/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Trabalho de Conclusão de Curso
Capoeira na educação física escolar: uma possibilidade pedagógica para o 7° ano
This study had as general objective to experience capoeira as a pedagogical possibility for the 7th grade, aiming at the valorization of Brazilian popular culture. The study was a qualitative and exploratory research, using the case study method. Data collection involved semi-structured interviews,...
Autor principal: | Rodrigues, Imer da Silva |
---|---|
Outros Autores: | Guimarães, Michelly da Silva |
Grau: | Trabalho de Conclusão de Curso |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Brasil
2025
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8709 |
id |
oai:localhost:prefix-8709 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
oai:localhost:prefix-87092025-03-10T21:18:58Z Capoeira na educação física escolar: uma possibilidade pedagógica para o 7° ano Rodrigues, Imer da Silva Guimarães, Michelly da Silva Nascimento, Roseane Oliveira do https://lattes.cnpq.br/4653931476593854 Gadelha, Rayza Batista Caregnato, André Felipe ronascimento@ufam.edu.br Capoeira Educação física escolar Cultura corporal Valores humanos Identidade cultural School fhysical education Body culture Human values Cultural Identity CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA . . This study had as general objective to experience capoeira as a pedagogical possibility for the 7th grade, aiming at the valorization of Brazilian popular culture. The study was a qualitative and exploratory research, using the case study method. Data collection involved semi-structured interviews, participant observations and documentary analysis with 7th grade students. The data analysis was performed through content analysis techniques, aiming to understand the potentialities of capoeira as a tool for valorization of body culture and promotion of human values in the public school of Parintins-AM. The results obtained through the questionnaire applied reveal significant insights about the knowledge and perception of students in relation to capoeira. The analysis of the responses indicated that most participants had no substantial prior knowledge about capoeira, with many not knowing the names of movements, instruments used and associated songs. In addition, although a significant portion (100%) reported that they liked to know the capoeira, only 53.85% expressed interest in practicing it, indicating a discrepancy between appreciation of culture and willingness for effective practice. The questionnaires also showed that family influence plays an important role, since many students have relatives who practice capoeira (41%), which can facilitate engagement. These results highlight the need for a greater insertion of capoeira in the school environment, in order to promote a broader knowledge and appreciation of this rich cultural manifestation. Este estudo teve como objetivo geral experimentar a capoeira como uma possibilidade pedagógica para o 7° ano, visando a valorização da cultura popular brasileira. O estudo foi uma pesquisa qualitativa e exploratória, utilizando o método de estudo de caso. A coleta de dados envolveu entrevistas semiestruturadas, observações participantes e análise documental com estudantes do 7° ano. A análise dos dados foi realizada por meio de técnicas de análise de conteúdo, visando compreender as potencialidades da capoeira como ferramenta para valorização da cultura corporal e promoção de valores humanos na escola pública de Parintins AM. Os resultados obtidos por meio do questionário aplicado revelam insights significativos sobre o conhecimento e a percepção dos alunos em relação à capoeira. A análise das respostas indicou que a maioria dos participantes não tinha um conhecimento prévio substancial sobre a capoeira, com muitos desconhecendo os nomes dos movimentos, dos instrumentos utilizados e das músicas associadas. Além disso, embora uma parcela significativa (100%) tenha relatado que gostou de conhecer a capoeira, apenas 53,85% manifestaram interesse em praticá-la, indicando uma discrepância entre o apreço pela cultura e a disposição para a prática efetiva. Os questionários também evidenciaram que a influência familiar desempenha um papel importante, já que muitos alunos têm familiares que praticam capoeira (41%), o que pode facilitar o engajamento. Esses resultados ressaltam a necessidade de uma maior inserção da capoeira no ambiente escolar, a fim de promover um conhecimento mais amplo e uma valorização dessa rica desta manifestação cultural. 3 Sim 2025-02-24T15:01:45Z 2025-02-24T15:01:45Z 2025-01-13 Trabalho de Conclusão de Curso http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8709 por Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Brasil ICSEZ - Instituto de Ciências Sociais, Educação e Zootecnia (Parintins) Parintins (AM) Educação Física - Licenciatura - Parintins |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Amazonas |
collection |
RI-UFAM |
language |
por |
topic |
Capoeira Educação física escolar Cultura corporal Valores humanos Identidade cultural School fhysical education Body culture Human values Cultural Identity CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA . . |
spellingShingle |
Capoeira Educação física escolar Cultura corporal Valores humanos Identidade cultural School fhysical education Body culture Human values Cultural Identity CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA . . Rodrigues, Imer da Silva Capoeira na educação física escolar: uma possibilidade pedagógica para o 7° ano |
topic_facet |
Capoeira Educação física escolar Cultura corporal Valores humanos Identidade cultural School fhysical education Body culture Human values Cultural Identity CIENCIAS DA SAUDE: EDUCACAO FISICA . . |
description |
This study had as general objective to experience capoeira as a pedagogical possibility for the 7th grade, aiming at the valorization of Brazilian popular culture. The study was a qualitative and exploratory research, using the case study method. Data collection involved semi-structured interviews, participant observations and documentary analysis with 7th grade students. The data analysis was performed through content analysis techniques, aiming to understand the potentialities of capoeira as a tool for valorization of body culture and promotion of human values in the public school of Parintins-AM. The results obtained through the questionnaire applied reveal significant insights about the knowledge and perception of students in relation to capoeira. The analysis of the responses indicated that most participants had no substantial prior knowledge about capoeira, with many not knowing the names of movements, instruments used and associated songs. In addition, although a significant portion (100%) reported that they liked to know the capoeira, only 53.85% expressed interest in practicing it, indicating a discrepancy between appreciation of culture and willingness for effective practice. The questionnaires also showed that family influence plays an important role, since many students have relatives who practice capoeira (41%), which can facilitate engagement. These results highlight the need for a greater insertion of capoeira in the school environment, in order to promote a broader knowledge and appreciation of this rich cultural manifestation. |
author_additional |
Nascimento, Roseane Oliveira do |
author_additionalStr |
Nascimento, Roseane Oliveira do |
format |
Trabalho de Conclusão de Curso |
author |
Rodrigues, Imer da Silva |
author2 |
Guimarães, Michelly da Silva |
author2Str |
Guimarães, Michelly da Silva |
title |
Capoeira na educação física escolar: uma possibilidade pedagógica para o 7° ano |
title_short |
Capoeira na educação física escolar: uma possibilidade pedagógica para o 7° ano |
title_full |
Capoeira na educação física escolar: uma possibilidade pedagógica para o 7° ano |
title_fullStr |
Capoeira na educação física escolar: uma possibilidade pedagógica para o 7° ano |
title_full_unstemmed |
Capoeira na educação física escolar: uma possibilidade pedagógica para o 7° ano |
title_sort |
capoeira na educação física escolar: uma possibilidade pedagógica para o 7° ano |
publisher |
Brasil |
publishDate |
2025 |
url |
http://riu.ufam.edu.br/handle/prefix/8709 |
_version_ |
1831970267764621312 |
score |
11.755432 |