/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Periódico
Potentialities of the active methodology peer review in initial teacher education
Autor principal: | Camillo, Cíntia Moralles |
---|---|
Outros Autores: | Sepel, Lenira Nunes |
Grau: | Periódico |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2022
|
Acesso em linha: |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13550 |
id |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article-13550 |
---|---|
recordtype |
ojs |
spelling |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article-135502023-01-28T12:54:22Z Potentialities of the active methodology peer review in initial teacher education Potencialidades da metodologia ativa revisão por pares na formação inicial docente Camillo, Cíntia Moralles Sepel, Lenira Nunes didactic activities; natural sciences; science teaching; active methodologies. atividades didáticas; ciências da natureza; ensino de ciências; metodologias ativas. A teaching based on didactic activities that provides active, motivating learning and puts the student in the construction of their knowledge is what active methodologies seek. From this point of view, this study aimed to analyze the potential of the active methodology Peer Review (MARP) in the initial training of teachers of Natural Sciences and related areas, applied in an extension course promoting the planning of interdisciplinary and contextualized didactic activities. The research is qualitative and quantitative, in which two questionnaires were analyzed, one about previous knowledge and the profile of the participants, and the second about the potential of the MARP. The methodology provided a change in attitude, providing opportunities for critical thinking, collaboration, interaction, debate, interest, creativity, motivation, and other positive potential. In this way, the MARP proved to be a methodology that aggregates in the initial teacher training, especially about assessment and constructive criticism. Um ensino baseado em atividades didáticas que proporcione uma aprendizagem ativa, motivadora e coloque o aluno na construção de seus saberes é o que busca as metodologias ativas. Neste ponto de vista, este estudo objetivou analisar as potencialidades da metodologia ativa Revisão por Pares (MARP) na formação inicial de professores de Ciências da Natureza e áreas afins, aplicada em um curso de extensão promovendo o planejamento de atividades didáticas interdisciplinares e contextualizadas. A pesquisa é de cunho qualitativa e quantitativa, em que foram analisados dois questionários; um sobre conhecimentos prévios e o perfil dos participantes e, o segundo as potencialidades da MARP. A metodologia proporcionou mudança de atitude oportunizando o pensamento crítico, colaboração, interação, debate, interesse, criatividade, motivação e outras potencialidades positivas. Desta forma, a MARP mostrou ser uma metodologia que agrega na formação inicial docente, principalmente no que tange a avaliação e a crítica construtiva. Universidade Federal do Pará Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES 2022-12-29 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13550 10.18542/amazrecm.v18i41.13550 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 18, n. 41 (2022): Ahead of print; 97-111 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 18, n. 41 (2022): Ahead of print; 97-111 2317-5125 1980-5128 por https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13550/9557 /*ref*/ANDERSON, P.; ANSON, C. M.; GONEYA, R. M.; PAINE, C. The contributions of writing to learning and development: Results from a large-scale multi-institutional study. Research in the Teaching of English, v. 50, 1-41, 2015. /*ref*/BASSO, A. Results of a Peer Review Activity in an Organic Chemistry Laboratory Course for Undergraduates. Chem. Educ., v. 97, n. 11, 4073–4077, 2020. /*ref*/BEASON, L. Written feedback and review in all curriculum classes. Research in Teaching of English, v. 27, n. 4, 395 – 422, 1993. DOI: https://www.jstor.org/stable/40171241 /*ref*/CAMILLO, C. M.; GRAFFUNDER, K. G. Validação de instrumento utilizando métodos de análise multivariada sobre as concepções de ensino de ciências no nono ano do ensino fundamental. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, v. 10, n. 6, pág. e52510616149, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i6.16149 /*ref*/CAMILLO, C. M.; GRAFFUNDOR, K. G.; SEPEL, L. M. N. Análise da abordagem interdisciplinar e contextualizada em ciências naturais em livros escolares do 9º ano. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, v. 10, n. 11, 1-15, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i11.19905 /*ref*/COSTA, L.; VENTURI, T. Metodologias Ativas no Ensino de Ciências e Biologia: compreendendo as produções da última década. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 4, n. 6, p. 417-436, 2021. DOI: https://doi.org/10.36661/2595-4520.2021v4i6.12393 /*ref*/COX, C. T.; POEHLMANN, J. S.; ORTEGA, C.; LOPEZ, J. C. Using Writing Assignments as an Intervention to Strengthen Acid–Base Skills. Journal Chem. Educ., v. 95, 1276-1283, 2018. /*ref*/FERRO, F. C. S.; GOMES, A. K. B. Formação inicial de professores: metodologias ativas, ênfase na modelagem matemática. Ensino Em Perspectivas, v. 2; n. 3, 1–13, 2021. /*ref*/GERE, A. R.; LIMLAMAI, N.; WILSON, E.; MACDOUGALL, S.; PUGH, R. Writing and Conceptual Learning in Science: An Analysis of Assignments. Written Communication, v. 36, n. 1, 99–135, 2019. /*ref*/GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5a ed. São Paulo, SP.: Atlas, 2010. /*ref*/GRAFFUNDER, K. G.; CAMILLO, C. M.; OLIVEIRA, N. M.; GOLDSCHMIDT, A. I. Alfabetização científica e o ensino de Ciências na Educação Básica: panorama no contexto das pesquisas acadêmicas brasileiras nos últimos cinco anos de ENPEC. Research, Society and Development, v. 9, n. 9, 1-34, 2020. /*ref*/KLEIN, P. D. Mediators and moderators in individual and collaborative writing to learn. J. Writ. Res., v. 7, 201-214, 2015. /*ref*/LUXFORD, C., HOLME, T. How do chemistry educators view items that test conceptual understanding? ACS Symposium Series, v. 1235, 195-210, 2016. /*ref*/MARQUESI, S. C.; AGUIAR, A. P. S. A revisão de texto por pares como metodologia ativa para o aprimoramento da escrita acadêmica. Linha D’Água, v. 34, n. 1, 137-158, 20221. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v34i1p137-158 /*ref*/MUNIZ, M.; FERNANDES, D. C. Autoconceito e ansiedade escolar: um estudo com alunos do ensino fundamental. Psicologia Escolar e Educacional, v. 20, n. 3, 427-436, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539/2015/0203874 /*ref*/NASCIMENTO, T. E.; COUTINHO, C. Metodologias ativas de aprendizagem e o ensino de Ciências. Multiciência Online, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Campus Santiago, 2016. Disponível em: http://urisantiago.br/multicienciaonline/adm/upload/v2/n3/7a8f7a1e21d0610001959f0863ce52d2.pdf. Acesso em: 11 junho de 2022. /*ref*/NELSON, M. M.; SCHUNN, C. D. The nature of feedback: How different types of peer feedback affect writing performance. Instructional Science, v. 37, n. 4, 375 – 401, 2009. DOI: https://doi.org/10.1007/s11251-008-9053-x /*ref*/PATCHAN, M. M. et al. The nature of feedback: How peer feedback features affect student implementation rate and the quality of reviews. Journal of Educational Psychology, v. 108, n. 8, 1098 – 1120, 2016. DOI: https://doi.org/10.1037/edu0000103 /*ref*/SEGURA, E.; KALHIL, J. B. A metodologia ativa como proposta para o ensino de ciências. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 3, n. 1, p. 87-98, 2015. /*ref*/SANTOS, G. G. dos; RIBEIRO, T. N.; SOUZA, D. do N. Aprendizagem significativa sobre polímeros a partir de experimentação e problematização. Amazônia – Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v.14, n. 30, 141-158, 2018. /*ref*/SOUZA, A. C. de; ALEXANDRE, N. M.; GUIRARDELLO, E. Propriedades psicométricas na avaliação de instrumentos: avaliação da confiabilidade e da validade. Epidemiologia Serv. Saúde [online]. 2017, vol.26, n.3. DOI: https://doi.org/10.5123/s1679-49742017000300022 /*ref*/TOPPING, K. J. Peer Review. Theory in Practice, v. 48, n. 1, 20 – 27, 2009. DOI: https://doi.org/10.1080/00405840802577569 /*ref*/WU, Y.; SCHUNN, C. D. The Effects of Providing and Receiving Peer Feedback on Writing Performance and Learning of Secondary School Students. American Educational Research Journal, v. 1, n.1, 1–35, 2020. DOI: https://doi.org/10.3102/0002831220945266 Direitos autorais 2022 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
institution |
Periódicos Ufpa |
collection |
periodicosUFPA |
language |
por |
format |
Periódico |
author |
Camillo, Cíntia Moralles |
spellingShingle |
Camillo, Cíntia Moralles Potentialities of the active methodology peer review in initial teacher education |
author-letter |
Camillo, Cíntia Moralles |
author2 |
Sepel, Lenira Nunes |
author2Str |
Sepel, Lenira Nunes |
title |
Potentialities of the active methodology peer review in initial teacher education |
title_short |
Potentialities of the active methodology peer review in initial teacher education |
title_full |
Potentialities of the active methodology peer review in initial teacher education |
title_fullStr |
Potentialities of the active methodology peer review in initial teacher education |
title_full_unstemmed |
Potentialities of the active methodology peer review in initial teacher education |
title_sort |
potentialities of the active methodology peer review in initial teacher education |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2022 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/13550 |
_version_ |
1787151729408606208 |
score |
11.755432 |