/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Jogos e brincadeiras na Educação Infantil: o papel do professor no processo ensino-aprendizagem das crianças
In the age of screens, playing is once again required as a space/time/moment of interaction, learning and development of motor, cognitive and emotional skills. This article is the result of qualitative research whose objective was to investigate the role of the teacher in mediating games and games i...
Autor principal: | Santos, Tolly Ohanna Queiroz dos |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2025
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8598 |
id |
oai:localhost:prefix-8598 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-85982025-03-10T21:24:13Z Jogos e brincadeiras na Educação Infantil: o papel do professor no processo ensino-aprendizagem das crianças Santos, Tolly Ohanna Queiroz dos Souza, Rosana Ramos de http://lattes.cnpq.br/0007922442999427 Soares, Maria das Graças Pereira Vasconcelos, Corina Fátima Costa rosanasouza@ufam.edu.br Professor Ensino Aprendizagem Jogos e brincadeiras Educação infantil CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . In the age of screens, playing is once again required as a space/time/moment of interaction, learning and development of motor, cognitive and emotional skills. This article is the result of qualitative research whose objective was to investigate the role of the teacher in mediating games and games in the teaching and learning process in early childhood education. Therefore, this study had the following authors as its theoretical framework: Kishimoto (2011), Angotti (2010), Luckesi (1998), Maluf (2009), Almeida (1998), Figueiredo e Souza (2021), Vigotski (2018, 2021) , Martins, Afrantes and Facci (2020), Montessori (2002). The field research was carried out in a public Children's Educational Center located in the city of Parintins - AM, and involved two teachers who work in the morning shift, in the respective 1st and 2nd period classes, with children aged 4 to 5 years and 11 months. The data collection instrument was based on participant observation and semi-structured interviews, which allowed an understanding of the use of playful strategies in the daily activities of the Educational Center. It was found that teachers recognized games and games as essential elements for child development, however, there was a lack of educational intentionality when proposing toys and games, as well as the environment/spaces (internal and external) unfavorable for pedagogical practice in early childhood education. Na era das telas, o brincar é mais uma vez requerido como espaço/tempo/momento de interação, aprendizagem e desenvolvimento de habilidades motoras, cognitivas e emocionais. Este artigo é fruto de uma pesquisa qualitativa cujo objetivo foi investigar o papel do professor na mediação de jogos e brincadeiras no processo de ensino e aprendizagem na educação infantil. Desse modo, este estudo teve como arcabouço teórico os autores: Kishimoto (2011), Angotti (2010), Luckesi (1998), Maluf (2009), Almeida (1998), Figueiredo e Souza (2021), Vigotski (2018, 2021), Martins, Afrantes e Facci (2020), Montessori (2002). A pesquisa de campo foi realizada em um Centro Educacional Infantil público localizada na cidade de Parintins - AM, e envolveu duas docentes que atuam no turno matutino, nas respectivas turmas de 1º e 2º período, com crianças de 4 a 5 anos e 11 meses. O instrumento de coleta de dados baseou-se na observação participante e entrevista semiestruturada, o que permitiu uma compreensão da utilização de estratégias lúdicas nas atividades diárias do Centro Educacional. Constatou-se, o reconhecimento dos professores em relação aos jogos e brincadeiras como elementos essenciais para o desenvolvimento infantil, porém, observou-se a ausência de intencionalidade educativa ao propor brinquedos e brincadeiras, bem como, o ambiente/espaços (internos e externos) desfavoráveis para o fazer pedagógico na educação infantil. 3 Sim 2025-01-30T17:41:09Z 2025-01-30T17:41:09Z 2025-01-16 Trabalho de Conclusão de Curso - Artigo http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8598 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins (AM) Pedagogia - Licenciatura - Parintins |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Professor Ensino Aprendizagem Jogos e brincadeiras Educação infantil CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . |
spellingShingle |
Professor Ensino Aprendizagem Jogos e brincadeiras Educação infantil CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . Santos, Tolly Ohanna Queiroz dos Jogos e brincadeiras na Educação Infantil: o papel do professor no processo ensino-aprendizagem das crianças |
topic_facet |
Professor Ensino Aprendizagem Jogos e brincadeiras Educação infantil CIENCIAS HUMANAS: EDUCACAO . . |
description |
In the age of screens, playing is once again required as a space/time/moment of interaction, learning and development of motor, cognitive and emotional skills. This article is the result of qualitative research whose objective was to investigate the role of the teacher in mediating games and games in the teaching and learning process in early childhood education. Therefore, this study had the following authors as its theoretical framework: Kishimoto (2011), Angotti (2010), Luckesi (1998), Maluf (2009), Almeida (1998), Figueiredo e Souza (2021), Vigotski (2018, 2021) , Martins, Afrantes and Facci (2020), Montessori (2002). The field research was carried out in a public Children's Educational Center located in the city of Parintins - AM, and involved two teachers who work in the morning shift, in the respective 1st and 2nd period classes, with children aged 4 to 5 years and 11 months. The data collection instrument was based on participant observation and semi-structured interviews, which allowed an understanding of the use of playful strategies in the daily activities of the Educational Center. It was found that teachers recognized games and games as essential elements for child development, however, there was a lack of educational intentionality when proposing toys and games, as well as the environment/spaces (internal and external) unfavorable for pedagogical practice in early childhood education. |
author_additional |
Souza, Rosana Ramos de |
author_additionalStr |
Souza, Rosana Ramos de |
format |
Artigo |
author |
Santos, Tolly Ohanna Queiroz dos |
title |
Jogos e brincadeiras na Educação Infantil: o papel do professor no processo ensino-aprendizagem das crianças |
title_short |
Jogos e brincadeiras na Educação Infantil: o papel do professor no processo ensino-aprendizagem das crianças |
title_full |
Jogos e brincadeiras na Educação Infantil: o papel do professor no processo ensino-aprendizagem das crianças |
title_fullStr |
Jogos e brincadeiras na Educação Infantil: o papel do professor no processo ensino-aprendizagem das crianças |
title_full_unstemmed |
Jogos e brincadeiras na Educação Infantil: o papel do professor no processo ensino-aprendizagem das crianças |
title_sort |
jogos e brincadeiras na educação infantil: o papel do professor no processo ensino-aprendizagem das crianças |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2025 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8598 |
_version_ |
1831970247993720832 |
score |
11.755432 |