), Tefé (AM) e São Paulo (SP). O município de Parintins, polo econômico do Baixo Amazonas também recebe povos indígenas da etnia Sateré-Mawé e Hixkaryana. Compõe essa população crianças, adolescentes e jovens que estudam nas escolas urbanas da rede municipal e estadual. Considerando este contexto, o presente estudo apresenta como objetivos compreender e o ensino da Língua Sateré-Mawé nos anos iniciais do Ensino Fundamental da E.M. Mércia Coimbra, descrevendo as estratégias/metodologias utilizadas pelo professor de Língua Materna para ensinar a Língua Sateré-Mawé para os alunos dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental da E.M. Mércia Coimbra, identificou-se o processo de ensino da Língua Sateré-Mawé contribui atualmente para o fortalecimento da identidade indígena no interior da escola urbana e analisando o impacto do ensino da língua Sateré-Mawé e da presença de um professor de língua materna no processo educacional das crianças indígenas na escola urbana. A pesquisa foi realizada numa escola municipal que atende aproximadamente 40 alunos indígenas, e conta com apoio de um professor de língua materna. A pesquisa do tipo etnográfica, teve como técnica de coleta de dados a observação participante, entrevistas semiestruturada e análise de documentos. As observações foram registradas no caderno de campo. Ao conhecer como ocorre o ensino da língua indígena, as vivências, o encontro foi possível delinear estratégias para possibilitar uma educação intercultural que fortaleça a identidade da criança indígena numa escola urbana. 1 Não 2025-01-07T00:22:20Z 2025-01-07T00:22:20Z 2024-04-08 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8411 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins (AM) Pedagogia - Licenciatura - Parintins
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas
collection RI-UFAM
language por
topic Sateré-Maué
Educação Indigena
Língua Materna
Parintins
CIENCIAS HUMANAS
Indígenas - Educação
Educação bilíngüe
Língua mawé
spellingShingle Sateré-Maué
Educação Indigena
Língua Materna
Parintins
CIENCIAS HUMANAS
Indígenas - Educação
Educação bilíngüe
Língua mawé
Souza, Samara Santos de
O uso da língua Sateré-Mawé na Escola Municipal Mércia Cardoso Coimbra: identidade e valorização da cultura indígena na escola urbana
topic_facet Sateré-Maué
Educação Indigena
Língua Materna
Parintins
CIENCIAS HUMANAS
Indígenas - Educação
Educação bilíngüe
Língua mawé
description It is noted that in Brazil there are 10 municipalities with the largest number of indigenous people, Manaus (AM), São Gabriel da Cachoeira (AM), Tabatinga (AM), Salvador (BA), São Paulo de Olivença (AM), Pesqueira ( PE), Autazes (AM), Boa Vista (RR), Tefé (AM) and São Paulo (SP). The municipality of Parintins, na economic hub in the Lower Amazon, also receives indigenous peoples from the Sateré-Mawé and Hixkaryana ethnic groups. This population is made up of children, teenagers and young people who study in urban schools in the municipal and state schools. Considering this context, the present study aims to understand and teach the Sateré-Mawé Language in the initial years of Elementary School at E.M. Mércia Coimbra, describing the strategies/methodologies used by the Mother Tongue teacher to teach the Sateré-Mawé Language to the students in the Initial Years of Elementary School at E.M. Mércia Coimbra, the process of teaching the Sateré-Mawé Language was identified as currently contributing to the strengthening of indigenous identity within urban schools and analyzing the impact of teaching the Sateré-Mawé language and presence of a mother tongue teacher in the educational process of indigenous children in urban schools. The research was carried out in a municipal school that serves approximately 40 indigenous students, and has the support of a mother tongue teacher. The ethnographic research used participant observation, semi-structured interviews and document analysis as data collection techniques. The observations were recorded in the field notebook. By learning about how the teaching of the indigenous language occurs, the experiences, the meeting made it possible to outline strategies to enable intercultural education that strengthens the identity of indigenous children in na urban school.
author_additional Souza, Rosana Ramos de
author_additionalStr Souza, Rosana Ramos de
format Artigo
author Souza, Samara Santos de
title O uso da língua Sateré-Mawé na Escola Municipal Mércia Cardoso Coimbra: identidade e valorização da cultura indígena na escola urbana
title_short O uso da língua Sateré-Mawé na Escola Municipal Mércia Cardoso Coimbra: identidade e valorização da cultura indígena na escola urbana
title_full O uso da língua Sateré-Mawé na Escola Municipal Mércia Cardoso Coimbra: identidade e valorização da cultura indígena na escola urbana
title_fullStr O uso da língua Sateré-Mawé na Escola Municipal Mércia Cardoso Coimbra: identidade e valorização da cultura indígena na escola urbana
title_full_unstemmed O uso da língua Sateré-Mawé na Escola Municipal Mércia Cardoso Coimbra: identidade e valorização da cultura indígena na escola urbana
title_sort o uso da língua sateré-mawé na escola municipal mércia cardoso coimbra: identidade e valorização da cultura indígena na escola urbana
publisher Brasil
publishDate 2025
url http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8411
_version_ 1831970170944356352
score 11.753896